شناسهٔ خبر: 33657302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دود و کرنا

تهران- ایرنا- چند ماهی است که موضوع تولید خودروهای دیزلی مطرح شده و رسیدن سواری‌ های دیزلی به چرخه تولید، همچنان در هاله‌ای از ابهام است. شنیده ها حاکی از آن است که سازمان محیط زیست مشغول بررسی درخواست تولید سواری‌های دیزلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه صبح نو، با این حال، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده این سازمان قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف و امیدوار است هیچ دولتی حاضر نشود مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.


طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷، آلودگی هوا به عنوان کُشنده ترین نوع آلودگی و پنجمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان مطرح است و طبق گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و آلودگی هوا به عنوان عوامل قطعی سرطانزا معرفی شده‌اند. همچنین، بنابر آمارهای وزارت بهداشت و درمان، سالانه در تهران چهار تا پنج هزار مرگ به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد که طبعاً خسارات مادی سنگینی برای سیستم درمانی کشور و خسارات معنوی زیادی برای خانوارها به‌دنبال دارد. علاوه براین، سالانه هزاران نفر درگیر بیماری های تنفسی می‌شوند که بالطبع آنها را درگیر فرایندهای درمانی می‌کند که خود این موضوع نیز برای شهروندان بار مالی و روانی دارد.


حالا شواهد متعدد از مطالعات مختلف نشان می‌دهد انتشار آلودگی هوا از منابع متحرک، اصلی ترین عامل آلودگی هوا در شهر تهران است. مطالعات دیگری دراین‌زمینه نشان می‌دهد وسایل نقلیه‌ی سنگین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید و انتشار آلاینده‌های NOx و PM ازجمله کربن سیاه به شمار می‌آیند. البته وسایل نقلیه‌ی سبک منبع اصلی انتشار مستقیم آلاینده ذرات معلق نیستند؛ اما از طریق واکنش های شیمیایی، سهم مهمی در تولید ذرات معلق ثانویه و کربن آلی دارند. علاوه بر این، سهم در خور ملاحظه وسایل نقلیه‌ی موتوری در ایجاد آلودگی هوا در شهرها باعث می شود با هر تغییری در اجزای مختلف سیستم حمل‌ونقل و حجم ترافیک، تأثیرات محسوسی بر میزان آلودگی هوا نشان داده شود.

آلودگی تهران در مقایسه با دیگر شهرهای جهان
مدتی پیش بانک جهانی با بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران و مقایسه آن با کیفیت هوای ۲۵ شهر بزرگ دنیا اعلام کرد: ذرات معلق موجود در هوای تهران هنوز سه تا چهار برابر بیش از حدمجاز است که منشأ اصلی انتشار آن به خودروهای سنگین و موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود. البته، شایان ذکر است بهبود شرایط جوّی در سال ۹۷، اجرای مرحله دوم طرح کنترل آلودگی هوای شهر، اجرای جدی‌تر قوانین و مقررات مربوط به معاینه فنی خودروهای سبک‌وسنگین در کل شهر تهران و بهبود کیفیت سوخت از عوامل مهم در کاهش آلودگی هوا بوده است. هرچند تعیین سهم دقیق اقدامات انجام‌شده در کاهش ۳۰ درصدی روزهای آلوده این بازه ممکن نیست، این اقدامات عامل کاهش آلودگی هوا بوده است. حالا مدتی است که بحث های متعددی مطرح شده تا خودرویی با مصرف سوخت گازوئیل تولید شود. علاوه بر این، ازآنجاکه ایران از منابع گاز طبیعی برخوردار است، بحث CNG ها نیز درکنار مسائل سوخت‌های نفتی قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود خودروهای دیزلی بازده بیشتری درمقایسه‌با خودروهای بنزینی دارند و از این نظر در دنیا موردتوجه قرار گرفته‌اند.

آیا خودروهای دیزلی ایجاد آلودگی می‌کنند؟
بازده سوخت خودروهای بنزینی بسیار کمتر از خودروهای دیزلی است. خودروهای دیزلی انرژی بیشتری در واحد سوخت تولید می‌کنند؛ به همین دلیل، خودروها قدرتمندتر مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، تنها دیزلی ساخته می‌شوند. بازده حرارتی دیزل آن را برای خودروهای سنگین مناسب می‌سازد. در سال‌های اخیر، همیشه دعوایی وجود داشته که در آن، تنها خودروسازان مقصر شناخته می‌شوند. هر زمان که بحث آلودگی هوا مطرح شده، به خودروسازان دستور داده شده که سیستم موتوری را ارتقا دهند. ابتدا سوخت‌ها یورو ۲ بود و سپس یورو ۳، یورو ۴ و اکنون هم خودروهای دیزلی مطرح هستند.


در این باره آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به تلاش یکی از خودروسازان برای تولید خودروهای سواری دیزل گفته است: «برخی از خبرها حاکی از آن است که یکی از خودروسازان بزرگ کشور درصدد تولید خودروهای سواری دیزل است و در این چارچوب، اقدامات اولیه را انجام داده است. این در حالی است که این اقدام بدون دریافت مجوزهای محیط زیستی لازم و برخلاف نص صریح قانون هوای پاک است». اعضای شورای شهر معتقدند تولید خودروهای سواری دیزل غیراستاندارد، اقدامات مثبت کنترل آلایندگی فعلی را خنثی خواهد کرد. همچنین، کمیسیون سلامت و محیط زیست بر این باور است تولید این خودروها اثر منفی بر سلامت شهروندان تهرانی می‌گذارد.

برچسب‌ها:

نظر شما