شناسهٔ خبر: 35899712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده:

سهم ۱۸ درصدی زنان از مناصب مدیریتی/ تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در ۱۴ استان

ابتکار بابیان اینکه طبق دستور رئیس‌جمهور باید ۳۰ درصد از مناصب مدیریتی به زنان اختصاص داده شود و تعداد این مدیران در دولت دوازدهم از ۱۳.۸ درصد به ۱۸.۸ درصد رسیده که نشان از توانمندی زنان است، گفت: زنان ۴۱ درصد کارکنان دولت را تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «معصومه ابتکار» امروز (20 مهرماه) در شورای برنامه‌ریزی و توسعه مازندران بابیان اینکه توجه به حوزه زنان از تأکیدات مهم ریاست‌جمهور در دولت دوازدهم است، اظهار کرد: در شرایط سخت که دشمن تلاش می‌کند به استقلال ما آسیب بزند؛ با تلاش دولت و همگرایی مردم تمام این دشمنی‌ها نقش بر آب خواهد شد و ملت ایران بیش‌ازپیش سر افزار به سمت گام دوم انقلاب با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حرکت خواهد کرد.

 

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اهمیت ارتقای جایگاه زنان در جامعه، افزود: پرداختن به موضوعات فرابخشی و خانواده نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد است و لازمه‌ی تحقق این اهداف مشارکت و همیاری است.

 

ابتکار به موضوع عدالت و عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: عدالت از مؤلفه‌های کلیدی انقلاب اسلامی است و جاری‌سازی این مهم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از ضروریات است که در قرآن کریم نیز به‌عنوان جهت‌گیری‌های اصلی مورد تأکید قرارگرفته است.

 

وی با اعلام اینکه زنان و مردان نقش‌های مختلفی را در جامعه ایفاء می‌کنند و از مسئولیت‌های اجتماعی متفاوتی برخوردار هستند، ادامه داد: وقتی نتایج برنامه‌ها را بررسی می‌کنیم، در عین پیشرفت زنان پس از انقلاب، به دلیل برخی نگاه‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها شاهد آن هستیم که باید برنامه خاص عدالت جنسیتی و سند ارتقای وضعیت زنان را اجرایی کنیم.

 

ابتکار افزود: در موضوع عدالت جنسیتی 8 محور شاخص تعریف‌شده است و با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی 176 شاخص خرد در قالب عدالت اجتماعی در موضوعات مختلف ازجمله بهداشت، ورزش، مشارکت اجتماعی، سیاسی، حقوق و امنیت تدوین و ابلاغ‌شده است.

 

وی تصریح کرد: فضای ورزشی دختران در کل کشور به‌ویژه شهرستان‌ها مناسب نیست این درحالی‌که برای سلامتی دختران و نشاط آنان باید مکان‌های ورزشی مناسب داشته باشیم.

 

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده بابیان اینکه درزمینهٔ اشتغال دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی شمار افراد جویای کار دختر به‌مراتب بیشتر از پسران است، افزود: این موضوع در مورد دختران مازندران نیز صدق می‌کند.

 

ابتکار گفت: بر اساس آخرین نتایج پیمایش خانواده، نگرانی‌ها درباره افزایش طلاق همانند سال قبل در کشور کمتر شده است اما کاهش ازدواج نگران‌کننده است و بیشترین عامل برای مردان در این زمینه مسائل اقتصادی است.

 

وی با اعلام اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در راستای توسعه شاخص‌ها با تدوین و عملیاتی برنامه‌ها شکل‌گرفته است، افزود: حمایت از صندوق‌های خرد روستایی در اولویت سال جاری و سال آینده است.

 

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه توان‌افزایی و توانمندسازی در حوزه زنان و خانواده را مدنظر داریم، ادامه داد: دولت توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال زنان و به‌خصوص زنان سرپرست خانوار دارد که در این راستا تسهیلاتی نیز در نظر گرفته‌شده است.

 

ابتکار در خصوص تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده، بیان کرد: این سند برای 14 استان تاکنون تصویب‌شده و همه استان‌ها آن را نهایی کرده اما تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: طبق این تفاهم‌نامه هر استان بر اساس اطلس وضعیت زنان، خانواده و شاخص‌های عدالت جنسیتی، سند وضعیت زنان و خانواده خود را به‌صورت مشارکتی با کمک دانشگاه‌ها، بخش دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد تدوین می‌کند.

 

معاون ریاست جمهوری در امور بانوان و خانواده اعلام کرد: طبق دستور رئیس‌جمهور باید 30 درصد از مناصب مدیریتی به زنان اختصاص داده شود و تعداد این مدیران در دولت دوازدهم از 13.8 درصد به 18.8 درصد رسیده که نشان از توانمندی زنان است و درمجموع زنان 41 درصد کارکنان دولت را تشکیل می‌دهند.

 

 

ابتکار بابیان اینکه طبیعت‌گردی، بوم گردی و فناوری‌های نوین و یا طرح‌های مستمر سازی فعالیت‌های کشاورزی برای اشتغال تأثیر زیادی دارد، ادامه داد: در بودجه سال جاری آمادگی کامل برای حمایت از طرح‌های کشاورزی و صندوق‌های خرد زنان روستایی داریم.

 

معاون ریاست جمهوری در امور بانوان و خانواده گفت: باید از مشاغل اشتغال‌زا و کمک‌کننده به توسعه و حفظ محیط‌زیست درزمینهٔ بازیافت و کاهش تولید پسماند حمایت کنیم زیرا اصلاح الگوی مصرف در مازندران برای ما اولویت دارد و از طرح‌هایی مانند کاهش مصرف پلاستیک و پسماند حمایت خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به وضعیت نابسامان پسماند در استان‌های شمالی آن را از دغدغه‌های دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: کاهش مصرف پلاستیک به‌ویژه پلاستیک‌های یک‌بارمصرف  از موضوعات مهم است که زنان در کاهش آن نقش مهمی دارند.

 

ابتکار گفت: بانوان از گروه‌های هدف مهم هستند و موضوع صنایع خلاق و استارت آپ‌های خلاق در دستور حمایت قرار دارند.

 

نظر شما