شناسهٔ خبر: 38699997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سایه سنگین ویروس کرونا بر دیپلماسی/ حمله بیوتروریسمی کرونا؛ از ادعا تا واقعیت

این روز‌ها شیوع ویروس کرونا نه تنها حوزه بهداشت ودرمان که تمامی حوزه‌ها را درگیر و البته به نوعی فعال کرده است؛ از دیپلماسی رسمی دولت گرفته تا مذاکرات بین پارلمانی با سایر کشورها.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی ویروس کرونا به محور مذاکرات مقامات ایران با سایر کشور‌ها و حتی سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده که گفته می‌شود به دلیل سرعت انتشار این ویروس هیچ کشوری از آن مصون نمانده و همین موضوع ضرورت همکاری‌های دو و چند جانبه کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه را برای تهیه اقلام پزشکی و پشتیبانی اطلاعاتی دوچندان کرده است، موضوعی که حسن روحانی رئیس جمهوری در گفت: وگوی تلفنی اخیر خود با امیر قطر به آن اشاره و با تاکید بر اینکه ویروس کرونا به مشکلی جهانی تبدیل شده همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای میان همه کشور‌ها را ضروری خواند.


دیپلماسی پارلمانی در مسیر کنترل ویروس کرونا


فعال شدن دیپلماسی برای کنترل ویروس کرونا البته ابعاد گسترده تری داشت به طوریکه به دلیل اهمیت موضوع، دیپلماسی پارلمانی نیز برای کنترل ویروس کرونا به کمک دولت شتافت. دیپلماسی که در راس آن رئیس مجلس شورای اسلامی بود؛ او طی روز‌های اخیر علاوه بر اقدامات بین المللی، تماس‌هایی با روسای مجلس برخی کشور‌ها داشت تا زمینه همکاری درباره تامین اقلام مورد نیاز ایران برای غلبه بر ویروس کرونا فراهم شود. موضوعی که دکتر لاریجانی در دیدار با رییس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به آن اشاره کرد.

علاء الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با مثبت خواندن شکل گیری دیپلماسی پارلمانی در کنار دیپلماسی رسمی برای کنترل ویروس کرونا می‌گوید: واقعیت آن است که به دلیل قدرت تسری این ویروس، هم اکنون تمامی کشور‌ها به نوعی با این معضل روبرو هستند، در چنین شرایطی به طور قطع انتقال تجربیات و همکاری‌ها در زمینه تامین اقلام مورد نیاز از ضرورت‌های انکارناپذیری است که همه کشور‌ها به آن نیازمند هستند، در این حوزه علاوه بر همکاری کشورها، کمک‌های سازمان‌های بینالمللی همچون سازمان بهداشت جهانی نیز بسیار راهگشا خواهد بود.


آمریکا و باز هم یک دروغ نفرت انگیز


در میان رایزنی‌های سیاسی به منظور کنترل ویروس کرونا، اما پیشنهاد رییس جمهور و اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه آمادگی کمک به ایران برای مقابله با کرونا واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. مقامات آمریکایی در حالی از ارائه پیشنهاد‌هایی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا از کانال سوییس خبر دادند که طبق اعلام وزارت امور خارجه هیچ پیشنهادی در این زمینه به ایران نرسیده است. علاوه بر این ادعای پیشنهاد کمک به ایران در حالی مطرح شده که پیش از این آمریکا، جمهوری اسلامی را مشمول تحریم‌های دارویی کرده است، همین دلیل کافی بود تا اظهارات پمپئو از سوی مقامات وزارت خارجه ایران حرکتی تبلیغاتی، ریاکارانه، مضحک و با اغراض سیاسی و به منظور فریب افکار عمومی تفسیر شود.

موضوعی که حسن روحانی رئیس جمهوری هم بر آن صحه گذاشت و در پاسخ به آمریکایی‌ها گفت: "عده‌ای که دارو و مواد غذایی را به روی مردم بستند با ماسک دلسوزی می‌گویند می‌خواهیم به مردم ایران کمک کنیم؛ شما اگر راست می‌گویید لااقل تحریم دارو را بردارید. "

واکنش‌ها به ادعای آمریکایی ها، اما محدود به دولت نبود و مجلسی‌ها هم نسبت به اظهارات پمپئو واکنش نشان دادند، نمایندگان مجلس در اظهاراتی ادعا‌های آمریکا را بی شرمانه و توهین به شعور ملت ایران دانستند. در این زمینه علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: "چنین ادعا‌هایی از سوی مقامات آمریکایی یک دروغ بسیار نفرت انگیز است، مقامات آمریکایی چطور در شرایطی که ایران را از تامین دارو برای بیماران به عنوان یک مساله کاملا انسانی محروم کرده اند چنین اظهاراتی را مطرح میکنند، آن‌ها اگر حداقل صداقتی دارند همین امروز اعلام کنند که ورود تمامی ملزومات مرتبط با بیماری کرونا و سایر بیماری‌ها از تحریم خارج و داد و ستاد مالی در این چارچوب بلامانع است در غیر این صورت طرح ادعا‌های شعاری و بی ارزش جز افزایش نفرت ملت ایران از آمریکا سودی ندارد. "


گمانه‌ها درباره حمله بیوتروریسمی کرونا؛ از ادعا تا واقعیت


لابلای اخبار شیوع ویروس کرونا آنچه از منظری دیگر به این ویروس بعد سیاسی داد مطرح شدن گمانه‌هایی درباره بیوتروریسمی بودن ویروس کرونا بود. موضوعی که اگرچه صحت و سقم آن به تایید نرسیده از سوی برخی از مسئولان مطرح شد. اما شاید اول بار حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صراحت سخن از آن به میان آورد، او در گفت و گویی عنوان کرده که کرونا عامل بیماری عادی نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشور‌های ایران و چین توزیع و ترویج شد و نباید این موضوع را نادیده گرفت. فلاحت پیشه با همین استدلال تاکید دارد که لازم است مقابله با بیوتروریسم از حوزه پدافند غیرعامل خارج شود و به صورت جداگانه باشد.

با این حال، اما علاءالدین بروجردی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی چنین گمانه زنی‌هایی را فاقد مدرک و سند معتبر و متقن می‌داند و می‌گوید: اگرچه تردیدی وجود ندارد که بیوتروریسم از برنامه‌های پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی است، اما اثبات اینکه بگوییم ویروس کرونا در این پروسه سر از چین در آورده حتما نیازمند استدلال منطقی، علمی و اطلاعاتی است. واقعیت آن است که امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی و ده‌ها کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی به طور فزاینده درگیر این پدیده شوم هستند بنابراین نمی‌توان به راحتی درباره آن اظهار نظر کرد. فکر می‌کنم در شرایط فعلی به جای اینکه در دایره این گمانه زنی‌ها قرار گرفته و وقت خود را مصروف آن کنیم بهتر است با همه توان و بسیج امکانات در این جنگ کرونایی که به ملت تحمیل شده بجنگیم.

عضو کمیسیون امنتیت ملی و سیاست خارجی البته هشدار می‌دهد نباید نسبت به این موضوع و گمانه‌ها بی تفاوت بود بلکه باید دستگاه‌های ذیربط به این موارد حساس بوده و تحقیقات لازم را انجام دهند.

نظر شما