شناسهٔ خبر: 33819459 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه؛

محمدعلی نجفی «علنی» محاکمه می‌شود/ آخرین وضعیت پرونده "محمدرضا خاتمی"

غلامحسین اسماعیلی، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: تعدادی از جاسوسان آمریکایی در ایران که در مراکز نظامی مشغول بودند در دادسرای نظامی به اتهامشان رسیدگی شد و با توجه به نوع اقداماتشان، محکومیت آنها به مجازات اعدام، درخواست شده و در نوبت رسیدگی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه ظهر امروز در ساختمان دادگستری برگزار شد.


درخواست اعدام جاسوسان آمریکایی در نوبت رسیدگی است

در این نشست غلامحسین اسماعیلی در خصوص کشف شبکه جاسوسی آمریکایی گفت:تجاوز آمریکا به مرز‌های ایران به وسیله پهپاد نمونه‌ای از جنایات او در منطقه و ایران است و تربیت شبکه‌های جاسوسی در داخل و خارج از کشور و آسیب رساندن به دیگر کشور‌ها جز برنامه‌های آمریکا است و تیم‌های متعددی را برای جاسوسی به ایران فرستاده اند، اما در یک اقدام تمام شبکه‌های جاسوسی که در تمام کشور‌ها فعال بودند توسط ایران شناسایی شده و اطلاعات آن به برخی کشور‌های دوست همچون چین داده شده است.

وی در ادامه گفت: در نیمه سال ۹۷ یک شبکه جاسوسی دیگری شناسایی شد که در مراکز هسته‌ای و مراکز حساس کشور ورود کرده بودند؛ عوامل این شبکه دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند. پرونده دو جاسوس غیر نظامی این شبکه در دادسرای امنیت رسیدگی و پس از ارسال به دادگاه انقلاب اسلامی، به حبس طویل المدت محکوم شدند، همچنین دیگر جاسوسان که در مراکز نظامی کشور به جاسوسی مشغول بودند در دادسرای نظامی مورد بازپرسی قرار گرفتند و درخواست مجازات اعدام برای آن‌ها ارسال شده که در نوبت رسیدگی است.


ملاقات بابک زنجانی با نمایندگان مجلس

اسماعیلی در مورد شایعه ملاقات بابک زنجانی با نمایندگان مجلس، گفت: در فرآیند پیگیری اموال بابک زنجانی و همچنین برای بررسی ادعای او مبنی بر میزان اموالش، هیأتی متشکل از ضابطین قضایی و نمایندگان وزارت نفت تشکیل شد تا به شناسایی اموال او بپردازند و صحت ادعای او در خصوص اموالش را بررسی کنند.

اسماعیلی افزود: ملاقات بابک زنجانی با نمایندگان مجلس به صورتی که درجامعه منتشر شده صحت ندارد و در فرایند بررسی اموال او و در یکی از جلسات این هیات، بابک زنجانی نیز برای پاسخگویی به سوالات حاضرین در جلسه و بیان توضیحات خود در خصوص میزان اموالش چه در ایران و چه در خارج از ایران، حاضر شد.


بررسی فساد در فوتبال در قوه قضائیه
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود قوه قضائیه به فساد در فوتبال گفت: در هر کجا که وصف مجرمانه صورت بگیرد، قوه قضائیه ورود خواهد کرد. در مورد فساد‌های مطرح شده در فوتبال، برخی موارد که از آن به عنوان فساد از آن یاد می‌شود، وجه مجرمانه ندارد، اما در موارد دیگر گاهی برای پیگیری پرونده، نیاز به شاکی خصوصی هست و در مواردی که این نیاز وجود ندارد، هنوز گزارشی به دستگاه قضا ارائه نشده است.

چرا قانون صدور چک اجرا نمی‌شود؟
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص عدم اجرای قانون اصلاح صدور چک گفت: قانون صدور چک از سال ۹۷، در ۱۱ محور اصلاح شد کهاین ۱۱ محور تاثیری جدی بر صدور چک خواهد داشت، اما مقدمات اجرای این قانون باید توسط بانک مرکزی فراهم شود.

آخرین وضعیت پرونده محمدرضا خاتمی
اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمدرضا خاتمی پاسخ داد: دادگاه رسیدگی به این پرونده به صورت علنی برگزار و رای آن نیز صادر شده است که در این هفته باید ابلاغ شود، اما به دلیل مرخصی قاضی ابلاغ به تعویق افتاد، اما به زودی ابلاغ خواهد شد؛ حکم غیر قطعی و قابل تجدید نظر است.

ماجرای مدیرنفتی که با ارز‌های دولتی، قصد خروج از کشور را داشت
غلامحسین اسماعیلی همچنین در ادامه در خصوص شایعاتی مبنی بر خروج یک مدیر نفتی از کشور با چمدانی از ارز‌های دولتی گفت: اطلاعاتی از سوی وزارت اطلاعات به مراجع قضایی ارسال شد مبنی بر اینکه بخشی از منابع فروش نفتی نزد صرافی که با یکی از مدیران نفتی در ارتباط است، نگهداری می‌شود و در ادامه گفته شد که این دو فرد قصد خروج از کشور را دارند کهبابررسی‌های صورت گرفته، نه تنها ۲۵ میلیون یورو به حساب وزارت نفت بازگشتکه در این میان یکی از مدیران بانک سرمایه نیز شناسایی و دستگیر شد. این سه فرد؛ مدیربانک سرمایه، مدیر نفتی متخلف و صراف بازداشت بوده اما ممکن است بتوانند به قید وثیقه آزاد شوند.
 
مسامحه قوه قضائیه در برخورد با چهره های سیاسی به مناسبت انتخابات
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوالی مبنی بر مسامحه قوه قضائیه با چهره های سیاسی به مناسبت انتخابات پاسخ داد: در این رابطه تصمیم گیرنده نهاد دیگری است و دولت، مجلس و قوه قضائیه باید به رفع مشکلات معیشتی و رونق کسب وکار و ارزش پول ملی اقدامات لازم را انجام دهند؛ مردم برای شخصی خاص رای نمی دهند بلکه برای حل مشکلات خود و به خاطر نظام به پای صندوق های رای می روند.
 
 
 
این خبر تکمیل می‌شود/

نظر شما