شناسهٔ خبر: 35676194 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فراخبر

منـاسبـات ایران و قزاقستان در یک نگاه

در قريب به سه دهه گذشته، روابط بین ایران و قزاقستان روابط متوازن و بدون تنشی بوده و فراز و فرود چندانی نداشته و این امر، مهمترین شاخص روابط دو کشور بوده است. مهم‌تر اينکه روابط اقتصادی و حتي سياسي دو کشور بسیار مثبت و امیدوار کننده بوده است.

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا وسیما: پس از استقلالِ قزاقستان در سال 1370، (1390م) جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشورهایی بود که با به رسمیت شناختن آن، سفارت خود را در پایتخت این کشور افتتاح کرد و طی 28 سال گذشته روابط ایران و قزاقستان که ریشه در مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی دو ملت دارد، با آهنگ متعادلی رو به رشد بوده است. ایران علاوه بر سفارت در نورسلطان (آستانه)، در شهر آلماتی و بندر آکتائو در ساحل قزاقی دریای خزر دارای سرکنسولگری است و سرکنسولگری قزاقستان نیز در گرگان فعالیت می‌کند.

جمهوری قزاقستان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی است و قریب به 17 میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از آلماتی در جنوب به نورسلطان (آستانه) در شمال منتقل شد. زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تِنگه است. گفتنی است در برخی از نقاط قزاقستان نیز می‌توان فارسی زبانان را مشاهده کرد.

این کشور بزرگترین کشور آسیای مرکزی است که با کشورهایی از جمله روسیه، چین، قرقیزستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان همسایه است و از طریق دریای خزر با ایران و آذربایجان همسایگی دارد. این کشور بین آسیا و اروپا واقع شده است.



متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// فرشته مقدم

نظر شما