شناسهٔ خبر: 35421406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ربيعي در حاشيه جلسه هيئت دولت:

يارانه طبقات متوسط و پايين جامعه قطع نمي‌شود

صاحب‌خبر -

وي با اشاره به اينکه حذف يارانه ثروتمندان از اول مهر اجرايي مي‌شود، گفت: تاکيد مي‌کنم طبقات متوسط مطمئن باشند ما تصميم غلطي نمي‌گيريم که تاثير منفي بر درآمد آنها داشته باشد. پايگاه اطلاعاتي ايرانيان بسيار دقيق بوده و اطلاعات دقيقي در آن ثبت شده است. ما با آرامي در اين زمينه حرکت کرديم.

حذف دهک‌هاي پردرآمد از شمول دريافت يارانه نقدي

معاون اقتصادي وزارت تعاون فرايند حذف دهک‌هاي پردرآمد از شمول دريافت يارانه نقدي را تشريح کرد.

علي سرزعيم، معاون اقتصادي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:دولت همواره به دنبال توزيع هدفمند يارانه‌هاي نقدي بوده است.در زمان وزارت آقاي ربيعي، در اين باره، اقدامات بنيادين و مهمي صورت گرفت که در بحث از هدفمندي يارانه‌ها بايد به آن اشاره کرد. مهمترين اقدام، تأسيس «پايگاه رفاه ايرانيان» است که به بيش از 30 بانک اطلاعاتي به استثنا داده‌هاي بانک‌ها و نظام مالياتي، به پايگاه مزبور متصل شده است. از ويژگي‌ها و مزاياي اين پايگاه، پايش اطلاعات اقتصادي افراد جامعه است. به عنوان مثال، مي‌توان متوجه شد يک شهروند ايراني، مالک چند ماشين با چه مدل‌هايي است، چند سفر خارجي و به کدام کشورها داشته است و يا موارد ديگر.

وي اظهار داشت :اين پايگاه داده‌هاي اقتصادي، کمک مي‌کند تا سطح مطلوب و قابل قبولي از اطلاعات اقتصادي افراد جامعه تقريب زده شود.به نظر مي‌رسد، داده‌هاي حاصل از آن، قابل اتکا باشد، چرا که بارها به طرق مختلف مورد آزمون علمي قرار گرفته است و به نوعي مي‌توان گفت راه اندازي «پايگاه رفاه ايرانيان» تا حدودي توانسته کاستي‌هاي موجود در حوزه نظام اطلاعاتي را مرتفع کند.

اما در رابطه با چگونگي استفاده از اطلاعات اين پايگاه در بحث هدفمندي يارانه‌ها، بايد چند نکته مد نظر قرار گيرد. اول اين‌که شناسايي دهک‌هاي پايين درآمدي امر دشواري بوده است، به اين دليل که فراواني افراد با سطح درآمدي متوسط و پايين بسيار بيشتر از دهک‌هاي بالاي درآمدي است.دوم اين‌که فاصله درآمدي اين افراد هم کم و به نوعي مي‌توان اشاره کرد اطلاعات اقتصادي و درآمدي اين گروه‌ها بسيار به هم نزديک هستند. اين شيوه از برآورد ضريب خطا را در شناسايي افراد بالا مي‌برد.سوم؛ يکي ديگر از عواملي که خطا در شناسايي اين گروه جمعيتي را افزايش مي‌دهد، محدود بودن اطلاعات اقتصادي اين گروه به دو نهاد کميته امداد امام خميني(ره) و بهزيستي است.

وي تا کيد کرد :حال در صورتي که شناسايي دهک‌هاي بالاي درآمدي مد نظر باشد؛ چنين مشکلي رخ نمي‌دهد. با اين توضيح که افراد قرار گرفته در دهک‌هاي بالاي درآمدي از فراواني کمتري برخوردارند چرا که افراد متمول در کشور ما جمعيت زيادي ندارند و هم اين‌که فواصل درآمدي به قدري زياد است که امکان بروز خطا را بشدت کاهش مي‌دهد.

اين شيوه از پايش از يک پشتوانه علمي برخوردار است. بدين گونه که ابتدا يکسري اطلاعات جمع‌آوري شده و تقريب زده مي‌شود، آنگاه با پايشي که صورت مي‌گيرد، برآورد مي‌شود که تقريب‌ها به چه ميزان درست عمل مي‌کند. اين شيوه، از پشتوانه يک مدل رياضي برخوردار است که مرتب مورد آزمون قرار مي‌گيرد.

اين نکته را بايد اضافه کرد که جمعيت 800 هزار نفري که قرار است، از ابتداي مهرماه از گروه دريافت کنندگان يارانه حذف شوند، به دهک‌هاي بالاي درآمدي تعلق دارند و به شيوه توضيح داده شده مورد پايش و شناسايي قرار گرفته‌اند.

اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها به اين شيوه تصميم صحيحي است که بدون شک عاري از تبعات منفي خواهد بود، چرا که حذف مبلغ 45 هزار تومان از درآمد خانوارهاي دهک‌هاي بالاي درآمدي خللي در هزينه کرد آنان بوجود نمي‌آورد و افراد متضرر نخواهند شد. به‌طور قطع داراي ابعاد مثبت است. در شرايط کنوني که دولت تحت فشار اقتصادي قرار دارد و با کسري بودجه مواجه است و از همه مهمتر کسري بودجه در صورتي که کنترل نشود تورم ايجاد مي‌کند، صرفه‌جويي حاصل از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها مي‌تواند به ترميم بودجه و کنترل آن کمک کند. در واقع پس از کش و قوس‌هاي فراوان در مقطع زماني اکنون دولت ناگزير به اجراي طرح هدفمندي يارانه هاست. همواره نيازها و ضرورت‌ها است که افراد را به کنش‌ها و تغييرات وادار مي‌کند. نکته ديگر در تبيين اين موضوع که مي‌تواند قدري بحث انگيز باشد، شفافيت اطلاعات افراد است. يعني افرادي که دارايي شان را بدون پولشويي و رانت به دست آورده‌اند نگراني از اين بابت نخواهند داشت. درواقع قشري که از درآمد متوسط و پايين برخوردارند هرگز شفافيت اطلاعات برايشان معضل نيست، بنابراين اين موضوع چون مسأله توده مردم نيست از اهميت خاصي هم برخوردار نخواهد بود.

نظر شما