شناسهٔ خبر: 37859924 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تشدید حملات هوایی متجاوزان سعودی به یمن/ حمله موشکی به جیزان/ شکست عملیات ائتلاف سعودی در «نِـهم»

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- جنگنده‌های متجاوز سعودی آمریکایی ده‌ها بار مناطق مختلف در صنعا، الجوف و صعده و نیز مواضع رزمندگان یمنی را در نجران و عسیر بمباران کردند
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره،  جنگنده‌های متجاوز سعودی-آمریکایی ده‌ها بار مناطق مختلف در استان‌های صنعا، الجوف و صعده و نیز مواضع رزمندگان یمنی را در نجران و عسیر در جنوب عربستان بمباران کردند و مزدوران سعودی نیز به نقض آتش بس در استان الحدیده ادامه دادند
جنگنده‌های متجاوز سعودی آمریکایی در 21 نوبت به منطقه عقبه در شهرستان خب و الشعف در استان الجوف حمله کردند.
منطقه نِهم در استان صنعا نیز در چندین نوبت و منطقه بقع در استان صعده در پنج نوبت و منطقه مجازه شرقی در عسیر در چهار نوبت بمباران شدند.
مزدوران سعودی نیز با توپخانه، خانه‌های مردم را در جبلیه در شهرستان تحیتا و یک روستا را در شهرستانِ محاصره شده دریهمی در استان الحدیده گلوله باران کردند.
مزدوران همچنین به محله‌های مسکونی خیابان خمسین و محله هفتم ژوئیه در شهر الحدیده حمله کردند.
شماری از مزدوران (سعودی) نیز در استان البیضا در درگیری با رزمندگان یمنی کشته یا زخمی شدند و بقیه مزدوران نیز گریختند.

تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مناطقی در شرق صنعا
انصارالله کنترل دو منطقه راهبردی را در استان الجوف به دست گرفت.
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع یمنی گزارش داد، جنبش انصار الله یمن کنترل شهرک باستانی "براقش" و منطقه نظامی "الصفراء" را در جنوب شهر الحزم مرکز استان الجوف به دست گرفت.
در همین حال منابع نظامی از تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر «مفرق الجوف» و قسمت‌هایی از «فرضه نهم» خبر دادند.
شبکه «الجزیره» به نقل از منابع نظامی آگاه اعلام کرد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر «مفرق الجوف» و بخش‌هایی از «فرضه نهم» در شرق صنعا مسلط شدند.
رسانه‌های یمنی در همین زمینه اعلام کردند، نیروهای ارتش یمن تسلط خود بر مناطق تحت کنترل دولت مستعفی را گسترش داده‌اند و در حال حاضر نبردهای در مفرق الجوف و «هیلان» ادامه دارد؛ مناطقی که پس از نهم و به سمت مأرب قرار دارند.
بر اساس گزارشها، ارتش یمن موفق به قطع خطوط امدادی در نقاط «الکساره – السحیل – الخانق – الصفرا – السحاری» شده است.

حمله موشکی به جیزان در عربستان
منابع وابسته به دولت مستعفی یمن به پیشروی چشمگیر رزمندگان یمنی در شمال شرق صنعا و استان الجوف اذعان کردند که با خشم ائتلاف سعودی و حملات جنون آمیز هوایی آن به این مناطق همراه شد.
در همین حال ساکنان شهر مرزی «جیزان» عربستان از شنیده شده صدای چند انفجار مهیب ناشی از اصابت موشک به این منطقه خبر دادند.
پایگاه خبری الخبر الیمنی نوشت: «کاربران عربستانی اهل شهر جیزان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند صدای سه انفجار شدید شنیده شده که بر اثر اصابت موشک‌های بالستیک شلیک شده از خاک یمن بوده است».
هنوز نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از هیچ عملیات موشکی به سمت عربستان خبر ندادند.

شکست عملیات ائتلاف سعودی در «نِـهم»
یک هفته بعد از عملیات ائتلاف سعودی علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه شرق صنعاء، تصاویر منتشر شده از شکست سنگین این عملیات حکایت دارد.
ابتدای هفته گذشته بود که ائتلاف سعودی به همراه شبه نظامیان یمنی مورد حمایت خود، با هدف پیشروی به صنعاء، پایتخت دولت نجات ملی یمن از کوتاه‌ترین راه ممکن برای رسیدن به این شهر، عملیاتی آغاز کرد و تجهیزات و نیروی نظامی زیادی در جبهه «نِـهم» به کار گرفت.
هدف از این عملیات سیطره بر مناطق کوهستانی نِـهم و نزدیک شدن به مناطق کوهستانی اطراف صنعاء بود تا از این طریق تسلط بر این شهر که در چند سال گذشته نقطه ثقل مهمی در تحولات یمن بوده، محقق شود، ولی نتایج این عملیات همانند عملیات «عسیر» چند ماه گذشته در داخل عربستان سعودی چیزی نبود جز صدها اسیر و صدها کشته و زخمی.
تصاویری که طی روزهای‌ اخیر از این جبهه منتشر شده نشان می‌دهد که شمار زیادی از خودروهای نظامی شامل نفربر، تانک‌برها و غیره با پاتک نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در کنار جاده آتش گرفته و یا به غنیمت گرفته شده است، همانند آنچه که در عملیات تابستان گذشته موسوم به «عملیات نصر من الله» در عسیر عربستان سعودی اتفاق افتاد.
شبکه المیادین لبنان به نقل از خبرنگار خود نوشت در این عملیات اخیر، نزدیک به 2000 نفر اسیر شده و 400 تن دیگر کشته یا زخمی شده‌اند. گذشته از این، محدوده‌ای کوهستانی به مساحت سه هزار کیلومتر مربع در منطقه نِـهم آزاد شده شده است.




نظر شما