شناسهٔ خبر: 37879869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه جمهوریت: معامله قرن موجب فتنه در لبنان می‌شود

بیروت - ایرنا- روزنامه ی «جمهوریت» چاپ بیروت امروز (سه شنبه) نوشت: طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن لبنان را هم در برگرفته و ممکن است موجب نگرانی، درگیری و فتنه در این کشور شود.

صاحب‌خبر -

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک افزود: طرح یاد شده بر اسکان دایم پناهندگان و آوارگان فلسطینی در لبنان و دادن حق شهروندی به آنان تاکید کرده است و مجریان آن اصرار دارند که این اقدام در لبنان صورت گیرد.

جمهوریت خاطر نشان کرد: طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن خواهان چشم‌ پوشی فلسطینی‌های ساکن لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

۵۰۰ هزار فلسطینی از جمله طرفداران جنبش ملی آزادیبخش فلسطین (فتح) و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در اردوگاه هایی در جنوب، مرکز و شمال لبنان زندگی می کنند.

روزنامه لبنانی تاکید کرد: حکومت خودگردان ، نمایندگی جنبش های فلسطینی در لبنان و نیز مقام های این کشور اسکان دایم پناهندگان و اعطای حق شهروندی به آنان را رد کرده اند و خواهان بازگرداندن آوارگان به میهن اصلی خویش هستند.

جمهوریت اضافه کرد: به لحاظ قانونی (مصوبه مجلس ملی)  لبنان نمی تواند به فلسطینی ها اسکان دایم و حق شهروندی بدهد اما افراد و گروه هایی هستند که پس از رونمایی از طرح معامله قرن از آن برای ایجاد نزاع و درگیری در لبنان سوء استفاده کنند.

روزنامه لبنانی نوشت: طرح معامله قرن، اردن، مصر و سوریه را نیز که آوارگان فلسطینی پذیرفته اند در برمی گیرد و آمریکا به مقام های قاهره فشار وارد خواهد کرد که جمعیتی از فلسطینی ها را در صحرای سینا اسکان دایم دهد.

جمهوریت افزود: استفاده کننده ی اصلی از این طرح، اسراییل و ضرر کننده ی اصلی ، فلسطینی ها هستند.

معامله قرن، افزون بر اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در کشورهای میزبان، شهر قدس و بخش‌های اشغالی  کرانه باختری رود اردن را که شهرک‌های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اسراییل واگذار می کند.

نظر شما