شناسهٔ خبر: 37711662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران:

نتیجه حمله به «عین الاسد» بازدارندگی راهبردی بود

صاحب‌خبر -



گروه سیاسی / سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در نشستی به بررسی ابعاد و پیامدهای حمله تروریستی امریکا علیه فرمانده سپاه قدس ایران پرداخت. موضوع برجام و اقدام سه کشور اروپایی این توافق برای به جریان انداختن مکانیسم ماشه از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و معاون وزیر خارجه ایران، تأکید کرد که این اقدام در شرایطی که  ایران پیشتر این سازوکار را فعال کرده و به پایان رسانده است، قابل بهره‌برداری نیست.
به گزارش ایرنا، عراقچی در این نشست که در محل دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه برگزار شد، ترور سردار قاسم سلیمانی از سوی امریکا را  اشتباهی راهبردی خواند که نقطه عطف بزرگی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس ایجاد کرده و تبعات ژئوپلتیکی و راهبردی خواهد داشت. او با بیان اینکه «ترور سردار سلیمانی و همچنین پاسخ موشکی ایران بر محور مقاومت، تروریسم تکفیری و داعش و در معادله قدرت بین ایران و امریکا در غرب آسیا و خلیج فارس تأثیر گذاشت، افزود: «وقتی که حادثه شهادت سردار سلیمانی با شلیک موشک به پایگاه‌های امریکا پاسخ داده شد و امریکا از پاسخ مجدد عاجز بود، بزرگ ترین تحول راهبردی در خلیج فارس و غرب آسیا رقم خورد. امریکا تصور می‌کرد با زدن ضربه نظامی تأثیرگذار هیمنه نظامی ایران را می‌شکند و مقاومت را با ضعف مواجه می‌کند. ایران با دو حرکت این را جواب داد یکی با تشییع جنازه و حضور میلیونی مردم که ده‌ها میلیون نفر در ایران در تشییع جنازه سردار که به نوعی ابراز اعتقاد و خشم خود نسبت به امریکا بود شرکت کردند و عزمی ملی شکل گرفت و در ادامه این عزم ملی ضربه راهبردی به امریکا صورت گرفت و شلیک 15 موشک قدر و سنگین به بزرگ ترین پایگاه امریکا در عراق که امر کوچکی نیست و ضربه راهبردی است.» معاون وزیر خارجه با بیان اینکه «میزان تلفات اصلاً اهمیت ندارد، اینکه امریکا تصمیم گرفته عنوان کند تلفات نداده، مهم این است که به این نتیجه رسیدند که پاسخ ندهند»، افزود: «نتیجه این برقراری یک موازنه راهبردی و بازدارندگی راهبردی بین ایران و امریکا بود و این تحول کوچکی نیست. شلیک موشک به پایگاه امریکایی، فارغ از داشتن یا نداشتن تلفات، هیمنه نظامی امریکا را شکست و سیلی محکمی خوردند و یک موازنه راهبردی نظامی و دفاعی بین ایران و امریکا برقرار کرد و آنها موفق به پاسخ دادن نشدند.»
عراقچی عنوان کرد: «در تئوری بازدارندگی زمانی به توانمندی می‌رسید که تهدید دشمن را به خاطر توانمندی خود دفع می‌کنید و اقتدار شما در منطقه زمانی است که ضربه‌ای بزنید که ضربه دوم را نخورید و این کاری بود که در اثر حمله تروریستی امریکا و بعد حمله ایران شکل گرفت و ایران ضربه دوم را زد و امریکا قادر به ضربه بعدی نشد. اینکه می‌گویند چون تلفات ندادیم ضربه را نزدیم یک بهانه است مگر می‌شود ضربه بخورد و تلفات نداشته باشد.»
او ادامه داد: «رژیم صهیونیستی در طول یکی دو سال گذشته سعی کرد در سوریه با حملاتی که انجام می‌دهد ایران را تحریک و وارد بازی جدیدی کند ولی با اتفاقی که رخ داد ایران گفت که طرف من در منطقه تو نیستی، طرف من امریکاست. قد و قواره رژیم صهیونیستی در حدی است که دیگران پاسخ آن را بدهند نه ایران، دیگرانی هستند که پاسخ این رژیم را بدهند.»
عراقچی درباره تأثیرات ترور سردار سلیمانی بر تحولات منطقه خاطرنشان کرد: یک تحول جدی راهبردی در منطقه صورت گرفته است و این تبعات مختلفی داشته و در اشکال مختلف خود را نشان داده است و یکی از تبعات آن محاسبات جدید امنیتی در بقیه کشورهای منطقه است. کشورهایی که به چتر امنیتی امریکا دل و امید بسته و زیر آن زندگی می‌کردند ناتوانی امریکا را در موارد مختلف مشاهده کردند و عدم اراده امریکا در واکنش به حملاتی که به آنها شد را دیدند و  مشاهده کردند. او گفت: «معتقدم الان زمینه مناسب‌تری وجود دارد برای رفتن به سمت ایده‌ای که از ابتدا ایران مطرح می‌کرده و آن ترتیبات امنیتی منطقه بدون حضور نیروهای خارجی است.»
او افزود: «بلافاصله بعد از ترور، نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل نوشتیم و الان شروع یک روند حقوقی در این زمینه را بخش حقوقی وزارت خارجه با بخش حقوقی ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای امنیت شروع کرده‌اند.»
عراقچی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره شکایت عراق از ایران به شورای امنیت نیز گفت: «دولت عراق براساس یک کار حقوقی روتینی که باید انجام می‌شده این کار را انجام داده است هم حمله امریکا را به شورای امنیت اطلاع دادند و هم درباره حمله موشکی ما این کار را صورت دادند. ما با دوستان در وزارت خارجه عراق در حال رایزنی مستمر هستیم. در هر شرایطی دولت عراق به عنوان دولت دارای حاکمیت باید حاکمیتش را حفظ کند و ما در این موضع با آنها شریکیم ولی در مسائل حقوقی ما استدلال‌هایی را داریم و این عنوان که حاکمیت عراق نقض شده را قبول نداریم و پاسخ حقوقی را آماده کرده‌ایم.»
صحبت درباره خروج از برجام زود است
معاون وزیر خارجه ایران همچنین درباره فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپایی‌ها، گفت: «آنچه اروپایی‌ها شروع کردند راه‌اندازی مکانیسم حل و فصل اختلافات در بند 36 برجام است. مکانیسم ماشه در بند 37 است و بند 36 به طور اتوماتیک به بند 37 منجر نمی‌شود البته راه را می‌تواند باز کند.» عراقچی با اشاره به وجود مسائل پیچیده فنی در این سازوکار ادامه داد:«ما الان درگیر یکسری بحث‌های پیچیده حقوقی هستیم و نظر روسیه و چین همین است. ابتدا ایران بود که بند 36 را فعال کرد و مراحل این سازوکار را به پایان رساند. کشورهای اروپایی به لحاظ حقوقی و سیاسی و حتی به لحاظ منطقی نمی توانند این سازوکار را در حالی که ما فعال کرده و به پایان رسانده‌ایم، استفاده کنند.» معاون سیاسی وزیر خارجه درباره خروج از برجام نیز با بیان اینکه الان زود است در این باره صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: «ایران نشان داده تصمیمات کاملاً عاقلانه حساب شده و سنجیده در زمان خود انجام می‌دهد.»
کماکان با امریکا مذاکره نمی‌کنیم
معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین تصریح کرد که «بحث مذاکره با امریکا براساس منافع کلان کشور تصمیم‌گیری می‌شود و ما به عنوان یک سیاست اصولی اعلام کرده بودیم که تحت فشار و فشار حداکثری مذاکره نمی‌کنیم و این سیاست کماکان سر جایش است و تا زمانی سیاست فشار حداکثری امریکا جریان دارد، اصولاً صحبت از مذاکره و یا فکر درباره اینکه مذاکره شود یا نشود، موضوعیت ندارد و در کار ما جایگاهی ندارد.» عراقچی تصریح کرد: «بعد از خروج امریکا از برجام و شروع فشار حداکثری سیاست ما این بوده که مذاکره نمی‌کنیم و این سیاست کماکان برقرار است.»

بـــرش
واکنش به تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا

عراقچی همچنین در واکنش به لغو میزبانی نماینده‌های کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: سعودی‌ها یک سوء استفاده ناجوانمردانه از وضعیت موجود و به شهادت رسیدن انسان‌های بی گناه کردند و خواستند این را به اهداف سیاسی خود تعمیم دهند. وی گفت: سعودی‌ها خواستند این موضوع را به اهداف سیاسی خودشان تعمیم بدهند و برای این که تیم های خودشان را به مسابقات که هدفش دوستی بین‌المللی هست به پیروزی برسانند، تیم‌های ایرانی را از یک مزیت و از امکانات محروم کنند. وی تأکید کرد: باید مقابل سوء استفاده غیر منصفانه از سوی عربستان ایستاد.

برچسب‌ها:

نظر شما