شناسهٔ خبر: 34598632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تلاش «بن سلمان» برای بستن سریع پرونده «خاشقجی»

یک پایگاه انگلیسی در گزارشی اعلام کرد: «بن سلمان» تلاش دارد تا به سرعت پرونده «جمال خاشقجی» را قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ میلادی پایان دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، پایگاه انگلیسی«میدل ایست» از تصمیم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مبنی بر بستن پرونده ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در اسرع وقت ممکن و قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پرده برداشت.

این پایگاه در گزارشی به قلم «دیوید هرست» آورده است که «محمد بن سلمان» تلاش می کند تا پرونده ترور خاشقجی را با اجرای سریع محاکمه عاملان این جنایت که تیم امنیتی عربستان آن را اجرا کرده است، ببندد.

در این گزارش به نقل از یک سند منتشر شده در تاریخ 24 می گذشته از مرکز سیاست های دولت امارات و دستگاه امنیتی متعلق به این کشور آمده است که تلاش ولیعهد عربستان گامی حکیمانه برای پیچیدن صفحه این حادثه است تا قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسئولان این جنایت محکوم شوند،در غیر این صورت ممکن است که عملیات ترور یه یکی از مسایل اصلی مورد بحث هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2020 تبدیل شود.

براساس سند اماراتی، تلاش عربستان برای بستن این پرونده هدفمند است. به طوری که به ورثه خاشقجی برای پذیرش دیه و تسویه مالی فشار آورده می شود تا طرف های قضیه آن را انضا کنند و سپس از حق قصاص صرف نظر کنند.

در این سند آمده است که مقامات سعودی برای استفاده از موسسه های دینی این کشور برای بستن این پرونده برنامه ریزی می کنند. به طوری که برای ورثه جمال خاشقجی، گزینه های بین پذیرش دیه و عفو بدون رسیدن جبران مادی براساس متن شریعت اسلامی گذاشته می شود.

در همین حال، میدل ایست گزارش داد: «صلاح خاشقجی» فرزند این روزنامه نگار تکذیب کرد که خانواده اش پولی از مقامات سعودی گرفته باشند.

این پایگاه گزارش داد: سند اماراتی به بیانیه صلاح خاشقجی اشاره دارد که هرگونه تسویه حساب با آنها را تکذیب کرده و تاکید کرده است که باید هرکسی که در ترور پدرش نقش داشته است، محاکمه شود.

میدل ایست در این گزارش آورده است که آژانس اطلاعات مرکزی و بازرسان ترک معتقدند که بن سلمان، دستور ترور خاشقجی را داده است.همچنین ترامپ نیز از ولیعهد عربستان در خلال موج خشم بین المللی که در پی این ترور ایجاد شد، حمایت کرده است.

در این گزارش آمده است که 11 نفر متهم به دلیل ترور خاشقجی برای محاکمه وجود دارد، به طوری که داستان کل عربستان خواستار اعدام پنج نفر از آنها شده است، اما «سعود القحطانی» مشاور پیشین دیوان پادشاهی که مغز متفکر این ترور بوده است، هنوز محاکمه نشده است و همچنان با ولیعهد در ارتباط است.

نظر شما