شناسهٔ خبر: 38868009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دیپلماسی نامه‌نگاری علیه تحریم‌های امریکا

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی / در شرایطی که دولت امریکا در بحبوحه اوج‌گیری شیوع گسترده ویروس کرونا که علاوه بر ایران، دامنگیر شمار بسیاری از کشورهای جهان نیز شده است، همچنان به فشارهای غیرقانونی و مانع‌تراشی بر سر راه کمک به ایران ادامه می‌دهد، رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند دست‌کم در مقطع کنونی تحریم‌های امریکایی را با هدف کمک به مقابله ایران با کووید-19 نادیده بگیرند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران یک روز بعد از ارسال نامه حسن روحانی به تعدادی از رهبران جهان و اشاره به ضرورت تلاش و مشارکت همگانی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، در پیامی توئیتری نوشت که «جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به همتایان خود به آنها گفت که چگونه تحریم‌های امریکا در مقابله با همه‌گیری کووید19 در ایران اخلال شدید ایجاد می‌کند و از آنها خواست که این تحریم‌ها را نادیده بگیرند.» ظریف افزود: «غیراخلاقی است که به یک قلدر اجازه دهیم بی‌گناهان را به قتل برساند. ویروس‌ها نه سیاست می‌شناسند نه جغرافیا. ما هم باید اینگونه باشیم.»
درخواست مقام‌های بلندپایه ایران از جامعه بین‌الملل برای عمل نکردن به تحریم‌ها در اوج شیوع ویروس کرونا در حالی است که ایران تحت تحریم‌های گسترده و کمپین فشار حداکثری امریکا حتی در اوج بیماری فراگیر کرونا قرار گرفته است. به رغم ادعای مقام‌های این کشور برای کمک به ایران، تأمین نیازهای اولیه چون کالاهای اساسی و دارو که اساساً نباید مشمول تحریم‌ها می‌شد، به تحقق خواست‌های سیاسی و مدعی جویانه کاخ سفید گره خورده است. چه بسیاری از کشورهای اروپایی، مؤسسات و نهادهای مالی بین‌المللی تحت تأثیر نگرانی از مجازات فرامرزی کاخ سفید از همکاری اولیه با ایران برای تأمین کالاهای یاد شده حتی در اوج بحران عالم‌گیر شیوع کرونا خودداری می‌کنند. خاصه آنکه به ‌رغم بحران گسترده بیماری کرونا در ایران، گروه فشار ضدایرانی موسوم به گروه فشار «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که روابط نزدیکی با دولت ترامپ دارد، کوشیدند تا شرکت‌های دارویی بویژه آن دسته از شرکت‌هایی را که با عنوان معافیت‌های بشردوستانه از تحریم‌های امریکا مصون مانده‌اند، به لغو تجارت با ایران ترغیب کنند.
در چنین شرایطی مقام‌های ایرانی در خلال رایزنی‌هایی که با مسئولان سیاسی سایر کشورها برای جلب همکاری جهت مبارزه با کرونا داشته‌اند، بر این گزاره اساسی تأکید کرده که مبارزه با این بیماری به تنهایی از سوی هیچ کشوری امکانپذیر نیست. این امر زمانی اهمیتی دوچندان می‌یابد که کشوری چون ایران درگیر تحریم‌هایی باشد که به محدود کردن منابع مالی و تضعیف ساختار اقتصادی آن نیز انجامیده است.
درخواست لغو تحریم‌های امریکایی از سوی مشاور وزیر خارجه ایران نیز تکرار شد. «مهدی سنایی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: «در شرایطی که تهدید ‫کرونا در جهان فراگیر شده است، رفع تحریم‌های یکجانبه و نامشروع علیه ایران ضرورتی حقوق بشری است.»
پیش‌تر ظریف در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بر توجه نکردن جامعه جهانی به تحریم‌های غیرانسانی امریکا علیه ایران و رفع تحریم‌ها تأکید کرده بود.  ظریف در نامه به دبیر کل سازمان ملل توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و دولت‌های عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تأکید و از دبیرکل درخواست شده است تا متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود. دیروز اعلام شد که دستیاران وزیر امور خارجه در حوزه‌های منطقه‌ای در ملاقات‌های جداگانه و متعدد با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی  مقیم در کشورمان ضمن تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و بیان مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده امریکا در مسیر تأمین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز، نامه‌های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تحویل شد.
ظریف همچنین در پیامی دیگر در حساب توئیتر خود خبر از درخواست بانک مرکزی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای کمک به مبارزه با کرونا از طریق بکارگیری «ابزار سریع مالی» خبر داده بود.
ادامه رایزنی‌های تلفنی ظریف با همتایان خارجی درباره کرونا
شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تأکید کرد. به‌گزارش ایرنا، ظریف نیز ضمن قدردانی از اعلام همبستگی و کمک‌های امارات، کرونا را موضوعی جهانی خواند که عزم، همکاری و همیاری همه کشورهای جهان برای شکست آن ضرورت دارد.
وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گویی دیگر با المار ممدیارف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص شیوع کرونا در منطقه و جهان و لزوم همکاری جمعی همه کشورها رایزنی و تبادل نظر کرد. ظریف در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از کمک‌های دولت و ملت جمهوری آذربایجان، تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده امریکا را مانعی مهم بر سر راه مبارزه کشورمان با این ویروس خطرناک خواند و یادآوری کرد ایران و جهان این مرحله سخت را پشت سر خواهند گذاشت.

برچسب‌ها:

نظر شما