شناسهٔ خبر: 38073229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

گفت‌وگو با بازیگر فیلم «روز صفر»

تینو صالحی: جای فیلم‌های اکشن و قهرمانی در سینمای ایران خالی است

تینو صالحی، بازیگر فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، با اشاره به فیلم‌های جمشید هاشم‌پور در دهه ۶۰ و ۷۰، تاکید می‌کند سینمای ایران باید بیش از گذشته به ژانر اکشن توجه کند.

صاحب‌خبر -

مهسا بهادری: فیلم سینمایی «روز صفر» با کارگردانی سعید ملکان و بازی ساعد سهیلی، امیر جدیدی، تینو صالحی و ... در سومین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه اکران شد. 

اگر فهرست عوامل فیلم «ابد و یک روز»، «تنگه ابوقریب» و «غلامرضا تختی» را مرور کنید، متوجه خواهید شد که نام سعید ملکان پیش از این‌ها در دوره‌های مختلف جشنواره‌ فجر به گوش‌تان خورده است، اما نه با عنوان کارگردان، بلکه با عنوان تهیه‌کننده. حالا سعید ملکان تصمیم گرفته است در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با عنوان کارگردان وارد عرصه رقابت شود.

ملکان در اولین فیلم سینمایی خود، یعنی «روز صفر»، به داستان زندگی و نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی پرداخته است. در این فیلم اکشن، تینو صالحی، بازیگر شناخته شده تئاتر ایران، تجربه‌ای موفق را روی پرده سینما داشته است.

به همین مناسبت، با تینو صالحی، بازیگر «روز صفر» گفت‌وگوی زیر را انجام داده‌ایم.

شما از تازه‌ترین بازیگران تئاتر هستید که به سینما پیوسته‌اند. کار در سینما را چطور با فیلمی اکشن مثل «روز صفر» شروع کردید؟

در دو سال گذشته، من در پنج فیلم بازی کرده‌ام؛ «روز صفر» دومین فیلمی بود که اکران شد و امیدوارم سه فیلم دیگر هم  زودتر اکران شوند.

بازی در این کار را پذیرفتم چون زمانی که شما اسم یک نفر مانند سعید ملکان را می‌شنوید، خود اسم کافی است تا کار را قبول کنید. البته در ابتدا زیاد از نقش‌ام راضی نبودم و فکر می‌کردم آن را به درستی ایفا نکرده‌ام اما زمانی که برای اولین بار فیلم را دیدم، فهمیدم که نقش و بازی من خیلی بهتر از آن چیزی شده است که تصور می‌کردم.

در یک کار اکشن شاید خیلی خبری از شخصیت‌پردازی به معنای دراماتیک‌اش نباشد و کلیشه‌های ژانر بر فیلم حاکم باشند. با این واقعیت مشکلی نداشتید؟

خب موضوع فیلم مشخص است و در ابتدا فکر می‌شود که یک موضوع تکراری است و قرار است روی روال کلیشه پیش رود؛ اما زمانی که اسامی عوامل گفته می‌شود یک اطمینان خاطر داده می‌شود که هرچند موضوع تکراری است اما قرار نیست فیلم تکراری باشد و همین موضوع هم یکی از دلایلی است که کار از جانب من به عنوان یک بازیگر پذیرفته می‌شود.

یعنی دلیل پذیرفتن این نقش، فقط نام سعید ملکان و عوامل فیلم بود. فیلمنامه و موضوع آن نقشی نداشت؟

خب فیلمنامه یکی از عوامل بود. شخصیتی که من بازی کردم، نقش بدی نیست؛ هرچند که شخصیت‌های زیادی در این فیلم ایفای نقش کردند. کارکتر من به گونه‌ای بود که بخشی از فیلم حول محور آن می‌چرخید و از نظر من نقش خوبی بود.

فکر می‌کنید «روز صفر» چه قدر شانس دریافت سیمرغ دارد؟

به نظرم این فیلم شانس دریافت سیمرغ برای کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی لباس، فیلمبرداری، صدابرداری، بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین نقش مکمل مرد را دارد. فقط به نظرم در دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن شانس ندارد، (با خنده) آن هم چون این فیلم، بازیگر زن نداشت.

این تعداد سیمرغ خیلی زیاد نیست؟

من می‌گویم شانس نامزد شدن در تمام این زمینه‌ها برای فیلم وجود دارد، چون ما تا به حال همچین فیلمی نداشته‌ایم. اگر در سینمای دفاع مقدس هم داشته‌ایم، از مدل کلیشه و قهرمانی بوده است، آن هم در دوره‌ای که فیلم‌های جنگی و قهرمانی خیلی طرفدار داشت. مثلا تمام فیلم‌های آقای جمشید هاشم‌پور که در آن دوران قهرمان فیلم‌ها بود و ما یک تکنیک‌های قهرمان خاصی از ایشان می‌دیدیم. از یک‌جایی به بعد، دوره آن مدل فیلم‌ها هم که جنبه تجاری داشت، تمام شد.

در آن دوره، آقای هاشم‌پور یکی از ستاره‌های به نام سینمای ایران بودند و البته هنوز هم هستند. آن زمان که جوان‌تر بودند، کارهای رزمی و اکشن انجام می‌دادند. از آن دوره تا حالا که یک بازه زمانی طولانی سپری شده، مدت‌ها است که در سینما یک شخصیت قهرمانی که به معنای واقعی کلمه قهرمان باشد، ندیده‌ایم. از نظر من جای چنین آثاری در سینما خیلی خالی بود و خوشحالم که چنین فیلمی ساخته شد.

پیش‌بینی‌تان از گیشه فیلم چیست؟ آیا عوامل فیلم و ستاره‌ها یا داستان و تکنیک است که باعث فروش خوب یک فیلم می‌شوند؟

با احترام به تمام همکارانم چه در سینما و چه در تئاتر، خیلی کارها وجود دارند که اسم‌های زیادی در کنار هم قرار گرفته و نفروخته‌اند. بحثی که بسیار مهم است، کیفیت کار است. ستاره‌های سینما در کنار یک فیلم خوب و با کیفیت است که می‌توانند روی فروش فیلم تاثیر بگذارند، در واقع این دو مکمل هم هستند. شاید یک فیلم خوب و با کیفیتی باشد که بدون چهره هم بفروشد مثل فیلم‌هایی که طی چندسال گذشته در هنر و تجربه اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت اما فیلم بی کیفیتی که بازیگر ستاره داشته باشد و مطرح شود، نداشته‌ایم.

عقیده من این است که این‌ عوامل مکمل یکدیگرند و الزاما به این معنا نیست که اگر یک فیلم خوب بفروشد، به‌خاطر ستاره‌های آن است. اگر ستاره داشته باشد و نفروشد چی؟ آن‌وقت هم تقصیر ستاره‌هایش است؟ تقصیر کیفیت است.

پس کیفیت خوب و بازیگر ستاره، یک گیشه پُر فروش را برای فیلم رقم می‌زنند؛ عواملی که «روز صفر» کنار هم قرار دارند.

۵۷۲۴۵

نظر شما