شناسهٔ خبر: 34587783 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی: دلال بازی، عامل اصلی گرانی هاست

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر: سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از «دلال بازی» به عنوان دلیل اصلی گرانی اغلب کالاها و میوه یاد و بر پایان دادن به این وضع تأکید کرد.

یاسر رایگانی در جمع خبرنگاران درباره قیمت گوشت گوساله گفت: دامدار گوساله را به قیمت ۸ و نیم میلیون تومان می خرد و در یک سال ۵ و نیم میلیون برایش هزینه می کند.الان خریدار، گوساله را کیلویی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان از دامدار خریداری می کند و در بازار ۱۰۰ هزار تومان می فروشد. دلیل این تفاوت قیمت چیست؟ دلال بازی ها کی جمع می شود؟چرا گوشت ۳برابر قیمت واقعی اش به دست مردم می رسد؟

وی در ادامه با تأکید بر این که اتحادیه ها باید قیمت کف و سقف کالاها را اعلام کنند، افزود: رئیس اتحادیه موبایل اخیراً اعلام کرده است که قیمت گوشی تلفن همراه چرا با کاهش قیمت ارز پایین نیامده است؟ اعلام این مسأله که هنر نیست، اتحادیه در این موضوع چه کاری انجام داده است؟سخنگوی تعزیرات حکومتی همچنین درباره آمار پرونده های قاچاق گفت: از ابتدای امسال تا ۱۴مردادماه، ٣٠ هزار و ۲۳پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز وارد سازمان تعزیرات شد که مقایسه این آمار با تعداد ۲۳هزار و ۸۴۸پرونده در مدت مشابه سال قبل نشانگر رشد ۲۶درصدی پرونده های وارده قاچاق کالا و ارز است.

رایگانی ادامه داد: ۵۲ هزار و ۶۵۴ مورد تماس و ثبت در خواست در سامانه تلفنی و سامانه ۱۳۵ انجام شده است که شامل ۲۸هزار و ۴۴۷مورد شکوائیه، ۲۴هزار و ۲۰۷مورد گزارش مردمی است و این شکوائیه ها و گزارش ها در دست بررسی و رسیدگی اند.

وی درباره بیشترین میزان تخلف از نظر کاشف در سال ۹۸افزود: در حوزه کالا و خدمات پرونده عدم تحویل برنج با عنوان تخلف عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی به ارزش ۵۷۸میلیارد ریال در حال رسیدگی است.

رایگانی ادامه داد: در حوزه بهداشت، پرونده یک شرکت مادر تخصصی به دلیل عرضه و فروش مواد خوردنی فاقد مجوز ورود یا پروانه ساخت از وزارت بهداشت با ارزش ۲۴میلیارد و ۹۳۳میلیون ریال در حال رسیدگی است همچنین در حوزه قاچاق کالا و ارز، پرونده نگهداری ۱۹دستگاه ماشین آلات عملیات خاکی به ارزش هزار میلیارد ریال در حال بررسی است.

سخنگوی تعزیرات درباره پرونده های کاغذ گفت: تعداد ۱۴۶پرونده در حوزه کالا و خدمات و ۲۹پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز در مجموع به ارزش ۲۲۶میلیارد ریال با موضوع کاغذ وارد سازمان شده که تعداد ۱۲۵پرونده در حوزه کالا و خدمات و ۲۵پرونده در حوزه قاچاق مختومه شده است و متهمان در ۹۱پرونده کالا و خدمات به پرداخت یک میلیارد و ۸۷۱میلیون ریال جریمه نقدی و متخلفان ۱۶پرونده قاچاق در این موضوع به پرداخت ۷میلیارد و ۳۶۵میلیون ریال محکوم شده اند.

از طرح جدید دولت حمایت می کنیم

وی درباره اعلام قیمت ۱۰۰ قلم کالا در یک اپلیکیشن گوشی تلفن همراه که قرار است بزودی عملیاتی شود، گفت: ما به طور کامل پشتیبان اجرای این طرح خواهیم بود و امیدواریم همه کالاها در زیر مجموعه این موضوع قرار گیرند . به طور حتم سازمان تعزیرات پیگیر موضوع خواهد بود و بر اساس نرخ های اعلامی، بر بازار خرید و فروش نظارت خواهد کرد.

سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری جریمه شد

سخنگوی تعزیرات درباره شکایت از افزایش غیرقانونی نرخ بلیت مترو و همچنین عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران، گفت: پرونده در شعبه ۴۳تعزیرات شهر تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که با توجه به رای دیوان عدالت اداری، سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نمی توانست بیش از نرخ اعلامی تورم بانک مرکزی نرخ سالانه عوارض طرح ترافیک را افزایش دهد.

وی ادامه داد: سازمان حمل و نقل و ترافیک برخلاف رای دیوان عدالت اداری اقدام کرده و از طرف دیگر این سازمان علاوه بر افزایش نرخ آرم طرح ترافیک بیش از تورم اعلامی از ناحیه بانک مرکزی، اقدام به افزایش ساعت طرح هم کرده است ،به این معنی که ساعت طرح ترافیک در سال ۹۶ از ۶ و۳۰ دقیقه صبح تا ۱۷بوده ولی در سال ۹۷دو ساعت به آن اضافه شده است.

رایگانی گفت: بر همین اساس تخلف محرز و شعبه رسیدگی کننده به پرونده، سازمان حمل و نقل ترافیک را برای گرانفروشی به پرداخت یکهزار میلیارد و ۳۵۲میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم و اعلام کرد که این سازمان باید وجه اضافه دریافتی را به شاکیان بازگرداند.

سخنگوی تعزیرات در ادامه گفت: یک شرکت پتروشیمی هم در تعزیرات شهر تهران به دلیل گرانفروشی کالای پتروشیمی به پرداخت ۲۹۶هزار و ۷۵۲یورو در حق صندوق دولت و ۱۴۸هزار و ۳۷۸یورو در حق شاکی محکوم شده است.

نظر شما