شناسهٔ خبر: 37201805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رئیس جمهور عراق استعفا کرد

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 شبکه المیادین از استعفای برهم صالح رئیس جمهور عراق خبر داده است.

همچنین الجزیره نوشت: برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با اعلام استعفایش از پارلمان خواسته تا در این باره تصمیم گیری کند.

در پی معرفی العیدانی برای نخست وزیری عراق از سوی ائتلاف البناء که بزرگترین ائتلاف پارلمانی این کشور است، برهم صالح تهدید کرده بود از مقامش کناره گیری می‌کند، اما این ائتلاف هم‌چنان بر نخست وزیری العیدانی، استاندار فعلی بصره، تاکید دارد. امروز (پنجشنبه) استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد.
 
تردید در استعفای رئیس جمهور عراق
به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی العهد عراق، برهم صالح پیش از ظهر امروز پنجشنبه تهدید کرده که استعفای خود را تقدیم پارلمان کند.

در عین حال برخی منابع دیگر خبری در عراق گفته اند، صالح به دنبال تقدیم استعفای خود به پارلمان، بغداد را به مقصد سلیمانیه ترک کرده است. انتشار این گزارش‌ها در رسانه‌های عراقی و منطقه‌ای در حالی است که سایت ریاست جمهوری و منابع رسمی عراق هنوز درباره این گزارش واکنشی نداشته اند. برهم صالح پیشتر تهدید به استعفا کرده بود.

این در حالی است که نمایندگان فراکسیون سازندگی به عنوان ائتلاف بزرگ و اکثریت که صلاحیت معرفی نامزد نخست وزیری جدید عراق را داشتند، عصر دیروز چهارشنبه «اسعد العیدانی» را به عنوان نامزد نخست وزیر به رییس جمهوری معرفی کردند.

به باور کارشناسان، تهدید به استعفای صالح ناشی از اختلاف نظر‌های سیاسی میان نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی عراق بر سر معرفی العیدانی به عنوان نخست وزیر جدید اتفاق افتاده است.

برهم صالح اوایل هفته اعلام کرد چنانچه نامزد نخست وزیری مورد پذیرش معترضان و اجماع نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی عراق نباشد از سمت رییس جمهوری کناره گیری خواهد کرد.

در همین حال برخی از کارشناسان و نمایندگان پارلمان عراق استعفای صالح را نقص آشکار قانون اساسی این کشور ارزیابی کرده اند.

به اعتقاد اینان، رئیس جمهوری با خودداری از معرفی نامزد اعلامی فراکسیون اکثریت مجلس (العیدانی) برای تشکیل کابینه و ترک بغداد و عزیمت به سلیمانیه قانون اساسی را نقض کرده و بر پیچیدگی بحران افزوده است.

برخی دیگر از منابع، خبر اعلام استعفای برهم صالح را ناشی از فشار‌های امریکا برای خودداری او از معرفی اسعد العیدانی به عنوان نخست وزیری جدید عراق توصیف می‌کنند.

نظر شما