شناسهٔ خبر: 38502089 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

برزگر: وظیفه فارابی تولید فیلم پرفروش نیست

صاحب‌خبر -

مجید برزگر کارگردان «ابر بارانش گرفته» می‌گوید: «با این انگیزه‌ای که داشتم، می‌توانستم در طول چهار سال، دست کم دو فیلم دیگر بسازم.» برخی از آثار تولیدی سینمای ایران با هزینه‌ی بسیار کمی ساخته می‌شوند که مخاطبان مختص به خودشان را دارند. سی و هشتمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر، شاهد اکران فیلم‌های با هزینه ساخت کم بود و بهترین بازیگر نقش اصلی زن از میان این فیلم انتخاب شد.

فیلم «ابر بارانش گرفته» یکی از فیلم‌های با هزینه کم در جشنواره بود و در سه بخش کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بود. نازنین احمدی بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای ایفای نقش در این فیلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد.

برزگر درباره خاص بودن مخاطب فیلم ابر بارانش گرفته و افزایش تعداد مخاطب این دست از فیلم‌ها به انصاف نیوز می‌گوید: « امیدوار هستم که این چنین باشد. فیلم «خشت و آینه» فیلمی بسیار مهم است که در سال ۴۴،  به مدت یک هفته و با هزینه شخصی ابراهیم گلستان اکران ‌شد. «پرویز» به مدت دو سال روی پرده بود که  به این معنا است مخاطب و تعداد آنها عوض شده است.

من به این شرایط امیدوار هستم و فکر می‌کنم مخاطب خودمان را پیدا می‌کنیم. مگر تمام فیلم‌های سینمای ایران سودده هستند و فروش دارند و تنها فیلم‌های هنری سوده نیستند. ضرر آن فیلم‌ها بیشتر است؟ فیلم‌های پر هنرپیشه و پرهزینه که میلیاردها تومان پول خرج می‌کنند و فروش ندارند خطر بیشتری نسبت به ما دارند که در یک موقعیت ساده‌تری به نسبت هزینه‌ای کار می‌کنیم. من به این شرایط امیدوار هستم و فکر می‌کنم باید در این شرایط ماند و مدام باید کار کرد.»

این کارگردان درباره خسته‌کننده بودن این شرایط می‌گوید: « مشخص است. فیلم موفقی از هرنظر مثل پرویز را ساختم که در صد کشور نمایش داده شد، در داخل کشور هم تعداد زیادی این فیلم را دیدند و منتقدان این فیلم را دوست داشتند. من سرشار از انگیزه بودم تا فیلم بعدی خودم را بسازم اما شرایط من به حدی سخت بود که این کار چهار سال طول کشید. چهار سال چهار سال‌هایی که از سن ما می‌گذرد و چه کسی پاسخگوی از دست رفتن این انرژی است. در این سن جوانی، فاصله دو فیلم من چهار سال است. من می‌توانستم دست کم دو فیلم دیگر با این انگیزه در طول چهار سال بسازم. چنین شرایطی کم‌کم آدم را خسته می‌کند ولی باید کار کرد.»

او درباره‌ی دغدغه‌های مدیران فرهنگی می‌گوید: «هیچ دغدغه‌ و اراده‌ای در مدیران فرهنگی و سینمایی برای ساخت فیلم‌های مستقل و هنری نیست. آنها موظف هستند همچنان که به زبان فارسی، معماری شهری، آسایش شهروندان و هرچیز دیگری فکر می‌کنند به فیلم متفاوت هم فکر کنند. وظیفه‌ی فارابی تولید فیلم پرفروش نیست، اگر هم وظیفه فارابی و هم بازار خصوصی این است، پس این دو چه فرقی باهم دارند. من این اراده را کمتر می‌بینم یا در مدیران جدی سینما نمی‌بینم.»

او درباره‌ی تعداد فیلم‌ها متفاوت در جشنواره می‌گوید: «جشنواره‌ی امسال مهم است. «تعارض»، «قصیده گاو سفید»، «دشمنان»، «ابر بارانش گرفته»، «پوست»، «تومان» فیلم‌های خوبی هستند. حداقل می‌توانیم بگوییم  چه خوب است جشنواره اجازه داده تا فیلم‌هایی که لازمه جشنواره هستند در این رویداد حضور داشته باشند.»

انتهای پیام

نظر شما