شناسهٔ خبر: 34875722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین تلاشهای جانسون برای نجات برگزیت

صاحب‌خبر -

خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ازلندن ,بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، به منظور گفتگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به برلین رفته است تا شاید بتواند آلمان را متقاعد سازد شرایط لندن برای طلاق انگلیس از اتحادیه اروپا را بپذیرد و به ویژه در چالش بر سر مرز در جزیره ایرلند به نفع انگلیس گام بردارد، اما صدر اعظم المان همچون دیگر مقامات اتحادیه اروپا سازو کار پیش بینی شده در توافق موجود درباره برگزیت را بهترین شرایط ممکن دانست و همانگونه که پیش بینی می‌شد حاضر به عقب نشینی به نفع لندن نشد.
فلورین هان (Florian Hahn)، یکی از دستیاران مرکل پیش از سفر جانسون به برلین گفت:: نخست وزیر انگلیس، در این سفر فقط سرش را به دیوار می‌کوبد.
توماس ماتوسک، سفیر پیشین آلمان در انگلیس نیز در مصاحبه‌ای گفت: اتحادیه اروپا، درباره پاره‌ای از موضوعات مهم بر سر خروج انگلیس، باج نخواهد داد. انگلیس بیهوده امیدوار است که اتحادیه اروپا، در آخرین ساعات کوتاه بیاید، سخت در اشتباه است.
در همه پرسی سال ۱۳۹۵ در انگلیس، ۵۲ درصد از مردم این کشور خواهان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا شدند و ۴۸ درصد نیز به باقی ماندن در این اتحادیه رای دادند. در حالی که نخست وزیر جدید انگلیس، هشدار داده است در ۳۱ اکتبر، ۹ آبان ماه، با توافق یا بدون توافق، کشورش را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد، علاوه بر دولت آلمان، مقامات اتحادیه اروپا نیز بار‌ها و به ویژه پس از معرفی بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس، درخواست لندن را به منظور گفتگوی دوباره بر سر توافق خروج، رد کرده اند. اکنون خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، گزینه اصلی به نظر می‌رسد و امروز دولت فرانسه نیز این موضوع را تایید کرد.
در همین حال، سایمون کاونی (Simon Coveney)، وزیر خارجه ایرلند گفت: " به نظرم انگلیس دارد اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود. اکنون که آنان به دنبال خروج بدون توافقند، باید بدانند که پیامد‌هایی برایشان خواهد داشت.
گره اصلی در روند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بر سر مرز دو ایرلند و تنها راه زمینی انگلیس با اتحادیه اروپا بوجود امده است، جایی که به گفته مقامات محلی ۹ انفجار و اقدامات شبه نظامی در ماه‌های اخیر در این منطقه نگرانی‌ها را از بازگشت جنگ‌های داخلی افزایش داده است.
نیل ریچموند سناتور جمهوری ایرلند در این باره گفت:: در سه سال گذشته درباره چگونگی جدایی و روابط اینده با دولت بریتانیا مذاکراه و خطوط قرمز تعریف شد.
وی تصریح کرد: ما در ماجرای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا با اتحادیه اروپا هم صداییم. علاوه بر مخالفت‌ها در اتحادیه اروپا، در داخل نیز بوریس جانسون، برای متقاعد ساختن مردم انگلیس، با دشواری روبروست یک شهروند انگلیسی مخالفت اتحادیه اروپا در تجمع اعتراضی برابر پارلمان انگلیس گفت:: اگردر مخالفت با جدایی از اتحادیه اروپا فقط امور اقتصادی ملاک قرار گیرد همه نظر‌های کارشناسی نشان می‌دهد که مردم بریتانیا فقیر‌تر و از جهت اقتصادی نیز ضعیف‌تر خواهند شد و فقط همین یک علت کافی است تا مخالفت با جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا توجیه شود.
این شهروند انگلیسی با بیان اینکه با پدیدار شدن پیامد‌های برگزیت بسیاری از مردم برگزاری همه پرسی دوم بر سر جدایی از اتحادیه اروپا را خواستار شده اند افزود: ما می‌خواهیم در اتحادیه اروپا بمانیم، زیرا با اتحادیه اروپا قوی‌تر و مشکلاتمان کمتر خواهد بود.
با این که شمار زیادی از قشر‌های مختلف مردم، سازمان‌های بین المللی و انگلیسی، درباره پیامد‌های خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، از جمله کمبود مواد غذایی، دارو، سوخت و نیز مشکلات در تردد به خارج و مشکلات امنیتی هشدار داده اند، نخست وزیر انگلیس کماکان بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، پا می‌فشارد.
اگر همان گونه که انتظار می‌رود، سفر این هفته نخست وزیر انگلیس به آلمان و فرانسه، بی نتیجه به پایان برسد، آن گاه احتمالا مجلس انگلیس، برای سد کردن مسیر خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا، دست به کار خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_3860492"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2505747/3860492?width=340&height=240"></script></div>
­مصاحبه ها:
1 – توماس ماتوسک – سفیر پیشین آلمان در انگلیس
2 – نیل ریچموند – نماینده ایرلند در مذاکرات برگزیت
3 – شهروند انگلیسی

نظر شما