شناسهٔ خبر: 37913610 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

داروغه‌زاده اعلام کرد:

هیچ داوری پاسپورت آمریکایی ندارد/ بودجه جشنواره هشت میلیارد تومان است/ هیات انتخاب فیلم درمیشیان را انتخاب نکرد

نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر صبح پنجشنبه (دهم بهمن ماه) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، جوادی یگانه (معاون امور اجتماعی شهرداری) در ابتدای نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر درباره نحوه حمایت شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر گفت: حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری است و شهرداری از بقیه جشنواره‌ها نیز تا آنجا که بتواند حمایت می‌کند. ما پردیس ملت و میلاد را در این دوره در اختیار جشنواره گذاشتیم و در کنار آن معتقدیم بسیاری از مسائل شهر تهران می‌توانند از طریق راه‌حل‌های فرهنگی و زبان هنر استفاده شود.

در ادامه این مراسم، پوستر و سیمرغ بلورین جشنواره سی و هشتم فیلم فجر رونمایی شد.

سپس پویا محمودیان (معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری) با اشاره به اینکه سیمرغ امسال تولید داخلی است، گفت: صنایع دستی به عنوان یک هنر خلاقه و سینما نیز به عنوان یک هنر خلاقه دیگر، در یک هم‌افزایی می‌توانند در اقتصاد هنر ثمرات خوبی داشته باشند. اهالی صنایع دستی و هنرمندان برای به رخ کشیدن اقتدار ایران در داخل و خارج در کنار یکدیگر قرار گرفتند. همکاری و همدلی را امسال با حضور سیاستگذاران جشنواره تجربه کردیم که ارمغان خبرهای خوبی خواهد بود.

در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر جشنواره فیلم فجر) با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)، شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراین گفت: حاج‌ قاسم سلیمانی بیش از چهل سال برای تأمین امنیت ایران مبارزه کرد و لباس رزمش را در این سال‌ها از تن درنیاورد که در نهایت به دست همان دشمنان به شهادت رسید. این اتفاق و همچنین حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و از دست دادن جوانان این مرز و بوم، مردم و اهالی سینما را در شرایط روانی سختی قرار داد.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم همانند سال‌های گذشته جشنواره خوبی دلشته باشیم که پل ارتباطی بین مردم و سینماگران باشد. همه فیلم‌ها و سینماگران در جشنواره حضور دارند. امسال ۱۰۰ فیلم ثبت نام کرده بودند که درنهایت ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو حضور خواهند داشت.

داروغه‌زاده، شعار جشنواره امسال را "با سینما در کنار هم" اعلام کرد و افزود: امیدواریم سینما بر اساس رسالت خود، مظلومیت مردم ایران را به جهانیان نشان دهد. امیدواریم سینماگران آنچه در این سال‌ها از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه مردم ایران صورت گرفته را تصویر کنند.

وی درباره فیلم آشغالهای دوست داشتنی نیز گفت: ما طبق آیین‌نامه نمی‌توانستیم به تقاضای ایشان جواب مثبت دهیم. فیلمی که نمایش داده شده، نمی‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

داروغه‌زاده درباره دخالت احتمالی برخی نهادها برای انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر گفت: هیچ نهادی در انتخاب فیلم‌ها دخالت نکرده و هیچ فیلمی قبل از اینکه هیات انتخاب آن را ببیند از جشنواره کنار گذاشته نشده است. البته برخی فیلم‌ها موضوعشان ارتباط مستقیمی با یک نهاد دارد. این فیلم‌ها خودشان از قبل به لحاظ تخصصی از نهاهای مذکور مشاوره می‌گیرند.

وی درباره انصراف برخی سینماگران از حضور در جشنواره فیلم فجر هم گفت: خبرها درباره تحریم جشنواره فیلم  فجر بیشتر فضاسازی رسانه‌های خازج از کشور است. برخی از هنرمندان به دنبال حضور و شرکت در جشنواره فیلم فجر نیستند که این اتفاق از نظر ما به معنای تحریم نیست مثلا مسعود کیمیایی که اعلام کرده بود در جشنواره حضور ندارد، تاکید کرد باتوجه به استقبال مردم از جشنواره در این مراسم حاضر خواهد شد و مردم را همراهی خواهد کرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد : ما فیلم‌ها را فارغ از این مسایل بررسی می‌کنیم و بررسی فیلم‌ها جزو حقوق تهیه‌کننده است. زمانی یک فیلم از داوری خارج می‌شود که تهیه‌کننده اعلام انصراف کند اگر هم فیلمی به جشنواره نرسد بر اساس اولویت از رزروها استفاده می‌کنیم.

داروغه‌زاده با اشاره به اینکه استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، افزود: سال گذشته حدود  ۷۵۰۰ صندلی برای اکران مردمی فیلم‌ها در نظر گرفته شده بود اما استقبال مخاطبان امسال تعداد این صندلی‌ها را به ۹ هزار صندلی افزایش داد.

وی درباره بودجه جشنواره فیلم فجر نیز گفت: بودجه جشنواره امسال هشت میلیارد تومان است.

داروغه‌زاده درباره دوتابیعتی بودن برخی داوران هم گفت: معنی دوتابعیتی بودن با گرین کارت داشتن تفاوت دارد ممکن است کسی گرین کارت داشته باشد ولی فکر نمی‌کنم هیچ داوری پاسپورت آمریکایی داشته باشد هرچند  زمانی که ما داور انتخاب می‌کنیم به پاسپورت آنها نگاه نمی‌کنیم.

وی همچنین درباره اهدای جایزه سردار سلیمانی گفت: تندیس این بخش ساخته خواهد شد و باتوجه به اینکه موضوع این جایزه مقاومت و جهاد است، فیلم‌هایی که در این راستا ساخته شده باشند در این بخش داوری می‌شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حضور انیمیشن‌ها در جشنواره فیلم فجر گفت: ما در دو سال گذشته به جهت حمایت از این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص دادیم. امسال هم برای این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص داده بودیم اما دو فیلمی که درخواست بودند شرایط نمایش به عنوان فیلم سینمایی را نداشتند و ناقص هم بودند.

داروغه‌زاده درباره حضور نداشتن فیلم "مجبوریم" به کارگردانی رضا درمیشیان نیز گفت: هیچ ملاحظه‌ای بیرون از هیأت انتخاب برای انتخاب فیلم‌ها نبوده است. فیلم رضا درمیشیان تنها به رای هیات انتخاب برای جشنواره انتخاب نشد ولی این فیلم مشکلی برای گرفتن پروانه نمایش ندارد.

 وی درباره انتخاب پردیس سینمایی ملت برای سینمای رسانه‌ها نیز گفت: هیچ‌کدام از فضاهای سینمایی که داریم مناسب اکران فیلم‌های فجر نیست و با توجه به نظرات و انتقادات اهالی سینما و رسانه گزینه انتخابی به دلیل استانداردهای موجود در آن شد. همزمان با نظرسنجی اصحاب رسانه با تک تک کارگردانی که در جشنواره فیلم دارند گفتگو کردیم و در نهایت پردیس ملت گزینه انتخابی از سوی اهالی رسانه و اهالی سینما بود.

وی همچنین درباره بخش بزرگداشت‌ها گفت: امسال تنها بزرگداشت فریدون جیرانی را در کنار اهدای جوایز بخش مسابقه تبلیغات در اختتامیه جشنواره برگزار خواهیم کرد.

نظر شما