شناسهٔ خبر: 36815161 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شمارش معکوس برای آغاز نشست اوپک

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران امروز برای شرکت در یکصدو هفتاد وهفتمین اجلاس کشورهای صادر کننده نفت، وارد وین پایتخت اتریش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین،بر اساس برنامه‌ریزی صورت رگفته مقرر است زنگنه قرار است با محمد بارکیندو دبیر کل اوپک و تعدادی از وزرای شرکت کننده در اجلاس اوپک ملاقات‌های دوجانبه‌ای را داشته باشد.

وزرای نفت و انرژی کشورهای صادر کننده نفت از دیروز وارد وین شده‌اند. دیشب وزرای نفت عربستان، کویت، عراق وامارات با دبیر کل اوپک ملاقات کردند.

کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که قبلا درباره کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای معادل ۱.۲ درصد تقاضای جهانی نفت خام تا ماه مارس ۲۰۲۰ توافق کرده‌اند امروز و فردا (۱۴ و ۱۵ آذر ماه) در وین ملاقات خواهند کرد تا درباره توقف، ادامه و یا کاهش بیشتر تولید نفت تصمیم‌گیری کنند.

اوپک در نشست ۱۷۶ تصمیم گرفت کاهش تولید داوطلبانه مورد توافق در نشست ۱۷۵ را برای ۹ ماه دیگر (از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی) تمدید کند. ایران، لیبی و ونزوئلا از این تصمیم همانند نشست ۱۷۵ سازمان کشورهای صادرکننده نفت معاف شدند.

در تازه ترین اظهار نظرمحمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان اعلام کرد این کشور پیشنهاد می‌کند توافق جهانی کاهش تولید نفت‌خام تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید شود.

 اعضای اوپک امروز با یکدیگر در وین دیدار می‌کنند و فردا با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، نشستی خواهند داشت.

اوپک پلاس از سال ۲۰۱۷ با هدف مقابله با اشباع عرضه که در نتیجه رشد روزافزون تولید آمریکا بوده است، محدودیت عرضه نفت را اجرا کرده است و امروز در حالی به بررسی سیاست تولید خود و توافق فعلی محدودیت عرضه می‌پردازد که افزایش تولید کشورهای غیراوپک مانند برزیل و نروژ در سال میلادی آینده خطر تشدید اشباع عرضه را تقویت کرده است.

۲۲۳۲۲۳

برچسب‌ها:

نظر شما