شناسهٔ خبر: 36090574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترکیه عملیات «چشمه صلح» را متوقف می‎کند

گروه جهان/ وزارت دفاع ترکیه یک روز پس از دیدار رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه در «سوچی»، خبر داد، با توجه به خروج شبه نظامیان کرد از منطقه امن مورد نظر آنکارا، ترکیه دیگر نیازی به عملیات جدید در سوریه ندارد. از همین رو احتمال می‌رود آتش‎بس تا یک هفته آینده (150 ساعت) تمدید شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز»، ارتش ترکیه در بیانیه‎ای با اعلام این خبر تأکید کرد:از این پس آوارگان سوری می‌توانند با خیالی آسوده و به طور داوطلبانه به سرزمین‎های خود بازگردند.
بنا بر این گزارش اعلام آمادگی ترکیه برای توقف عملیات «چشمه صلح» در پی دیداری که سه‎شنبه شب بین «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» در «سوچی» انجام  شد، صورت گرفته است.  در این نشست رهبران دو کشور ترکیه و روسیه توافق کردند به شبه‌نظامیان کرد ۱۵۰ ساعت فرصت داده شود تا «منطقه امن» را به طور کامل تخلیه کنند. بر اساس این توافق، قرار است با توجه به عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای نظامی ترکیه و روسیه به طور مشترک کار گشتزنی در این منطقه را انجام دهند. این گشتزنی‎ها از دیروز چهارشنبه آغاز شد. همچنین قرار شده است، گفت‌وگو میان دولت سوریه و کردها تقویت و آغاز شود.
از آنجا که بر مبنای یکی از توافق‎های به دست آمده میان «پوتین» و «اردوغان»، قرار است سوریه از حضور نیروهای خارجی پاک شود، به نظر می‎رسد، روسیه خواهان آن است که ترکیه را به سمت توافق آدانا که سال 1998 بین ترکیه و سوریه امضا شده بود، سوق دهد. بر اساس این توافق دولت ترکیه متعهد می‎شد تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت بشناسد. دمشق نیز متعهد می‎شد، به شبه نظامیان کرد که دولت آنکارا آنها را دشمن خود می‌داند، اجازه حضور در شمال کشورش ندهد. بر اساس این توافق چنانچه سوریه در به سرانجام رساندن این تعهد موفق نباشد، ترکیه می‌تواند در خاک سوریه عملیات نظامی انجام دهد.

نظر شما