شناسهٔ خبر: 38550015 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

به قلم پزشک متخصص پزشکی-ورزشی در خصوص کرونا: با بیماری مدرن، مواجهه مدرن داشته باشیم

هانیه احمدی

چند نکته ورزشی و عمومی بنظرم رسیدم پیرو مطلب قبلی منتشره در سایت در باب بیماری کرونا ویروس توضیح دهم.

صاحب‌خبر -

اول آنکه کرونا ویروس از دسته خانواده ویروس های عامل سرماخوردگی است و تمامی ویروس ها چون موجود زنده نیستند بلکه ژنوم دارند و وارد سلولهای بدن می شوند و عملکرد و برنامه ریزی سلول زنده میزبان را مختل می کنند تقریبا داروی ضد ویروس وجود ندارد. تمامی راه کارهای بشر علیه این میکروارگانیسم ها ساختن واکسن بوده یا درمان های علامتی. برای درک بهتر بیماری ایدز هم حاصل ویروس HIV است. در این شرایط این میکروارگانیسم ها با بهم ریختن سد دفاعی بدن را ضعیف و آماده حمله برای سایر میکروب های زنده می کنند. برای همین خاطر هم است که در مراحل اولیه سرماخوردگی ممکن است پزشک برای شما فقط درمان علامتی بگذارد یا اگر تشخیص دهد دچار عفونت باکتری به دنبال ویروس شده اید اقدام به درمان آنتی بیوتیکی بکند. اما فلوچارت تشخیص و درمان بیماری COVID 19 در سطوح ارائه خدمات سرپایی و بستری درآخرین پروتکل جدید وزارت بهداشت درتاریخ ششم اسفند ماه 1398نحوه برخورد با این بیماری به شرح زیر است لطفا کمی زمان بگذارید و مطلب را مطالعه بفرمایید:

تعریف موارد بیماری

مورد مشکوک

  • بیمار با شرح حال سرفه خشک یا لرز یا گلودرد همراه با تنگی نفس با یا بدون تب
  • بیمار با علائم تنفسی فوقانی/تحتانی با تظاهرات رادیولوژیک با تشخیص پزشک در CT scan یا گرافی قفسه صدری

مورد محتمل

  • هر مورد مشکوک که در عرض 14 روز قبل سابقه تماس نزدیک با مورد قطعی COVID-19 را داشته باشد
  • هر مورد مشکوک که در عرض 14 روز قبل سابقه حضور در مناطق با اپیدمی COVID 19 را داشته باشد
  • فرد مبتلا به عفونت حاد ریه با تشخیص پزشک که علیرغم درمان های مناسب، پاسخ بالینی نامناسب داشته و به شکل غیر معمول وسرعت غیرقابل انتظاری وضعیت بالینی بیمار حادتر و وخیم تر شود

مورد قطعی

  • جداسازی ویروس COVID-19 از فرد با علائم تنفسی (آزمایش یا کیت تشخیصی)

گروه های در معرض خطر ابتلا به بیماری COVID 19 عارضه دار

دو گروه زیر به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری COVID 19 عارضه دار قرار دارند، در نظر گرفته شده است، که در این راهنما به عنوان افراد در معرض خطر از آنها نام برده شده است:

بیماران با نقص ایمنی

  • تحت درمان با کورتیکواستروئید
  • شیمی درمانی
  • بدخیمی ها
  • پیوند اعضاء
  • مبتلایان به HIV

بیماران با بیماری زمینه ای

  • بیماری قلبی – عروقی
  • فشارخون
  • بیماری های تنفسی زمینه ای
  • دیابت
  • شاخص توده بدنی بالای 40 (چاقی مرضی)

خاطر نشان می شود که یافته های اپیدمیولوژیک نشان داده است که سن بالای 50 سال همواره در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و باید در مراقبت آنان دقت بیشتری شود. بدیهی است که استفاده از ماسک برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند، برای کاهش میزان انتقال به سایرین توصیه می شود، اما چند نکته مهم را باید بدانید:

اما اگر جز گروه افراد با ریسک بالا نیستید در صورت بروز تب بالای3/37 و گلو درد و سرفه خشک شدید نگران نباشید می توانید به مراقبت های اولیه و درمان های معمول سرماخوردگی ویروسی، داروهای سرماخوردگی بزرگسالان، ضد سرفه، ض د تب و غیره و استراحت در منزل بپردازید. حتی نیاز به پیگیری بیشتر ندارید. اگر تنگی نفس بروز کرد به مراکز درمانی برای گرفتن عکس قفسه سینه و آزمایشات اولیه خون مراجعه کنید. گروه در معرض خطر چه باید بکنند؟ این افراد بیشتر باید مراقب باشند در صورت علامتدار شدن، تب، سرفه خشک، گلودرد، دراولین قدم باید عکس قفسه سینه بگیرند یا درمانهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک  طبق پروتکل و زیر نظر پزشک دریافت کنند. در صورت بروز تنگی نفس و وجود شواهد درگیری ریوی طبق نظر پزشک در هر فرد با ریسک بالا یا پایین بیمار ملزم به دادن تست های تخصصی وایرال با کیت جهت تایید تشخیص قطعی کرونا می باشد. در صورت تایید تست بیمار باید بستری، قرنطینه و درمان بگیرد. لطفا از زدن دگزامتازون، هیدروکورتیزون، بتامتازون و متیل پردنیزولون در این شرایط بدون مشورت پزشک جدا بپرهیزید.

توصیه های مواجهه با همه گیری و اقدامات پیشگیرانه

اولین و جدی ترین این هست که فقط برای موارد ضروری از منزل خارج شوید. اگر از منزل خارج شدید قبل از ورود و دست زدن به دستگیره منزل با محلول ضد عفونی کننده دستها را استریل کنید و به هیچ وجه به خط T صورت شامل چشم ها، بینی، و دهان دست نمالید. درب ورودی منزل شما خط قرمز محیط امن محسوب می شود. اگر محلول شوینده در دسترس ندارید اولین کار بعد از ورود به منزل بدون تماس دست ها ورود به سرویس و شستن دستها به مدت 20 ثانیه است. دستگیره ها و کلیدهای برق و شیرآلاتی که با دستهای شما در تماس بودند نیاز به تمیز شدن دارند ترجیحا الکل یا محلولهای ضدعفونی دیگر. سوییچ و موبایل را فراموش نکنید. البسه ایی که بیرون پوشیده اید را به محل های دیگر منزل نبرید و آنها را هر دو یا سه روز شستشو دهید. از مسافرت پرهیز کنید. در این شرایط خرید مواد غذایی بسته بندی کارخانه ایی توصیه می شود. از خرید مواد غذایی با فرآیند تولید با دخالت دست اجتناب کنیم یا لااقل بعد از 72 ساعت مصرف کنیم. 

توصیه های بهداشت روانی

در این موارد دچار انکار وضعیت یا بزرگنمایی نشوید، به توصیه های منابع خبری و پزشکان معتمد گوش فرا دهید، در روز یک یا دو نوبت اخبار را پیگیری کنید. از شایعات بپرهیزیم. مراقب افراد مسن و در معرض خطر با رعایت نکات ایمنی باشیم. در اوقات ماندن در منزل به کارهای عقب افتاده و دیدن فیلم یا خواندن کتاب بپردازیم. به نیمه پر لیوان نگاه کنیم و زندگی در شرایط غیر معمول را تمرین کنیم.

نکات تغذیه ایی 

ایمنی بدن خود را بالا ببرید چون تنها راه درمان است. حتما از وضعیت سطح ویتامین دی بدن خود مطلع باشید. اگر پایین است درمان کنید. با توجه به آزمایش خود می توانید با پزشکان آنلاین یا پزشکانی که مشاوره های تلفنی میدهند درمان را جویا شوید. اگر مطلع نیستید در این شرایط فقط یک عدد ویتامین دی با دوز 5000 واحد مصرف کنید. وضعیت کم خونی خود را اصلاح کنید. این در صورتی است که مراجعه به واحدهای بهداشتی شلوغ نداشته باشید. از سبزیجات با رنگ تیره که دارای آنتی اکسیدان هستند با شستشو و ضدعفونی کردن استفاده کنید: هویج، لبو، فلفل دلمه ایی، کلم بروکلی و غیره.

 از رفتن به رستوران اکیدا خودداری کنید. تبلیغات مبنی بر چک دمای بدن هیچ کدام شما را از انتقال بیماری ایمن نگاه نمی دارد زیرا افراد ناقل که بیماری را منتقل می کنند هیچ علامتی ندارند. ورزشکاران از مصرف مکمل های غیر معتبر که ممکن است حاوی مقادیر کورتون باشند بپرهیزند. از مصرف  ویتامین سی بیش از یک عدد روزانه اجتناب کنید. در صورت بروز تب از مواد غذایی با پروتئین غنی مثل گوشت مرغ پخته استفاده کنیم. شیر و تخم مرغ برای ورزشکاران اجباری است. ورزشکاران مایعات زیاد مصرف کنند حداقل دو تا سه لیتر روزانه. منابع کربوهیدراتی مثل خرما (بشرطی که پوست گیری شود یا تولید قبل از همه گیری بوده باشد)، سیب زمینی پخته، مواد قندی شیرین برای بازسازی ذخایر گلیکوژنی و جلوگیری از خستگی ورزشی توصیه می شود. زمان طلایی مصرف پروتئین و کربوهیدرات، نیم ساعت تا دو ساعت اول بعد ورزش است.  خوردن دم نوش چای سبز بیش از دو نوبت توصیه نمی شود. تاثیر سایر دم نوش ها اثبات نشده در مصرف آنها اغراق نکنیم.

نکات ورزشی

بهتر است اگر ورزش حرفه ایی نمیکنید در منزل بمانید و بیشتر نرمش، طناب زدن، ورزش های با دمبل، کش های ورزشی را انجام دهید. اگر به سالن های ورزشی میروید حین استفاده از وسایل به ناحیه T صورت دست نزنید. بعد از شستشو آب بخورید. لباسها را حتما بعد از خارج شدن از سالن در یک پلاستیک جداگانه حمل کنید و به لباسشویی بیندازید. ورزشکاران اعزامی مسابقات باید باید از فدراسیون گواهی سلامت بگیرند.

قانون  Neck Check

این قانون برای ورزشکاران در هر شرایط بیماری است]  به این معنی است که اگر علائم بالای گردن باشد یعنی آبریزش بینی، اشک ریزش، گلودرد بدون تب، به ورزشکار اجازه داده می شود تا ده دقیقه با نصف شدت معمول بازی کند، اگر علائم  بدتر نشد ورزش را تا حد تحمل ادامه می دهد. در صورت تب بالای 38درجه سانتی گراد، بدن درد، خستگی، ضربان قلب استراحت بالا،  از هر گونه فعالیت ورزشی خودداری نماید تا برطرف شدن کامل علائم، بازگشت به ورزش نیز باید تدریجی صورت گیرد.

 

دکتر هانیه احمدی متخصص پزشکی ورزشی

نظر شما