شناسهٔ خبر: 35781469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

گمانه‌زنی درباره زمان باز شدن مرز خسروی ادامه دارد

ترافیک روان زائران در ۳ مرز غربی

صاحب‌خبر -

اکرم امینی: به جز مرز خسروی که از روز پنجشنبه هفته گذشته به‌دلیل اتفاق‌های داخلی عراق ازسوی این کشور بسته شده، هر ۳ مرز مشترک دیگر ایران با عراق باز و پذیرای رفت‌وآمد زائران اربعین است که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شود. به‌گفته معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تا ساعت ۱۸ پنجشنبه گذشته، حدود ۴۵ هزار تردد در مرز مهران به ثبت رسیده است.

این عدد در مرز شلمچه و مرز چزابه به ترتیب به ۱۵ و ۶ هزار تردد می‌رسد.
به گزارش صمت هرچه به ۲۷ مهر یعنی اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم، بر جمع کسانی که تلاش می‌کنند با انواع شیوه‌های حمل‌ونقل خود را به عتبات برسانند، افزوده می‌شود. سال گذشته بیش از ۲ میلیون زائر برای شرکت در پیاده‌روی اربعین از ایران راهی عتبات عراق شدند و برای امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم از ۳ میلیون نفر نیز بیشتر شود.
باتوجه به اینکه بخش زیادی از زائران اربعین هر سال استفاده از خودرو شخصی یا خودروهای عمومی را برای سفر به عتبات انتخاب می‌کنند، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هر سال طرح ویژه‌ای برای مدیریت ترافیک مرزها در ایام اربعین اجرا می‌کند. امسال نیز قرار بود طرح جابه‌جایی زائران اربعین از ۱۷ مهر تا ۳ آبان اجرا شود اما مسئولان می‌گویند باتوجه به اینکه سفرهای مردم به عراق برای شرکت در راهپیمایی اربعین، زودتر از زمان پیش‌بینی شده آغاز شده، آنها نیز برنامه‌های خود را جلو انداخته‌اند. مسئولان پیش‌بینی می‌کنند ۲۴ تا ۲۹ مهر اوج سفرهای بازگشت زائران از عراق و پرترافیک‌ترین زمان در مرزها باشد.


افت‌وخیز مرز خسروی در مسیر راهپیمایی اربعین
امسال ۸ هزار اتوبوس برای انتقال زائران از ایران به عراق در ایام اربعین بسیج شده است. مانند هر سال ۳ مرز چزابه، مهران و شلمچه برای رفت‌وآمد زائران به عتبات در نظر گرفته و جزییات خدمات‌رسانی در این مرزها اعلام شده است. از سوی دیگر مسئولان اعلام کرده بودند بعد از سال‌ها، امسال مرز خسروی نیز در ایام اربعین به زائران خدمات‌رسانی خواهد کرد.
مرز خسروی از سال ۱۳۹۲ به‌دلیل مشکلات امنیتی در کشور عراق بسته شد و در چند سال گذشته با تلاش‌های بسیار، تردد در این مرز به‌شکل موردی و محدود انجام می‌شد و امکان تردد کاروانی و گروهی زائران عتبات عالیات از این مرز فراهم نبود اما پس از چندین سال تلاش مسئولان ایرانی برای بازگشایی این مرز، بعد از دیدار وزیر کشور ایران با همتای عراقی‌اش در مرداد، خبر بازگشایی مرز خسروی اعلام شد. مسئولان سازمان راهداری نیز وعده داده بودند باتوجه به بازگشایی این مسیر، امسال این مرز نیز به زائران عتبات خدمات خواهد داد و قرار بود جزییات ظرفیت‌های این مرز، همین روزها اعلام شود اما در روزهای گذشته به‌دلیل برخی اتفاق‌های داخلی عراق، این مرز به روی زائران ایرانی بسته شد.
به گزارش ایلنا احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه باتوجه به حوادث رخ داده در عراق و با درخواست این کشور، مرز خسروی تا اطلاع ثانوی بسته شده، افزود: زائران از سایر مرزها برای تردد به عراق استفاده کنند. شرکت راه‌آهن نیز اعلام کرد باتوجه به احتمال بسته شدن مرز خسروی در مقاطع زمانی گوناگون، اتوبوس‌هایی که در ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه مستقر هستند زائران را به پایانه مرزی مهران منتقل خواهند کرد.


شرط بازگشایی مرز خسروی
استاندار کرمانشاه می‌گوید بازگشایی مرز خسروی بستگی به شرایط بغداد دارد.
به گزارش ایلنا هوشنگ بازوند با بیان اینکه علت بسته شدن مرز خسروی، تصمیم کشور عراق و به‌دلیل شرایط خاص این کشور است، اظهار کرد: در مرز خسروی تفاوتی با سایر مرزها داریم و زائران برای رسیدن به عتبات باید از بغداد عبور کنند. درحال‌حاضر تردد از مرز خسروی تا استان دیالی هیچ مشکلی ندارد اما در شهر بغداد منع تردد تا اطلاع ثانوی وجود دارد و نمی‌دانیم این منع تا چه زمانی پابرجا خواهد بود؛ شاید یک یا چند روز طول بکشد.
وی افزود: به‌دلیل اینکه امنیت زائران برای ما اهمیت دارد، نمی‌توانیم ریسک کنیم و آنها را به سمت بغداد بفرستیم، به همین دلیل از شنبه به‌دنبال مسیری جایگزین هستیم؛ البته برای این مسیر جایگزین هم باید از نظر امنیتی مطمئن شویم.


احتمال باز شدن مرز خسروی در امروز
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید باتوجه به گفته‌های یکی از نزدیکان رئیس ستاد اربعین، مرز خسروی به احتمال زیاد امروز (یکشنبه) باز می‌شود.
احمد صفری در پاسخ به صمت با بیان اینکه ایران برای عبور زائران از مرز خسروی هیچ مشکلی ندارد، گفت: مرز خسروی ازسوی عراق بسته شده اما مذاکره مسئولان برای باز شدن هرچه زودتر این مرز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه برخی دست‌های پشت پرده می‌خواهند این مرز مهم را ناامن جلوه دهند، اضافه کرد: مرز خسروی بسیار امن و دارای زیرساخت بسیار مناسبی است. یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های مسافری کشور و همه زیرساخت‌های مناسب را برای تردد مسافران دارد. از سوی دیگر نزدیک‌ترین مرز برای رسیدن به عتبات به‌شمار می‌رود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس سخنان رئیس ستاد عتبات، به احتمال زیاد مرز خسروی امروز (یکشنبه) بازگشایی می‌شود.


مهران جایگزین مرز خسروی برای زائران آذربایجان‌غربی
مدیر حج و زیارت آذربایجان‌غربی گفت: مرز مهران در استان ایلام تا اطلاع ثانوی جایگزین مرز خسروی برای اعزام زائران اربعین از این استان شد تا وقفه‌ای در تردد زائران ایجاد نشود.
به گزارش ایرنا محمدرضا ندیری اظهار کرد: مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آذربایجان‌غربی تعیین شده بود اما باتوجه به مشکلات پیش آمده، درحال‌حاضر زائران این استان می‌توانند از مرز مهران تردد کنند.
وی بیان کرد: مرز خسروی از چهارشنبه برای رعایت جانب احتیاط از طرف عراق بسته شده و این امر موقتی است. ازسوی ایران هیچ مشکلی در این مرز وجود ندارد و در صورت حل مسائل در طرف مقابل، مرز خسروی برای تردد بازگشایی می‌شود.


چرا مرز خسروی مهم است؟
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین قرار گرفته و نزدیک‌ترین نقطه کشور به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا است. این مرز دارای پایانه مسافری مجهزی با ۶۲ دروازه ورودی و خروجی است. مرز خسروی شمالی‌ترین مرز رسمی عبور و مرور زائران ایرانی و قدیمی‌ترین مرز اعزام به عراق نیز به‌شمار می‌رود، به همین دلیل دارای امکانات بیشتری نسبت به سایر پایانه‌های مرزی است. زائران پس از خروج از ایران وارد منطقه مرزی منذریه و سپس شهر خانقین، مقدادیه، منطقه بعقوبه و سپس وارد بغداد و پس از آن به زیارت کاظمین مشرف می‌شوند.


برچسب‌ها:

نظر شما