شناسهٔ خبر: 37463384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریکا نامه فرمانده تفنگداران دریایی‌اش را رد نکرد

مواضع ضدونقیض کاخ سفید درباره خروج از عراق

روزنامه جوان

هرچند منابع مختلف اعلام کرده‌اند که فرمانده نیروهاى امریکایى طی نامه‌ای به عراق اعلام کرده که برای خروج از این کشور آماده می‌شود، اما پنتاگون مدعی شد امریکا هیچ برنامه‌ای برای ترک عراق ندارد و نیرو‌های امریکایی برای هرگونه اقدام متقابل ایران در منطقه آماده می‌شوند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک روز پس از تصویب طرح خروج نیرو‌های امریکایی در پارلمان عراق، اخبار و گزارش‌های رسیده حاکی از این است که جدول زمانبندی برای خروج امریکایی‌ها از عراق مشخص شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام سیلی، فرماندهی نیرو‌های امریکا در نامه‌ای رسمی به عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مشترک عراق، اعلام کرده است که «برای خروج نیروهایش از عراق آماده می‌شود و روند خروجی امن را از این کشور در پیش خواهد گرفت». در این نامه آمده است: «در دفاع از حاکمیت جمهوری عراق و طبق درخواست پارلمان عراق و نخست‌وزیر این کشور، نیرو‌های نظامی امریکا طی روز‌ها و هفته‌های آینده برای خروج از عراق آماده خواهند شد. این در حالی است که بازه زمانی مشخصی برای این امر تعیین نشده است». صحت این نامه که خطاب به فرمانده عملیات مشترک وزارت دفاع عراق نوشته شده است، توسط یک منبع نظامی عراقی به رویترز تأیید شده است، اما وزیر دفاع امریکا آن را تکذیب کرده است. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا ضمن تکذیب ادعای خبرگزاری رویترز و سایر رسانه‌ها مبنی بر ارسال نامه رسمی ژنرال امریکایی درباره آماده شدن برای خروج از عراق، به خبرنگاران پنتاگون گفت، امریکا هیچ برنامه‌ای برای خروج نظامی از عراق ندارد. وی گفت: «هیچ تصمیمی برای خروج از عراق وجود ندارد. همچنین هیچ طرحی برای مقدمات این خروج تصویب نشده است. من نمی‌دانم این نامه چیست. ما در تلاشیم دریابیم که از کجا آمده است و چیست، اما هنوز تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده است». وی افزود: «ایالات متحده در کنار متحدان و شرکای خود همچنان متعهد به مقابله با داعش در عراق است. همچنین پرواز چند بالگرد بر فراز بغداد شنیده شد. اکنون مشخص نیست که آیا این موضوع با نامه مذکور مرتبط است یا خیر. چرا که در آن نامه آمده است که نیرو‌های ائتلاف برای تخلیه و خروج از عراق از بالگرد‌ها استفاده می‌کنند». اسپر این نامه را به‌طور مشخص تکذیب نکرده است و فقط به این موضوع اشاره کرده که امریکا هیچ قصدی برای خروج از عراق ندارد. ادعای اسپر درحالی است که روز دو شنبه هم سخنگوی نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرده بود سازوکار خروج نیرو‌های ائتلاف امریکایی از عراق شروع شده است.

هرچند وزیر دفاع امریکا صحت نامه خروج امریکایی‌ها از عراق را تأیید نکرده است، اما برخی منابع دیروز اعلام کردند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از انتشار متن این نامه ابراز نگرانی کرده است. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا دو شنبه شب تأکید کرد که این نامه یک پیش‌نویس برای هماهنگی بوده و انتشار آن یک اشتباه محض بود و نباید منتشر می‌شد. مقام مذکور گفت: «دونالد ترامپ نسبت به این اشتباه بسیار نگران است». وی افزود: «ترامپ از معاونان خود درباره این نامه پرس‌وجو کرده و می‌خواهد هرچه سریع‌تر این موضوع حل و فصل شود». ترامپ روز دو شنبه در سخنانی تهدید آمیز مدعی شده بود در صورتی که نیرو‌های کشورش از عراق خارج شوند، عراقی‌ها باید هزینه تأسیس پایگاه در خاک این کشور را بپردازند.

هشدار عراقی‌ها
همزمان با تلاش عراقی‌ها برای بیرون راندن نیرو‌های امریکایی از خاک کشورشان، گروه‌های حشدالشعبی بار دیگر بر انتقام‌گیری از امریکایی‌ها تأکید کردند. سخنگوی حزب‌الله عراق گفت مواجهه با امریکا زمانی که شروع شود چهره غرب آسیا را تغییر خواهد داد و در نهایت به نفع محور مقاومت پایان خواهد یافت. محمد محیی روز سه شنبه در سخنانی گفت که این گروه مقاومت خود را دائماً در حالت مقابله با محور شر صهیونیستی-امریکایی-سعودی می‌داند. او در گفتگو با وبگاه النشره گفت: «پس از جنایت منطقه القائم علیه حشدالشعبی و جنایتی که به شهادت ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی و همراهان‌شان منجر شد، این درگیری وارد مراحل خطرناکی شده است». محمد محیی، گروه‌های مقاومت عراق را بخش جداناپذیر محور مقاومت دانست و گفت که این گروه‌ها با توجه به شرایط سیاسی و مردمی عراق اقدام می‌کنند. او در خصوص چگونگی پاسخ مقاومت عراق به امریکا نیز گفت: «ما منتظر پاسخ ایران به حماقت امریکا هستیم و پس از آن نوع و سقف پاسخ خود را مشخص می‌کنیم». همچنین ابوعلی العسکری، از فرماندهان حزب‌الله عراق در واکنش به تهدیدات ترامپ، در توئیتی نوشت: «اگر دونالد ترامپ تحریم‌های اقتصادی را علیه عراق اعمال کند ما با دوستان‌مان برای ممانعت از صادرات نفت کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس به امریکا تلاش خواهیم کرد». مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق خطاب به رئیس‌جمهور امریکا گفت: «خانه تو از خانه عنکبوت سست‌تر و سلاحت از نیش پشه ضعیف‌تر است». وی در ادامه پیامی توئیتری خود نوشت: «ای فرزند عشرتکده و قمارخانه‌ها و باشگاه‌های شبانه، آیا ملتی را به گرسنگی تهدید می‌کنی؟ آیا گمان می‌کنی پول‌های حجاز (کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس)، خیانتکاران و زرادخانه‌های جنگی به نفع تو خواهند بود؟» واکنش گروه‌های عراقی درحالی است که ترامپ دو شنبه تهدید کرد اگر بغداد نیرو‌های امریکایی را اخراج کند، عراق را به شدت تحریم خواهد کرد.

نظر شما