شناسهٔ خبر: 37909023 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخواست معترضان لبنانی از سوییس

بیروت - ایرنا - ده‌ها تن از معترضان لبنانی چهارشنبه شب روبروی سفارت سوییس در مرکز بیروت تجمع کردند و از دولت این کشور خواستند دارایی‌های شخصیت‌های سیاسی لبنان که به خارج انتقال یافته است، برگردانَد.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری روزنامه مسیحی جمهوریت چاپ بیروت نوشت: جوانان معترض از دولت سوییس خواستار انجام تحقیق شفاف برای شناسایی اموال به سرقت رفته‌ی مردم لبنان و اعلان نام سیاسیونی شدند که متهم به انتقال پول به بانک‌های سوییسی ظرف سه ماه گذشته هستند.

مروان اسکندر کارشناس بانکی و مالی لبنان هشتم‌ دی‌ماه گذشته افشا کرد که به دلیل بحران اقتصادی و در شرایط بد معیشتی و بانکی، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های شخصیت‌های سیاسی و مدیران کل لبنان در اواخر آذرماه به خارج از این کشور انتقال یافته است.

وی به روزنامه‌ی فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» چاپ همزمان بیروت و لندن، گفت: یک مسئول سوییسی به من اطلاع داد  که ۲ میلیارد دلار از این مبلغ  برای ۹ شخصیت سیاسی لبنانی است و بقیه به برخی از مدیران کل تعلق دارد و توسط آن‌ها به بانک‌های سوییس حواله و منتقل شده است.

جوانان معترض در تجمع و تحصن خود روبروی سفارت سوییس در بیروت تاکید کردند که  اموال به سرقت رفته، به مردم لبنان تعلق دارد و باید به کشور بازگردد و تا تحقق این مطلب، معترضان سکوت نخواهند کرد.

در چنین شرایطی، امروز ۸۸  باب حجره در بازار شهر بعلبک در منطقه بِقاع در شرق لبنان به دلیل بحران اقتصادی و مالی تعطیل شد.

حسین عواضه رییس اتحادیه تُجار بعبلبک با اعلام این خبر، گفت: به دلیل افزایش بهای دلار و کاهش ارزش پول ملی (لیره) و قدرت خرید مردم، کالاهای مالکان حجره‌ها در بازار بعلبک به فروش نمی‌رسد و بیشتر فروشنده‌هایی که حجره‌ها را اجاره کرده اند، قادر به پرداخت حق اجاره نیستند و از این رو مغازه‌ها را بسته و کلید حجره‌ها را تحویل مالکان داده‌اند.

وی از مقام‌های اقتصادی و نیز دولت جدید لبنان خواست با اعلام حالت فوق العاده و اتخاذ تدابیر خاص، جلو فروپاشی اقتصادی را بگیرند و کشور را نجات دهند.

هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات و تجمع و تحصن درقالب جنبش اعتراضی  از ۲۵ مهر ماه تاکنون در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، کاهش مالیات ها، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، کمبود بنزین، برق و گاز، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و افزایش حقوق و مزایا، هستند.

نظر شما