شناسهٔ خبر: 34590019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ائتلاف ناکام ضد ایرانی در خلیج فارس

گروه سیاسی/ شمار اعضای ائتلاف نظامی امریکا در آب‌های خلیج‌فارس با پیوستن بریتانیا به دو کشور رسید. اوج گرفتن جدال دیپلماتیک تهران و واشنگتن و سرنگونی پرنده جاسوسی امریکا از سوی ایران طی هفته‌های اخیر مقام‌های امریکایی را به صرافت انداخت تا به بهانه ایجاد امنیت برای نفتکش‌های عبوری از خلیج‌فارس و تنگه هرمز، رهبری ائتلافی بین‌المللی را عهده‌دار شود.

صاحب‌خبر -

ائتلافی که گرچه مقام‌های امریکایی کوشیدند اغلب متحدان اروپایی خود را برای پیوستن به آن متقاعد کنند اما این تلاش از همان آغاز با ناکامی همراه شد. چه این درخواست که نخستین بار توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با همتای استرالیایی‌اش در سیدنی مطرح شد، با این پاسخ رینولدز، وزیر امور خارجه استرالیا روبه‌رو شد که«استرالیا تصمیمی در این خصوص نگرفته است.»
تصمیم به تشکیل این ائتلاف از سوی مقام‌های امریکایی درست در هنگامه تنش ایران و بریتانیا بر سر توقیف نفتکش‌ها اعلام شد. فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی امریکا موسوم به «سنتکام» مدعی شد در قالب تلاشی چندملیتی می‌خواهد عملیات شناسایی و امنیتی در آبراه‌های حساس خلیج‌فارس را افزایش دهد تا از آزادی کشتیرانی اطمینان حاصل کند. اگرچه همزمانی این بیانیه باعث شده تلاش برای تشکیل این ائتلاف، اقدامی تلافی‌جویانه به توقیف نفتکش بریتانیایی ارزیابی شود، اما به نظر می‌رسد که زمینه‌های این تصمیم‌گیری با افزایش تنش میان ایران و امریکا از قبل فراهم شده بود.
اینک مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در حالی مدعی شده است که «ما از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌ایم در حفظ امنیت و بازدارندگی در تنگه هرمز همکاری کنند» که تاکنون جز بریتانیا، کشور دیگری برای حضور در این ائتلاف تمایلی از خود نشان نداده است. اتحادیه اروپا، ناتو، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کره‌ جنوبی و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که تاکنون شرکت در این ائتلاف دریایی را رد کرده‌اند. در همین چارچوب ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با بیان اینکه «واضح است که عملیات نظامی در خلیج‌فارس احتمال آغاز بالقوه درگیری با ایران را افزایش خواهد داد»، گفت که «اروپایی‌ها تا آنجا که فرصت تضمین آزادی تردد دریایی از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو با ایران وجود داشته باشد، این مسیر را انتخاب خواهند کرد.»
سخنگوی دولت آلمان به نقل از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفته است که «صدراعظم نیازی به مشارکت در مأموریتی امریکایی در شرایط فعلی و زمان حاضر نمی‌بیند و همه مقامات در دولت آلمان در این موضوع متفق هستند.» فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه هم ضمن مخالفت با پیوستن به ائتلاف امریکایی، اقدامات این کشور در آب‌های خلیج‌فارس را در خدمت کاستن از تنش‌های کنونی در منطقه دانست. از سوی دیگر در شرایطی که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف جلب حمایت ژاپن برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به «توکیو» سفر کرده بود، دست خالی از این سفر بازگشت. چه «یوشیهیده سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن بعد از سفر بولتون تصریح کرد که هیچ تغییری در موضع پیشین این کشور به وجود نیامده است و توکیو اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی امریکا را بررسی نمی‌کند.
به این ترتیب به نظر می‌رسد که ائتلاف دو عضوی امریکا به بهانه تأمین امنیت در خلیج‌فارس از همان آغاز با ناکامی روبه‌رو شده است و انتظار نمی‌رود که بر شمار اعضای آن که بی‌تردید افزایش تنش‌ها علیه جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند، افزوده شود.‌

نظر شما