شناسهٔ خبر: 38264682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

مردم عقل، فهم و شعور دارند - مردم سالاری آنلاين

سید قائم موسوی

آقای علم‌الهدی فشار امروز بر کشور را نتیجه مذاکره برجامی دانسته و با استناد به فهم و شعور مردم نتیجه امر را مصادره به مطلوب کرد.

صاحب‌خبر - آقای علم‌الهدی فشار امروز بر کشور را نتیجه مذاکره برجامی دانسته و با استناد به فهم و شعور مردم نتیجه امر را مصادره به مطلوب کرد. یعنی از فهم و شعور مردم استفاده کرد تا شرایطی که ماحصل نوع نگاه خودشان به امر سیاست ورزی در حوزه های داخلی و خارجی است را به دیگران تعمیم دهد و به این شکل از زیر بار مشکلاتی که خودشان متولی آن بودند شانه خالی کنند.
جناب علم الهدی گویا فراموش کرده اند که سنخِ تفکر آنها شرایطی را مهیا کرد که به برجام منتهی شده است، و دیگران در قالب برجام در تلاش بودند تا ضمن برگرداندن کشور به ریل عادی، آنرا از مصیبت ها  برهانند. بعلاوه اینکه ائتلاف نامیمون داخلی با عوامل افراطی خارج از کشور در ناکامی برجام بی تاثیر نبوده است
اتفاقا از موارد بسیار محدودی که خیلی از مخالفان و منتقدان با امثال آقای علم الهدی اتفاق نظر دارند در همین گزاره ای هست که ایشان از آن استنتاج ناروا دارند؛ اینکه مردم فهم و درک دارند و همه چیز را می فهمند، بله مردم دقیقا می فهمند و می دانند که عامل ناکامی برجام و اساساً عامل این همه آشفتگی و نابسامانی در حوزه های مختلف کشور چه کسانی هستند!
در ارتباط با فشارها چیزی که مبرهن است این است که این فشارها قبل از برجام نیز بودند و ابدا زاییده برجام و شرایط پسابرجامی نیست هر چند کیفیت تأثیرگذاری آنها بعد از خروج آمریکا از برجام به مراتب از قبل از آن سنگینتر و اساسا ناشی از اثرات انباشتی تحریم در درازمدت است.
البته فشارهای قبل از برجام و توصیه های راهگشای شما و سایرین برای مقاومت و تحمل سختی های تحریم و استعمال اشکنه به جای مرغ یا تقلیل وعده های غذایی به یک وعده در روز هم نشانگر وجود فشارها بوده و هم نوعی تفسیر به رای شما از شرایط و سختی ها!
این قضیه نشان می دهد که شما به فهم و درک مردم شک دا‌شته اید و الا اینگونه با تردید نسبت به حافظه مردم با سوء استفاده از قدرت تحلیل آنها، فهم و شعور آنها را به سخره نگرفته و به نیابت از آنها سخن نمی گفتید.
اگر در برهه های فشار افرادِ همسو با شما در رأس امور باشند انواع توجیه برای صبوری و مقاومت صادر می کنید و هر گاه کسانی غیرهمسو در قدرت باشند تمامی ناکامی ها ناشی از عملکرد آنها است.
آقای علم الهدی دقیقا مردم می فهمند شما چه می گویید و دیگران چه می گویند و خارجی ها هم چه می کنند! اگر مردم نخواهند عده ای به نیابت از آنها صحبت کنند، دقيقا باید چه کار بکنند؟!
 

نظر شما