شناسهٔ خبر: 38120600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوترش از به حاشیه رفتن آفریقا در مذاکرات لیبی انتقاد کرد

تهران ایرنا - "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل از آنچه به عنوان "به حاشیه رفتن کشورهای آفریقایی از مذاکرات لیبی" نام برد، انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری "آل افریکا" امروز (یکشنبه) از "آدیس آبابا" پایتخت اتیوپی، محل برگزاری اجلاس سران اتحادیه آفریقا گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل از به حاشیه رانده شدن آفریقا در کنفرانس برلین حول محور لیبی انتقاد کرده و خواستار تجدیدنظر در این باره شد.

وی یک روز پیش از آغاز رسمی سی و سومین اجلاس سران اتحادیه آفریقا در یک کنفرانس خبری در این شهر ضمن ابراز ناراحتی از این حقیقت که مشارکت آفریقا در کنفرانس برلین حول محور لیبی بسیار محدود بوده، گفت: از سران کشورهای آفریقایی می خواهیم تا نماینده ای را برای شرکت در همه نشست‌های مربوط به لیبی تعیین کند.

گوترش ضمن تاکید بر افزایش همکاری بین‌المللی با شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص افزود: انتقادی که از راه حل های بحران لیبی وجود دارد این است که همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای آفریقایی در این خصوص باید افزایش یابد.

وی در عین حال از تصمیم اتحادیه آفریقا برای برگزاری نشست آشتی و مصالحه میان احزاب درگیر در لیبی پس از نشست "برازاویل" پایتخت جمهوری کنگو حمایت کرد و گفت: تعدادی عامل اصلی، تجهیزات نظامی و ارتش در لیبی وجود دارد که تحقق صلح در بین مردم این کشور را غیرممکن کرده است. این مساله قابل قبول نیست و نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل به حساب می آید.

سی و سومین اجلاس سران اتحادیه آفریقا امروز و فردا در حالی با موضوع "خاموشی اسلحه ها" در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار می شود که ریاست دوره ای این اتحادیه از "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر به "سریل رامافوسا" رئیس جمهوری آفریقای جنوبی منتقل شد.

نظر شما