شناسهٔ خبر: 38005376 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بنا بر اعلام کانون پیتنت؛

ثبت بین‌المللی اختراع در کشور روند صعودی داشته است

درخواست برای ثبت بین‌المللی اختراع در کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۸ افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخواست برای ثبت بین‌المللی اختراع در کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۸ افزایش یافت. اتفاقی که جایگاه کشور در این حوزه را بهبود می‌دهد. پس می‌توان گفت که فعالیت‌های ترویجی برای آشنایی با مالکیت فکری در مراکز علمی به خوبی هدایت و ساماندهی شده است.

تعداد درخواست‌های ثبت شده در سامانه کانون در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته این درخواست‌ها افزایش یافته است. بیش از ۳۲۰ درخواست در ۱۰ ماه نخست سال جاری ارسال شد. همچنین تعداد پتنت‌های گرنت شده در دفاتر ثبت اختراع خارجی نیز امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از ۹۰ درصد از ثبت اختراع خارجی در دفاتر بین‌المللی حمایت می‌کند. از مزایای ثبت اختراع، عدم افشای نتایج با ارزش حاصل از تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پایان‌نامه‌های دانشجویی در قالب مقاله؛ و کمک به تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی پژوهشگران و نخبگان علمی و صنعتی است.

همچنین تا کنون ۸۶ اختراع در دفاتر ثبت اختراع خارجی با حمایت کانون ثبت شده است. گسترش مباحث مالکیت فکری توسعه و حرکت شتابان در حوزه نوآوری را به همراه دارد.

البته فعالیت‌های ترویجی کانون در این زمینه بی تاثیر نبوده است. دفاتر همکار کانون در مرکز علمی کشور با برگزاری دوره‌های آموزشی اطلاعات درباره حوزه مالکیت فکری و آشنایی با آن را انجام دادند. همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مدرسه‌های زمستانه اقدامات دیگر کانون در این مسیر است.

نظر شما