شناسهٔ خبر: 35622490 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

تدوین سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها

صاحب‌خبر -

تدوین سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها

گروه زمین و معدن -سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: توجه به نشان تجاری (برندسازی) باید در این حوزه جدی گرفته شود و این موضوع در سند راهبردی باید به صورت ویژه مدنظر قرار بگیرد.

پیش‌نویس سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها با حضور نمایندگانی از تشکل‌های تخصصی، برخی تولیدکنندگان، طراحان و دست‌اندرکاران زنجیره تولید، مورد بحث و تبادل‌نظر و بررسی قرار گرفت. ایجاد 100 هزار شغل جدید و ایجاد باشگاه برای تعامل بیشتر با دست‌اندرکاران و فعالان و متخصصان این حوزه در این سند مورد پیش‌بینی قرار گرفته است.

صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت در این جلسه با استقبال از پیشنهادات ارایه شده از سوی تشکل‌ها و دست‌اندرکاران بخش‌خصوصی، گفت: تشکیل باشگاهی جامع برای ارایه نقطه نظرات تخصصی در این حوزه پیشنهاد خوبی است و از این پیشنهاد حمایت می‌کنیم و باید در آن نمایندگانی از کل زنجیره‌ ارزش شامل طراحی مد، تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات، بازاریابی و عرضه محصولات حضور داشته باشند.

وی همچنین با استقبال از ایده 100 هزار شغل جدید تا 1404 از سوی بخش‌خصوصی؛ زمینه‌ساز تحقق آن را رفع موانعی و موضوعات ذکر کرد که بخش‌خصوصی در جلسه اعلام کرد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت همچنین با اشاره به نقش این صنعت در رونق سایر صنایع خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این صنعت، می‌تواند بسیاری از صنایع همچون صنایع دستی، نقره، آیینه، شمعدان و بدلیجات را نیز فعال کند.

همچنین علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت از برنامه‌های ارایه شده برای توسعه صنعت طلا و فلزات گرانبها، تصریح کرد: توجه به نشان تجاری (برندسازی) باید در این حوزه جدی گرفته شود و این موضوع در سند راهبردی باید به صورت ویژه مدنظر قرار بگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی، استفاده از همه امکانات، ظرفیت‌ها و تسریع در روند امور برای نیل به اهداف، بیان کرد: در نقشه راه روی ایجاد واحدهای شاخص، پیشران و مکمل زنجیره ارزش در این حوزه باید تأکید شده و برنامه‌ریزی به صورت جزیی‌تر داشته باشید.

 گفتنی است که تنها هفت کشور در دنیا قابلیت تولید انبوه و صادرات را در حوزه صنعت طلا و جواهرات دارند که ایران یکی از همین کشور‌ها است و این صنعت یکی از معدود صنایعی است که ما در آن مزیت رقابتی و سابقه تاریخی داریم.

 شایان ذکر است که حفظ جایگاه دوم منطقه، ایجاد حداقل چند نام تجاری معتبر در جهان، صادرات حدود 20 درصد مصنوعات تولیدی برای این حوزه تا افق 1404 هدف‌گذاری و پیش‌بینی اولیه شده است.

نظر شما