شناسهٔ خبر: 37215615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

‌ ‌گزارش جنتی درباره بررسی صلاحیت نامزدها

صاحب‌خبر -


غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگـــی در پاســــــــخ به این حرف که اصولگرایان قصد دارند با شعار «نجات اقتصاد ایران» و نقد عملکرد اصلاح‌طلبان و دولت وارد فضای انتخابات شوند، با گفتن اینکه «خب چه کسی به این‌ها رأی می‌دهد؟» واکنش نشان داد و گفت: مردم اگر از اصلاح‌طلبان زده شده باشند به سراغ اصولگرایان نخواهند رفت. به‌ گزارش خبرآنلاین، کرباسچی با تأکید بر اینکه کسانی که عملکرد روشنی در زمینه مسائل اقتصادی نداشتند، نمی‌توانند ادعای نجات اقتصاد ایران را مطرح کنند، افزود: خیلی از مشکلات اقتصادی مرهون عملکرد دوره‌ای است که خیلی از اصولگرایان سرکار بودند، این وضعیت را ایجاد کردند و دولت آقای روحانی هم در این مدت نتوانسته است کشور را از گرداب اقتصادی که در دوره تسلط کامل اصولگرایان بود نجات دهد، حال آنها خودشان آمده‌اند و می‌گویند می‌خواهیم کشور را نجات دهیم. شاید چون خودشان کشور را در این گرداب انداخته‌اند، فکر می کنند که می‌توانند دوباره از این گرداب دربیاورند. ممکن است کسی هم فکر کند وقتی دفعه پیش ما را به گرداب انداختند، این دفعه به قعر دریا بیندازند.
دبیر کل کارگزاران افزود: نمی‌شود کسانی که عملکرد روشنی در زمینه مسائل اقتصادی نداشتند، الان موقع انتخابات این شعارها را بدهند، در همه صورت این افراد شناخته شده هستند، مگر اینکه این بار افراد جدید و دستی از غیب برآید وگرنه این‌ها که عملکردشان روشن است و خیلی نمی‌توانند ادعایی کنند. خیلی از گرفتاری‌های اقتصادی که دولت دارد، مربوط به کارشکنی‌های جناحی است که الان ادعای نجات اقتصاد را دارند. بعید می‌دانم کسی این حرف‌ها را باور کند.
وی درباره اصلاح‌طلبان و اینکه آیا چهره‌های این جریان ناامید از انتخابات هستند، گفت: به گمان من قاطبه آنها از انتخابات رویگردان نیستند، چرا که غیر از انتخابات راهی برای فعالیت سیاسی نیست، مگر اینکه فردی به این نتیجه برسد که اصلاً فعالیت سیاسی را کنار بگذارد یا کلاً از دایره سیاست بیرون بروند یا اینکه یک خط‌های دیگر را در فعالیت سیاسی انتخاب کنند که آنها هم تا الان خیلی آینده روشنی نداشته‌اند.
 کرباسچی درباره احتمال ائتلاف و اینکه برخی اصلاح‌طلبان آن را ناممکن می‌دانند هم افزود: طرح این حرف‌ها که زود است و ما باید ببینیم که چه کسی تأیید و چه کسی رد می‌شود. این حرف‌ها که ما ائتلاف نمی‌کنیم از سوی جمع مؤثر اصلاح‌طلبان مطرح نشده است و حالا ممکن است که کسی در جایی حرفی زده باشد. عقل جمعی و عملکرد مجموعه اصلاح‌طلبان نشان داده است که براساس مصالح نه شعارهای سیاسی عمل کرده‌اند و در این انتخابات هم اگر احساس کنند که با هر کسی که ائتلاف کنند به نفع کشور است و از ورود نیروهای افراطی -که به جز بحث‌های سیاسی و شعارها کارنامه دیگری ندارند- جلوگیری کند، من فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان از ائتلاف و اعتدال که به نفع کشور و خودشان است، دست بردارند.
یدالله طاهر نژاد رئیس کمیته انتخابات حزب کارگزاران سازندگی هم  با بیان اینکه حزب در حال پایش و ارزیابی داوطلبانی است که هیأت‌های اجرایی آنها را تأیید صلاحیت کرده است، به ایسنا گفت: حدود ۹۰ نفر از اعضای حزب در سراسر کشور توسط هیأت‌های اجرایی تأیید صلاحیت شده اند.‌‌
آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان روز گذشته در جلسه این شورا درباره روند بررسی صلاحیت‌ها گزارش داد. به گزارش تسنیم، آیت‌الله احمد جنتی بررسی شکایات و صلاحیت‌ها آن‌هم در زمان کوتاه را اقدامی به‌شدت طاقت‌فرسا دانست اما تأکید کرد که شورای نگهبان با دقت مشغول بررسی صلاحیت داوطلبان است تا خدای نکرده حتی حق یک نفر نیز تضییع نشود.
او همچنین به‌ موضوع صلاحیت داوطلبان انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آزمون کتبی پنجشنبه هفته گذشته با دعوت از 272 نفر انجام شد و الآن در مرحله تصحیح اوراق امتحانی داوطلبان هستیم، گفت: در صورت قبولی از آنها برای آزمون شفاهی دعوت به‌عمل می‌آید تا پس‌ از قبولی در 2 مرحله کتبی و شفاهی صلاحیت‌های عمومی آنها بررسی شود.
حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب نیز یک بار دیگر به موضوع ممنوعیت فعالیت برخی جبهه‌های سیاسی به‌دلیل نداشتن مجوز از کمیسیون ماده 10 پرداخت و بر همین اساس اعلام کرد که جبهه پایداری و جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات 3 جبهه‌ای هستند که نمی‌توانند فعالیت سیاسی- انتخاباتی داشته باشند.
به‌گزارش ایسنا، حمید ملانوری در نشست خبری هفتگی خود، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۶ حزب دارای پروانه فعالیت هستند. هشت ائتلاف شامل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، جبهه هماهنگی اصولگرایان استان قم، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران، جبهه مردمی نیروهای انقلاب و جبهه ایستادگی ایران اسلامی می‌توانند فعالیت یا اقدام سیاسی داشته باشند. او در این باره افزود: تشکیل جبهه باید به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برسد در غیر این صورت رسماً نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. احزاب دقت داشته باشند در صورت پیوستن به جبهه‌ای که به کمیسیون اعلام نشده است، فعالیت آنها مخدوش می‌شود.
اظهاراتی که سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به آن واکنش نشان داد و گفت: تاکنون چیزی به‌صورت مکتوب به ما اعلام نشده است، اما اگر لازم باشد برای گرفتن مجوز خاص جبهه پیروان نیز اقدام خواهیم کرد.
دیروز همچنین اعلام شد که با پیشنهاد شورای مرکزی ستاد انتخابات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و مصوبه هیأت رئیسه این شورا، سیدحسن رسولی به عنوان رئیس ستاد انتخابات مرکزی این شورا انتخاب شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما