شناسهٔ خبر: 34543893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

سناتور نزدیک به رئیس جمهور امریکا: ترامپ تحریم را بردارد تا رفتار ایران تغییر کند

رند پال، سناتورمعروف امریکایی و یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به دونالد ترامپ بعد از دیدار اخیری که با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک داشت، به این واقعیت اعتراف کرد که دولت امریکا با ادامه رویکرد کنونی‌اش در قبال جمهوری اسلامی راه به جایی نخواهد برد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پال بدون آنکه به جزئیات این گفت‌وگوی محرمانه اشاره کند، این نکته را مورد تأکید قرار داد که انتظار ترامپ از ایران برای توقف کامل غنی‌سازی و همچنین توافق بر سر موشک‌های بالستیکش غیر واقع‌بینانه است. به گزارش ایسنا، این سناتور جمهوریخواه امریکایی درباره تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط با مقامات ایرانی و دیدار با ظریف گفت: «من نمی‌توانم چیزی بگویم. این کاملاً محرمانه است. اگر بگویم چه حرف‌هایی رد و بدل شده، دیگر محرمانه نخواهد بود. البته ما بارها به‌طور علنی درباره اهداف‌مان از دیپلماسی و اینکه چه حرف‌هایی باید بزنیم، صحبت کرده‌ایم. ایرانی‌ها همان گونه که در توافق هسته‌ای نشان داده‌اند مایل به محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای خود و صحبت درباره عدم دستیابی همیشگی به سلاح هسته‌ای هستند. من فکر می‌کنم که آنها واقعاً در جایگاهی قرار دارند که می‌تواند یک توافق حاصل شود.»

پال درباره درخواست امریکا از ایران برای گفت‌وگو پیرامون برنامه‌های موشکی‌اش گفت: «من فکر می‌کنم که بخش دشوارتر گفت‌وگو با ایران درباره موشک‌های بالستیک است که در توافق هسته‌ای گنجانده نشده بود. موضوعی که بشدت مورد انتقاد رئیس جمهوری و سایرین بود. مسأله اینجاست که باید این را درک کرد، ایران به دنبال موشک‌های بالستیک می‌رود چون دشمنان منطقه‌ای دارد. عربستان و اسرائیل تا دندان مسلح هستند و ایران هر دو را دشمن خود می‌داند. ایران می‌گوید که این تسلیحات را برای بازدارندگی می‌خواهد. از نظر من، طرف امریکایی باید بفهمد که ایران تنها در شرایطی بر سر میز مذاکره درباره برنامه موشکی‌اش می‌نشیند که عربستان نیز بر سر این میز بیاید. همان‌طور که می‌دانید تسلیحات فراوانی در سراسر خاورمیانه وجود دارد و ما نمی‌خواهیم درباره کاهش آنها صحبت کنیم. این چیزی است که طرف امریکایی حاضر به گفت‌وگو درباره آن نیست و مطمئن نیستم که عربستان نیز چنین کاری کند.»

این سناتور امریکایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خروج امریکا از توافق هسته‌ای و در عین حال انتظار از ایران برای توقف غنی‌سازی‌اش را در شرایطی که به توافق پایبنده بوده است، طعنه‌آمیز توصیف کرد و گفت: «این ما هستیم که از توافق خارج شدیم. در واقع ما به نوعی توافق را نقض کردیم. ایرانی‌ها همچنین تشدید تحریم‌ها را یک جنگ اقتصادی و اقدامی تهاجمی تلقی می‌کنند. این کاری است که انجام می‌دهیم. تحریم‌های قدیمی اجازه فروش نفت به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن را می‌داد اما تحریم‌های جدید در تلاش است این صادرات را به صفر برساند. از نظر من این تحریم‌ها اگرچه کارساز بوده اما تأثیر برعکس داشته است. یعنی به جای اینکه آنها را به سمت مذاکره سوق دهد ما در حال سوق دادن آنها به سمت درگیری نظامی هستیم. بنابراین، طرف امریکایی باید به این فهم برسد که دست از برخی چیزها بردارد، بعضی از تحریم‌ها را بردارد تا تغییر رفتار رخ دهد. ابزاری که ما در اختیار داریم کاهش تحریم‌ها است اما اگر بگوییم «تا زمانی که تمام کارهای مورد نظر ما را انجام ندهید، هیچ تحریمی‌ را لغو نمی‌کنیم» این درخواستی غیر واقع‌بینانه است و با این رویکرد هرگز پیشرفتی حاصل نخواهیم کرد.» رند پال در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک دیداری با وی داشته است که گفته می‌شود در جریان این دیدار از ظریف دعوت کرده تا برای گفت‌وگو با رئیس ‌جمهور امریکا در کاخ سفید حضور یابد دعوتی که البته از سوی وزیر خارجه ایران رد شد.

 

رتبه اعتباری 34 میلیون ایرانی محاسبه شد در معاملات خود از آن استفاده کنید

برای درج آگهی و رپرتاژ با شماره 09036344509 تماس حاصل فرمایید .

نظر شما