شناسهٔ خبر: 3818552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سلطاني فر خبر داد:

قزاقستان يا آذربايجان برگزار کننده جشن نوروز 94

براي سال 94 قرار بود که تاجيکستان ميزبان جشن نوروز باشد، اما؛ در يک ماه پيش اين کشور به دلايل مختلف اعلام کرد که توانايي برگزاري اين جشن را ندارد، قزاقستان يا آذربايجان پيشنهاد شده است که منتظر آن هستيم که اين کشورها اين جشن را برگزار مي کنند يا خير.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، مسعود سلطاني فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، در نشست خبري سخنگوي هيات دولت با اشاره به سفرهاي انجام گرفته در کشور اظهار کرد: در تحليل سفرها دو بخش پرهزينه و پر ترافيک و يک بخش کم هزينه را داريم که از 365 روز سال حدود 100 الي 105 روز از آن در بخش پر هزينه و پر ترافيک است.
وي ادامه داد: در بهمن سال گذشته مصوبه اي را در خصوص تشکيل ستادهاي هماهنگي سفر را داشتيم که اين ستاد در مرکز کشور و با مديريت رئيس سازمان برگزار مي شد و به مراتب اين ستاد در استان ها و شهرستان ها زير نظر استاندارد و فرمانداران آن مناطق برگزار مي شد.
وي به کارنامه سال قبل اين ستاد نيز اشاره کرد و گفت: سال گذشته با بسيج تمامي امکانات کارنامه قابل قبولي از عملکرد ستاد هماهنگي سفر به دست آمد که با توجه به تجربيات کسب شده و همچنين آسيب شناسي هايي که انجام شد اين ستاد براي نوروز 94 از دو ماه گذشته بار ديگر فعال شد تا مردم بتوانند از تمامي مراکز تفريحي، گردشگري و مذهبي کشور در آغاز سال نو ديدن کنند.
وي افزود: در همين راستا بحث و تبادلات نظر خوبي به وجود آمده تا استان ها و شهرستان هاي مختلف کشور؛ به ويژه استان هاي اصلي مقاصد گردشگري به خوبي شرايط ميزباني را داشته باشند تا مردم نوروز خوب و کم حادثه اي را تجربه کنند.
وي با اشاره به فراهم شدن امکانات جديد براي مردم نيز گفت: براي اقشار ضعيف حمايت ها ما 50 درصد افزايش داشته، از نظر اطلاع رساني دو برابر، امداد خودرو دو برابر و مردم نيز از طريق سامانه هاي اطلاع رساني مي توانند در کوتاه ترين زمان پشتيباني هاي لازم را مطالبه کنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اشاره به ديگر مزايايي که براي گردشگران فراهم شده است، گفت: با توجه به ايام تعطيلي سال نوروز زمان کاري موزه ها و اماکن تفريحي و تاريخي افزايش يافته است که حجم بيشتري از مردم بتوانند از اين مراکز بازديد کنند ضمن آنکه صدور بليت هاي الکترونيکي نيز در اماکن ديده شده است تا ديگر مردم در صف هاي طولاني در انتظار نمانند.
سلطاني فر در خصوص بازسازي هتل ها نيز اشاره کرد و گفت: با توجه به ارائه تسهيلات به مراکز اقامتي، هتل ها و اين نوع مراکز بازسازي شده است و ظرف 20 روز آينده نيز چند هتل يک تا پنج ستاره فعال مي شود و در کل امکانات اقامتي که امروز ما در کشور داريم تنها 10 درصد از حجم اين مسافر را مي تواند پوشش دهد.
وي تاکيد کرد: در تلاش هستيم تا با توجه به حمايت هاي رئيس جمهوري از گردشگري اجازه برداشت از صندوق توسعه ملي و بانک ها را براي احداث مراکز اقامتي بيشتر کسب کنيم.

پژوهشگاه باستان شناسي
وي در خصوص فعاليت هاي اين پژوهشگاه گفت: براي حجم بالاي فعاليت هاي کاوش، حفاري و مرمت در سايت هاي تاريخي کشور نيازمند اعتبارات عمراني هستيم و اعتباري که امروز ما از بودجه گرفته ايم حدود يک بيستم نيازي است که سازمان از دولت تقاضا دارد و پشت اين تقاضا نيز استدلال هاي محکمي خوابيده است و متاسفانه توان دولت بيش از اين نيست.
وي عنوان کرد: بنا به نظر همين پزوهشگاه حدود يک ميليون سايت و محوطه خارجي داريم که تنها از اين مجموع در چند قرن گذشته حدود 150 هزار بنا شناسايي و قابل رويت است و مابقي در دل خاک مدفون هستند؛ از اين تعداد سايت شناسايي شده با توجه به قانوني که از سال 1309 تا به امروز به تصويب رسيده است حدود 32 هزار سايت ثبت ملي شده است که از اين مجموع متاسفانه 17 اثر در يونسکو به عنوان اثر تاريخي ايران ثبت ملي شده است.
وي ادامه داد: يونسکو به خاطر تغيير سياست هاي خود از سال 2007 يک ضابطه اي را گذاشته است که هر ساله بيش از يک اثر براي هر کشور در طول يک سال ثبت نمي کند و ما چند صد اثر آماده را داريم و هم اکنون 20 پرونده آماده در يونسکو وجود دارد؛ تنها راهکاري که ما مي توانيم براي ثبت زودتر آثار تاريخي انجام دهيم ثبت زنجيره اي برخي از اين آثارها است.
وي با اشاره به برنامه هاي آتي ثبت اثرات تاريخي کشور در يونسکو نيز گفت: براي سال 2015 منطقه شوش کانديداي ثبت است و در سال 2016 نيز 11 قنات را به صورت زنجيره اي کانديداي ثبت در يونسکو کرده ايم.

جشن نوروز
سلطاني فر در خصوص برگزاري جشن نوروز با توجه به روال سال هاي گذشته نيز گفت: براي سال 94 قرار بود که تاجيکستان ميزبان جشن نوروز باشد، اما؛ در يک ماه پيش اين کشور به دلايل مختلف اعلام کرد که توانايي برگزاري اين جشن را ندارد و از طريق وزارت امور خارجه مکاتباتي را انجام داديم که با پيشنهاد قزاقستان يا آذربايجان اين جشن برگزار شود و ما منتظر آن هستيم که اين کشورها اين جشن را برگزار مي کنند يا خير.

بازاريابي در حوزه گردشگري
سلطاني فر در خصوص اين سوال خبرگزاري موج نيز گفت: کشورهاي مختلفي با توجه به سوابق فرهنگي و تاريخي کشور دسته بندي شده اند که آنها ايران را به مقاصد تاريخي، گردشگري ، سلامت و غيره انتخاب کرده اند.
وي ادامه داد: در مجموع 42 کشور وجود دارد که خواهان گردشگري در تمام حوزه هاي ايران هستند که 15 کشور همسايه و 28 کشورهاي خاورميانه هستند ضمن آنکه بعضي از کشورهاي اروپايي و تعدادي از کشورهاي آسياي جنوب شرقي نيز تمايل به گردشگري از ايران را دارند؛ تمرکز سازمان در بخش آسياي جنوب شرقي متمرکز شده است.

نظر شما