شناسهٔ خبر: 3507778 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

توزیع تجهیزات کاهش دهنده مصرف آب بین خانواده‌ها

فارس

وزیر نیرو گفت: در مصرف خانگی همه خانواده‌ها به راحتی قادر هستند 30 درصد میزان مصرف خود را کاهش دهند و برنامه‌ریزی کردیم در شهرهای دارای تنش از جهت منابع آب، توزیع تجهیزات کاهش‌دهنده مصرف آب به خانواده‌ها را داشته باشیم.

صاحب‌خبر -
  به گزارش گروه اجتماعی مشرق، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در حاشیه همایش مرکزی «ایست! آب نیست» که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا شهریور 94 حدود 20 درصد ممکن است کاهش بارندگی نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم و این وضعیتی است که تا به حال پیش‌بینی شده است و ماه‌های گذشته نیز این روال را تأیید می‌کند و امیدواریم با کمک مردم و برنامه‌ریزی‌های بسیار جدی که برای مدیریت آب‌شرب و آب کشاورزی داریم بتوانیم این مشکل را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: قطعاً آن چیزی که انسان در دوره کودکی یاد می‌گیرد، به صورت ملکه در ذهنش می‌ماند و رفتارش تا آخر عمر براساس آن شکل می‌گیرد و معتقدیم پرسش هوشمندانه رئیس‌جمهور در خصوص مصرف آب و نگهداری از آن که مطرح شد و میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌های آنها درگیر به پاسخگویی آن شدند، اثر فرهنگسازی خوبی در کشور خواهد گذاشت.

وی افزود: باید از کودکی به کودکان یاد دهیم که از آب درست مصرف کنند و امیدواریم این تبدیل به رفتار دائمی در تمام نسل‌ها شود چراکه کشور ما کشور کم آبی است و نیازمندیم دقیقاً بدانیم که چگونه قطره قطره آب را مصرف کنیم.

چیت‌چیان در پاسخ به پرسشی در خصوص مهمترین راهبردهای عملی مبارزه با مشکل کم‌آبی در کشور اظهار داشت:‌ اولین کار مدیریت مصرف است که مهمترین راهبرد ماست و این در بخش‌های مختلف است؛ صنایع می‌توانند با تصفیه آب مصرفی خود و برگردان آن به چرخه تولید، چند بار از آن استفاده کنند. در کشاورزی با اصلاح الگوی کشت و آبیاری قادر هستیم میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: اگر در کشت صیفی‌جات شیوه کشت را به صنعتی و گلخانه‌ای تبدیل کنیم، میزان مصرف آب یک‌دهم خواهد شد و اگر در باغات و مزارع، شیوه آبیاری را به سمت آبیاری تحت فشار تبدیل کنیم، میزان مصرف آب به یک سوم تقلیل پیدا می‌کند.

وزیر نیرو یادآور شد: در مصرف خانگی نیز همه خانواده‌ها به راحتی قادر هستند 30 درصد میزان مصرف خود را کاهش دهند و برنامه‌ریزی کردیم در شهرهای دارای تنش از جهت منابع آب، توزیع تجهیزات کاهش‌دهنده مصرف آب به خانواده‌ها را داشته باشیم و به آنها کمک کنیم.

وی گفت: استفاده از آب دریا یعنی نمک‌زدایی و شیرین‌سازی در این خصوص انجام دهیم و از این آب استفاده کنیم و امکاناتی فراهم کنیم تا در دریاچه‌ها میزان تبخیر کاهش پیدا کند.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما