شناسهٔ خبر: 37249387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

رزمایش «کمربند امنیت دریایی»

ائتلاف دریایـی دربرابرائتلاف دریایـی

اشاره: نخستین مانور دریایی مشترک روسیه، چین و ایران با عنوان «کمربند امنیت دریایی» از روز جمعه ۶ دی در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز و تا روز نهم دی ادامه دارد. به گفته سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین «این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان برگزار می‌کند. کشورهایی که نزدیکی بیشتری باهم دارند، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیامی توییتری بر تعهد جمهوری اسلامی ایران و شرکایش به تأمین امنیت آبراهه‌های حیاتی منطقه تأکید کرد و نوشت: «ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای همکاری باهمسایگان در راستای تأمین امنیت خلیج‌فارس اعلام کرده است. پویش صلح هرمز هم‌اکنون روی میز است. رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای روسی و چینی‌مان به‌خوبی نشان‌دهنده تعهد ما به تأمین امنیت آبراهه‌های حیاتی است.» در ادامه واکنش‌ها و تحلیل رسانه‌ها و مقامات خارجی را دراین‌باره می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

پنتاگون: رزمایش را زیر نظر داریم
پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، به برگزاری این رزمایش نظامی واکنش نشان داده و اعلام کرده است که واشنگتن این رزمایش سه‌جانبه را زیر نظر دارد. «شان رابرتسون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به برگزاری رزمایش‌ نظامی سه‌جانبه گفت: «ایالات‌متحده از رزمایش دریایی، که قرار است میان روسیه، ایران و چین در دریای عمان برگزار شود مطلع است و آن را زیر نظر خواهد داشت. ما به همکاری با شرکا و متحدان ادامه خواهیم داد تا از آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت در آبراهه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل شود.»

رسانه‌های چین: هشدار به آمریکا
چین ناوشکن موشک‌انداز «شینینگ» را که پیش‌ازاین همراه با ناوگان ۳۳ نیروی دریایی چین در خلیج عدن و آب‌های نزدیک سومالی کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کرده، به این رزمایش اعزام کرده است. «وو جیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین هدف رزمایش را افزایش هماهنگی میان نیروی دریایی سه کشور توصیف کرد. اگرچه او گفته است که هدف از این رزمایش ایجاد هماهنگی میان نیروی دریایی این سه کشور و ارسال پیام حسن نیت است. اما رسانه‌های این کشور نوشتند که این رزمایش هشداری به آمریکاست.نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین که نظرات و مواضع دولت چین را بیان می‌کند، در یادداشتی این رزمایش را هشداری به آمریکا دانست. این نشریه نوشت که این مانور نظامی نشان‌دهنده توانایی چین در حراست از ثبات در خلیج‌فارس است. این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به‌عنوان دو قدرت بزرگ و مسئول در جهان، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ از ایران و این توافق حمایت می‌کنند. شبکه تلویزیونی چینی سی. جی. تی. ان در گزارشی اعلام کرد که اعمال فشار از سوی آمریکا بر فروش نفت خام ایران و قطع دیگر ارتباطات تجاری این کشور، باعث شده آب‌های اطراف ایران محل تمرکز تنش‌های بین‌المللی شود.

رسانه‌های روسیه؛ پیام‌ رزمایش صلح، دوستی و امنیت در منطقه
نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند ناوچه کلاس «Neustrashimyy» با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخت‌رسان با نام «Yel'nya» در این رزمایش سه‌جانبه شرکت می‌کند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در یادداشتی درباره اجرای رزمایش مشترک سه کشور در شمال اقیانوس هند نوشت: «این رزمایش در فضایی برگزار می‌شود که ایالات‌متحده در تلاش است تا ائتلافی را باهدف امنیت دریایی در نزدیکی آب‌های ایران ایجاد کند.» اسپوتنیک توضیح داد که پیام‌های این رزمایش صلح، دوستی و امنیت در منطقه است.

رویترز: روابط نزدیک چین و ایران
خبرگزاری انگلیسی رویترز در خبری درباره اهمیت منطقه‌ای این رزمایش نوشت: «خلیج عمان آبراه حساسی و به‌خصوص است زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند و سپس به خلیج‌فارس متصل می‌شود.»رویترز بابیان اینکه چین روابط نزدیکی در حوزه‌های دیپلماسی، تجارت و انرژی با ایران دارد، افزود این کشور یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده به این رزمایش چهارروزه اعزام کرده است. این خبرگزاری همچنین اشاره‌ای به روابط چین و روسیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس ازجمله عربستان سعودی کرده و تصریح کرد آنها با ریاض روابط خوبی دارند.

آسوشیتدپرس: واکنش به اقدامات آمریکا و عربستان
خبرگزاری آسوشیتدپرس اما گزارشی متفاوت داشت. این رسانه در گزارش خود با اشاره به آغاز رزمایش دریایی اعلام کرد که برخی تحلیلگران این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش به‌ویژه عربستان سعودی در منطقه می‌دانند و تحلیل کرد: «تهران چندی است، در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه از سوی واشنگتن، خواستار افزایش همکاری‌های نظامی با پکن و مسکو شده است. سفرهای نمایندگان نیروی دریایی چین و روسیه به ایران نیز طی سال‌های اخیر افزایش‌یافته است.» این خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت دفاع چین نوشت: «این رزمایش، همکاری‌ها و تبادل اطلاعات بین نیروهای دریایی سه کشور را تعمیق می‌کند.»
دیلی میل: رزمایش بی‌سابقه
روزنامه انگلیسی دیلی میل در خبری نوشت ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک بی‌سابقه‌ای را در بحبوحه نگرانی‌ها از اینکه علیه آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی باشد، آغاز کردند. به نوشته دیلی میل؛ رزمایش مذکور در حالی برگزار می‌شود که دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌ها را حول برنامه هسته‌ای ایران افزایش داده است.

آناتولی: نمایش قدرت علیه آمریکا
آناتولی با اشاره به صحبت‌های معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت این رزمایش محدوده‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر را پوشش می‌دهد و هدف آن تقویت امنیت و بنیادهای این‌گونه همکاری‌های نظامی در منطقه است.
این خبرگزاری همچنین به‌قصد آمریکا و اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف‌های دریایی جداگانه‌ای به بهانه تأمین امنیت ناوبری در آب‌های جنوبی ایران اشاره‌کرده و نوشت ژاپن هم اعلام کرده که نیروهای خود را در منطقه مستقر می‌کند. پیش‌ازاین نیز خبرگزاری آناتولی به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان‌دهنده افزایش مرزهای پدافند دریایی ایران توصیف کرد.

رای‌الیوم: ایران با قدرتمندان دوست می‌شود
روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در گزارشی نوشت که رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین پیامی به آمریکا و دیگر کشورهای غربی است. روزنامه رای الیوم چاپ لندن در گزارشی نوشت: «رزمایش سه‌جانبه بی‌سابقه‌ای توسط کشورهای چین، روسیه و ایران به مدت چهار روز تحت عنوان «تقویت امنیت و تجارت بین‌المللی در منطقه» به‌ویژه در خلیج (فارس) و تنگه هرمز ادامه دارد؛ منطقه‌ای که نفت‌کش‌ها در آن روزانه 18 میلیون بشکه نفت جابه‌جا می‌کنند. شاید این رزمایش تجسم یک ائتلاف سه‌جانبه جدید باشد اما پیامی برای آمریکا و دیگر کشورهای غربی است که در ماه گذشته از تشکیل دو ائتلاف دریایی با همین هدف خبر دادند؛ ائتلافی که برخی از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) مانند عربستان و امارات به آن پیوستند. ایران که با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه است بیشترین استفاده را از این رزمایش می‌برد زیرا حداقل ازنظر روحی و روانی تحریم‌های تحمیل‌شده بر آن از سوی آمریکا را می‌شکند و به جهان این پیام را می‌رساند که ایران منزوی نیست و دوستان راهبردی بزرگ یعنی چین و روسیه را دارد. آمریکا دیگر به‌تنهایی حاکم جهان نیست و دیگر نمی‌تواند سرنوشت نظامی و سیاسی آن را تعیین کند. همچنین دوران حاکمیت آمریکا در این چارچوب به‌سرعت در حال فرسایش است و منطقه خلیج‌(فارس) و تنگه هرمز دیگر همچون صدسال گذشته در انحصار آن نیست.

موشک‌های چین و روسیه
در ادامه گزارش روزنامه رای الیوم آمده: «مسئله قابل‌توجه این است که این رزمایش هم‌زمان با آزمایش موشکی چین موسوم به "لانگ مارچ 5" انجام شد؛ آزمایشی که چشم‌انداز آینده برنامه فضایی آن کشور را ایجاد می‌کند و مقدمه‌ای برای تأسیس ایستگاه فضایی این کشور در مدار تا سال 2020 است. از سوی دیگر روسیه نیز اعلام کرد که موشک مافوق صوتی "آوانگارد" را وارد تجهیزات نظامی خودکرده است؛ موشکی که قادر به دستیابی به هر هدفی در هر نقطه از جهان است و می‌تواند بر هرگونه سپر ضد موشکی غلبه کند. اگر گزارش‌های غربی مبنی بر اینکه چین در ده سال آینده بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی خواهد شد، صحیح باشد و با همکاری روسیه و با ایجاد سیستم مالی جهانی قادر خواهد بود که طی 5 سال به حاکمیت دلار آمریکا پایان دهد، این مسئله بدین معناست که ایران برخلاف همسایگان عرب خود، متحدی قدرتمند و خوش‌قول انتخاب کرده است و در آینده می‌تواند به آن اعتماد کند.»در پایان این گزارش آمده است: «ایران با قدرتمندان دوست می‌شود زیرا این کشور بلندپروازی راهبردی و صنایع پیشرفته نظامی دارد و قدرت آن زیادتر می‌شود ولی همسایگان عرب آن به‌منظور ضعیف و ذلیل و دنباله‌رو شدن، با قدرتمندان دوست می‌شوند و میلیاردها دلار را در این راه هزینه می‌کنند. به همین دلیل است که ایران توسعه می‌یابد و پیشرفته می‌شود درحالی‌که دیگران به توهین و فحش دادن وبرتری جستن با تأسیس "ارتش‌های سایبری" به همین منظور، اکتفا می‌کنند.»

نظر شما