شناسهٔ خبر: 37436517 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 سقف كلاس‌ها بر سر كدام دانش‌آموزان آوار مي‌شوند؟!

آذر فخري

افزايش 5.5 برابري بودجه نوسازي و بازسازي مدارس خبرخوشي بود كه رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور اعلام كرد؛ به گونه‌اي كه درلايحه بودجه سال 98، به تنهايي براي يك سال رقم بودجه نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس حدود چهارهزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. معاون عمراني وزير آموزش‌وپرورش هم گفته است براي سال 98 نيز آورده دولت براي انجام پروژه‌هاي مشاركتي با خيرين مدرسه‌ساز يك هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه در صحن علني مجلس تصويب شد و اين رقم با ميزان تعهدات خيرين كه آن هم يك هزار ميليارد تومان است، برابري مي‌كند.

اما به گفته همين معاونت، سال آينده براي رديف‌هاي تخريب و بازسازي و پروژه‌هاي نيمه‎تمام استاني و ملي يك هزار و 850 ميليارد تومان در نظر گرفته شده و ترجيح بر اين است كه سال 98 پروژه جديدي آغاز نشود و صرفا به تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام بپردازيم. البته معلوم نيست كه اين پروژه‌هاي نيمه‌تمام شامل نوسازي مدارس فرسوده هم مي‌شود يا نه.

اين افزايش سه درصدي براي سال 98 و نيز همياري خيرين در حالي است كه بسياري از مدارس كشور، فرسوده‌اند. تعداد مدارس فرسوده در مناطق محروم نيز از حد گذشته است، به گونه‌اي كه هراز گاهي خبر ريزش سقف و ديوار آن‌ها را مي‌شنويم. آخرين خبرهم آوارشدن سقف كلاسي در روستاي راونگ از توابع بخش مرکزي شهرستانِ ميناب در استان هرمزگان است.

مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان هرمزگان مي‌گويد يک چهارم مدارس اين استان فرسوده، غيرايمن و در حال تخريب‌اند، طبق آخرين آمارگيري بيش از 3 هزار کلاس در 670 مدرسه استان نياز به نوسازي دارند.

در تهران نيز ساخت بسياري از مدارس به سال‌هاي 47 و 48 بازمي‌گردد، و در واقع مي‌توان گفت دانش‌آموزان امروز در ساختمان‌هايي فرسوده و كلنگي و به شدت ناايمن در حال تحصيل هستند.

حال پرسش اين است كه براي وزارت‌خانه عريض و طويل آموزش‌و‌پرورش، جان دانش‌آموزان مهم است، يا تحصيل آنان در ساختمان‌هايي فرسوده و غيرايمن؟

نظر شما