افزایش نرخ سود؛ راهکاری برای جذب مردم به بیمههای عمر و آتیه
گروه بانک، بیمه، بورس- اگر جایی درباره بیمه عمر و سرمایهگذاری مطلبی شنیدهاید و یا مطالعه کردهاید، احتمالاً شما هم مانند بسیاری از افراد شاهد اصطلاحاتی به ظاهر پیچیده هستید و یا با ابهاماتی در این زمینه روبهرو شدهاید. بیمه عمر و سرمایهگذاری در واقع یک سرمایهگذاری مطمئن با سود تضمینی است که علاوه بر پرداخت سود علیالحساب به سپردهگذاری، شامل پوششهای بیمهای بسیار زیادی میباشد. این نوع بیمه یکی از پرطرفدارترین نوع بیمه در سراسر جهان است که با اضافه نمودن یک برنامه سرمایهگذاری امن به بیمه عمر بلندمدت، روزبهروز طرفداران بیشتری را در اکثر کشورها به خود جلب میکند. در این طرح افراد با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه، سهماهه، ششماهه و یا سالانه تحت عنوان حق بیمه علاوه بر تأمین منابع لازم برای تشکیل سرمایهای در آینده برای خود، از امکانات پوششهای بیمه عمر نیز برخوردار خواهند شد. در ایران اما همچنان این نوع بیمه با استقبال زیادی مواجه نشد، زیرا سرعت تورم بسیار فراتر از نرخ معمول است و مردم ترجیح میدهند تا حتی خرده پساندازشان را در این بیمهها سرمایهگذاری نکنند. به طور نمونه شما با پرداخت ماهیانه 50 هزار تومان به شرطی که سالی 10درصد به رقم آن اضافه کنید، سه دهه بعد میتوانید صاحب تقریب یکمیلیارد تومان شوید، در حالی که یک خانه معمولی در پایتخت هماکنون با چنین رقمی معامله میشود، حالا شما 30 سال بعد با این پول چه میتوانید بکنید؟ از این مسائل که بگذریم دیروز(چهارشنبه) همایشی تحت عنوان بیمهعمر و آتیه برگزار شد تا مسؤولان ارشد بیمه کشور، مردم را ترغیب به بیمه کردن خود در بیمههای عمر و آتیه کنند.
امکان افزایش نرخ سود بیمههای زندگی
مدیرعامل بیمهمرکزی در دومین همایش بیمههای عمر و تأمین آتیه با بیان اینکه میتوان نرخ سود سپرده بیمههای زندگی را افزایش داد، گفت: معمولا افراد در دوره زیان، بیشتر ریسکپذیر هستند و به دنبال بیمه عمر نمیآیند، از سوی دیگر اثر مثبت یک واحد سود به مراتب کمتر از اثر منفی یک واحد زیان است. غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه یکی از چالشها در زمینه بیمه زندگی این است که نمیدانند حق بیمه خودشان در کجا سرمایهگذاری شده است، اظهار کرد: معمولاً پس از یک سال به فرد گفته میشود، اما اگر به او بگویید علاقهمند به سرمایهگذاری در کدام بخش هستید، چه بسا افراد زیادی هستند که نمیخواهند خودشان وارد ریسکهای بازار سرمایه یا دیگر بازارها شوند، اعتماد میکنند و روزی سه میلیارد تومان معامله میشود. وی افزود: ما نیاز داریم که از روشهای نوین جهانی در سطح بیمه جهانی استفاده کرده و خودمان را به روز کنیم.
در بخش صنعت بیمه عقب هستیم
مدیرعامل بیمهمرکزی با بیان اینکه ما در بخش صنعت بیمه عقب هستیم، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان پرتفوی بیمهای و در شش ماهه ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حق بیمه تولیدی بوده است و با این وضعیت پیشبینی ۶۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال محقق خواهد شد، اما هنوز ما در این بخش نسبت به برنامه ششم که باید به هفت درصد ضریب نفوذ برسیم، عقب هستیم و به 2.4 رسیدهایم. به گفته سلیمانی، در حالحاضر حدود 14.4 درصد پرتفوی بیمهای در بیمه زندگی است، اما این رقم در دنیا حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد است. وی با بیان اینکه باید به چالشهای صنعت بیمه بپردازیم، گفت: نخستین موضوع این است که ما باید در این زمینه شفافسازی کنیم و مردم بدانند پولی که دادهاند چه میشود؟ مدیرعامل بیمهمرکزی تأکید کرد: اگر در بیمه زندگی طوری رفتار کنید که افراد بتوانند هر لحظه سپرده خود را ببینند به شما اعتماد میکنند، مردم باید بدانند که پولشان را خوب سرمایهگذاری کردهاید.
میتوان سود سپرده بیمه زندگی را بالا برد
سلیمانی با اشاره به اینکه میتوان کاری کرد که سود سپرده بیمه زندگی را بالاتر برد، تصریح کرد: مردم پیش خودشان حساب و کتاب میکنند که بیمه زندگی ۱۶ درصد سود میدهد و اگر در بانک بگذارند، سودشان بیشتر است، اما شاید بتوان این رقم را از ۱۶ درصد بیشتر کرد. وی با بیاناینکه آموزش در امر بیمه بسیار مهم است، گفت: هم آموزش خود نمایندگیهای بیمه و هم آموزش مردم باید انجام شود. مدیرعامل بیمهمرکزی تصریح کرد: در حالحاضر میزان بیمه اتکایی اجباری ۲۲ درصد است، اما هرچه اعتماد بیشتری به بیمههای زندگی جلب شود،این رقم کاهش خواهد یافت. در واقع سیاست ما کاهش بیمه اتکایی اجباری است. به گفته سلیمانی، در حالحاضر در دنیا بانکها بیشتر از ابزارهای الکترونیکی و ابزارهای دیجیتالی نسبت به بیمهها استفاده میکنند، اما درایراناین فاصله زیاد است و صنعت بیمه خیلی ضعیفتر است.
مالیات بر ارزشافزوده باید معاف باشد
وی با بیان اینکه در بیمههای زندگی، مالیات بر ارزشافزوده باید معاف باشد، گفت: البته در حالحاضر معاف است اما برخی نمایندگان میگویند ممکن است از معافیتها کم شود. مدیرعامل بیمهمرکزی با تأکید براینکه اجبار در بیمههای گروهی درمان، عمر و شخص ثالث برای ما هنر نیست، گفت: هنراین است که افراد را تشویق کنیم تا به میل خود وارد شوند.
خودرو و ویلا با وام سرمایه در گردش
مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در ادامه این همایش با انتقاد از اینکه بانکها و بیمهها در کشور ما اجازه ندارند درباره بنگاهسازی فکر کنند، گفت: سرمایه در گردشی که به کارخانهها داده میشود، بعضاً به دلیل عدم نظارت تبدیل به خودرو و ویلا میشود. مجید قاسمی با بیان اینکه توسعه در کشور ما مظلوم است، اظهار کرد: در ابتدا فکر میکردیم توسعه یک امر سختافزاری است، چند سال بعد فکر کردیم توسعه یک امر نرمافزاری است و امروز با تجربههایی که به دست آوردم میگویم که توسعه یک امر قلبافزاری است، پشتکار و استمرار و شجاعت میخواهد چون موانع سر راه زیاد است و انواع و اقسام موانع را در مقابل توسعه میبینید. وی با اشاره به پایین بودن میزان ضریب نفوذ بیمه، افزود: توسعه در کشور متوقف است و اگر توسعه راه بیفتد این ضریب هم پشت سر آن میرود. مدیرعامل بانک پاسارگاد با تأکید براینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشورمان نزدیک به صفر و اگر تورم را لحاظ کنیم، منفی است، تصریح کرد: امروز در نظام بانکی بحث کمبود سرمایه در گردش است و همه متمرکز براین امر شدهاند، اما ما باید از توسعه شروع کنیم، بانکها باید بنگاهسازی کنند، بنگاهداری یک امر جداست. قاسمی ادامه داد: در ژاپن حدود ۸۰ بانک بزرگ درست کردند و کل توسعه و بنگاههای اقتصادی را به بانکها و بیمه سپردند و این دو نهاد منبع حرکت توسعه عظیمیکه دراین کشور میبینید، شدند.
توسعه در بانکها تحت عنوان بنگاهداری را محدود کردهاند
وی با بیان اینکه توسعه در بانکها تحت عنوان بنگاهداری را محدود کردهاند، گفت: جیپی مورگان ۳۸۵۰ فاند دارد که سهامداران بنگاههای بزرگ هستند، اما در ایران بانکها و بیمهها اجازه ندارند در مورد بنگاهسازی فکر کنند. رئیس هیاتمدیره بیمه پاسارگاد تصریح کرد: در حالحاضر سرمایه درگردش به کارخانهها میدهند که نتیجهاش ماشین یک میلیارد تومانی برای همسر کارخانهدار و یک ویلا میشود، نظارتی هم نیست و نمیتوانند نظارت کنند. قاسمیبا بیان اینکه تورم به دو دلیل در یک کشور ایجاد میشود، گفت: فشار تقاضا و فشار قیمت تمامشده میتوانند سبب ایجاد تورم شوند که در اقتصاد ما فشار قیمت تمامشده سبب تورم شده و تشدید تقاضا نقشی ندارد که آن هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی است.
∎
نظر شما