شناسهٔ خبر: 35546191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات سیاسی سوریه؛

توافق دمشق و معارضان برای تشکیل کمیته قانون اساسی/ بشار اسد از نقش ایران در این توافق گفت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: هماهنگی بین سوریه، ایران و روسیه باعث شد که کمیته بررسی قانون اساسی با وجود همه موانع تشکیل شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ، بشار اسد افزود: آمریکا و به طور کلی غرب، پس از آنکه از تحقق اهداف شان ناامید شدند، بازی ”از بین بردن منابع“ را آغاز کرده اند. این سیاست را هم اکنون در برابر ایران درباره توافقنامه هسته ای، اجرا می کنند.
اسد خاطر نشان کرد: بعضی طرف های حامی تروریسم، برای کارشکنی در تشکیل کمیته قانون اساسی تلاش کردند. تلاش هایی برای پیچیده کردن پرونده ها و نه فقط پرونده سوریه صورت می گیرد که هر بار در برابر هر موفقیت سیاسی و نظامی، شاهد آن هستیم.
رئیس جمهور سوریه گفت : در پی پیروزی های سیاسی و نظامی جبهه مقاومت ، تلاش ها و شیطنت ها برای پیچیده کردن مسایل و پرونده های مختلف، شروع می شود و این رفتار فقط مختص به مسئله سوریه نیست.
نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد بشار اسد در دیدار با هیات ارشد سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان افزود : با وجود مانع تراشی های حامیان گروه های تروریستی، اما هماهنگی سه جانبه ایران ، سوریه و روسیه موجب تشکیل کمیته قانون اساسی شد.
وی به طور تلویحی حامیان تروریسم و به ویژه کشورهای غربی را درمد نظر دارد و گفت شیطنت ها و مانع تراشی های آنها، اراده ای مضاعف به ما می بخشد.
به گفته بشار اسد، کارآمدی کمیته قانون اساسی به نتایج مفید آن مرتبط است، همچنین مشروط به اینکه طرفهای خارجی در کار آن دخالت نکنند.
وی در ادامه تصریح کرد، ایالات متحده آمریکا و بطور کل غربیها از تحقق اهدافشان که در گذشته برای آنها برنامه ریزی کرده بودند، ناامید شدند و ناچار وارد بازی دیگری شدند.
بشار اسد گفت : بازی آنها بر هدر دادن منابع متمرکز شده است ، همان شیوه ای که در تعامل با ایران در ارتباط با توافق هسته ای در پیش گرفته اند.
این دیدار پیش از ظهر امروز و با حضور سفیر ایران در دمشق و بیروت و نیز شماری از مقامات از جمله خانم بثسنه شعبان و فیصل مقداد مشاور سیاسی و رسانه ای و معاون ارشد وزیر امور خارجه سوریه برگزار شد.
«احمد طعمه» رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» (نور سلطان قزاقستان) چند روز قبل اعلام کرد که همه طرف‌ها بر سر همه اسامی اعضای کمیته قانون اساسی توافق کرده‌اند.
شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود. قرار است کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از 150 عضو باشد که دو سوم آن را دولت سوریه و معارضان و یک سوم را نماینده سازمان ملل در امور سوریه انتخاب کرده‌اند.
روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

دیدار نماینده ویژه سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه
"گیر پدرسون" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه بعد از ظهر دوشنبه با "علی اصغر خاجی" دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن در سفارت ایران در بیروت دیدار و گفتگو کرد. پدرسون که پس از ملاقات با مقامات سوریه در دمشق به بیروت آمده بود در این دیدار، درباره مذاکرات و توافق‌های به عمل آمده با مقامات سوری توضیحاتی ارائه کرد.
طرفین ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های اخیر در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر لزوم حل و فصل نهایی مساله این کشور تاکید کردند.

گفتگو‌های سازنده ولید المعلم و گیر پدرسون
اعلام گوترش مبنی بر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه پس از مذاکرات فرستاده سازمان ملل به دمشق با وزیر خارجه این کشور مطرح شد.
روسیاالیوم با اشاره به دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با وزیر خارجه این کشور در دمشق ، اعلام کرد: دو طرف این گفتگوها را مثبت، سازنده و موفقیت آمیز خواندند.
اعلام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، پس از مذاکرات گیر پدرسون فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه با ولید المعلم وزیر خارجه این کشور در دمشق، مطرح شد.
ولید المعلم بر پایبندی دولت سوریه به روند سیاسی تاکید کرد و پدرسون از گفتگوی تلفنی با ناصر الحریری رئیس هیئت عالی مذاکره کننده معارضان سوری خبر داد.
خبرنگار این شبکه گزارش داد: پس از گذشت بیش از دو ماه از دیدار پدرسون با ولید المعلم، وی بار دیگر به سوریه سفر کرد و در دمشق از موفقیت مذاکرات درباره کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و تحول مهم مبنی بر رسیدن به توافقی درباره ساختار نهایی آن، سخن گفت.
گیر پدرسون پس از یک دور مذاکرات در وزارت خارجه سوریه، در مقر اقامت خود در دمشق با ناصر الحریری تلفنی گفتگو کرد.
گیر پدرسون گفت «امروز دور دیگری از مذاکرات موفقیت آمیز با ولید المعلم پایان یافت. در مورد همه مسائل مهم درباره کمیته تدوین قانون اساسی گفتگو کردیم. همچنین با ناصر الحریری گفتگوهای نتیجه بخشی داشتم. به نیویورک خواهم رفت و گزارش خود را به دبیر کل سازمان ملل ارائه خواهم کرد و امیدوارم به زودی، بار دیگر شما را در دمشق ببینم.»
خبرنگار این شبکه افزود: از سوی دیگر، دمشق بار دیگر بر پایبندی خود به روند سیاسی و آمادگی برای ادامه همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل با هدف موفقیت ماموریت وی برای اجرای گفتگوهای سوری- سوری و رسیدن به راه حلی سیاسی به رهبری سوریه تاکید کرد.
ولید المعلم افزود سوریه از حق قانونی خود برای ادامه مبارزه با تروریسم براساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل، کوتاه نخواهد آمد.
محمد خیر العکام عضو مجلس نمایندگان سوریه (پارلمان) گفت: «این تلاش ها جدی و مستمر است؛ اما تصور نمی کنم که این تلاش ها همه موانع فراروی آغاز فعالیت این کمیته را از بین برده باشد. بدون تردید، من بر این باورم که هنوز باید در خصوص سازوکارهای این کمیته، هدف آن و همچنین سقف زمانی که این کمیته باید بر اساس آن فعالیت کند، توافق هایی صورت بگیرد. بنابراین، باید به این سوال ها پاسخ داد.»
خبرنگار این شبکه افزود: در حالی که پس از گشایش در قضیه چهار تن از اعضای کمیته تدوین قانون اساسی در فهرستی که فرستاده سازمان ملل وظیفه تعیین آن را داشت، دمشق مخالفت خود را با تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به حالت تعلیق درآورد، همچنان درباره فعالیت این کمیته و سازوکارهای تصمیم گیری آن، نزاع و اختلاف وجود دارد؛ به طوری که دمشق بر این موضوع پافشاری می کند که مردم سوریه باید بدون هر گونه مداخله یا اعمال فشار خارجی، درباره آینده سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.
وفاء شبرونی در پایان گفت: به گفته پدرسون، دور جدید مذاکرات وی در دمشق، موفقیت آمیز و به گفته وزارت خارجه سوریه، این مذاکرات سازنده و مثبت بود.
اگر چه این سفر پدرسون، آخرین سفر وی پیش از اعلام تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی بود، اما این آخرین سفر وی در مسیر حل و فصل سیاسی سوریه نخواهد بود. به طوری که پدرسون به خبرنگاران گفت در آینده نزدیک به دمشق سفر خواهد کرد.

استقبال آمریکا از توافق دمشق و معارضان درباره تشکیل کمیته قانون اساسی
وزارت امور خارجه آمریکا از توافق دولت سوریه و مخالفان این کشور درباره تشکیل کمیته قانون اساسی استقبال کرد.
وزارت خارجه آمریکا افزود که توافق میان دولت و مخالفان سوریه باعث ایجاد امید می‌شود.


نظر شما