شناسهٔ خبر: 33647174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگران عرب زبان بررسی می کنند؛

انگیزه های آمریکا برای انجام «معامله قرن»

تهران- ایرنا- از نگاه طیفی از تحلیلگران و رسانه های عرب زبان دولت آمریکا از طریق تمرکز بر جنبه های اقتصادی سودای معامله قرن می کوشد ابعاد بین المللی مساله فلسطین را نابود سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، واشنگتن اواخر اردیبهشت ماه برگزاری نشستی اقتصادی در منامه پایتخت بحرین را اعلام کرد. مقامات آمریکایی قرار است این هفته ۲۵ و ۲۶ ژوئن (چهارم و پنجم تیر) از جنبه های اقتصادی طرح سازش خاورمیانه یا معامله قرن پرده برداری کنند.

برپایی کنفرانس منامه نخستین مرحله اجرای معامله قرن به شمار می آید و از اهداف این نشست، جذب سرمایه‌گذاری در فلسطین و اعطای وام‌های کم سود به فلسطینیان عنوان شده است. معامله قرن شامل انضمام کامل قدس و شهرک‌های موجود در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه «ابودیس» به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.

این طرح با واکنش شدید مردم فلسطین و جهان عرب از جمله مردم بحرین به عنوان کشور میزبان نشست اقتصادی طرح معامله قرن رو به‌رو شده و تنش ها و درگیری ها با نظامیان رژیم صهیونیستی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است. در همین حال بسیاری از تحلیلگران معتقدند که طرح آمریکایی سازش بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی به علت مخالفت گسترده مردم جهان عرب و جریان های مقاومت شکست خواهد خورد.

اهداف آمریکا از طرح معامله قرن

به نوشته نشریه «المنار» فلسطین، موفقیت و شکست طرح معامله قرن در گرو اقدام دولت آمریکا و رژیم اسرائیل نیست، بلکه عکس العمل فلسطینی ها و کشورهای عربی و مخالفان سیاست های آمریکا در این زمینه هم تاثیر گذار است. آمریکا در معامله قرن به دنبال برخی از اهداف مشخص است. این کشور می خواهد با طرح معامله قرن مانع از این شود که کشور دیگری طرحی را برای حل قضیه فلسطین مطرح و با واشنگتن در این زمینه رقابت کند. واشنگتن به دنبال یکه تازی در این تنش است. همچنین آمریکا با این اقدام خواسته است مانع از این شود که سازمان ملل و نهادهای حقوقی بین المللی در این زمینه اقدامی را انجام دهند زیرا رهبران فلسطین بر روی نهادهای بین المللی حساب ویژه ای را باز کرده اند.

در گزارش المنار می خوانیم: واشنگتن می کوشد بُعد بین المللی قضیه فلسطین را از آن سلب کند. همچنین واشنگتن تلاش می کند با کشاندن فلسطینی ها و اسرائیلی ها به میز مذاکرات بیهوده، زمان را به سود رژیم اسرائیل بخرد تا این رژیم طرح های خود را برای الحاق کامل کرانه باختری و قدس به سرزمین های اشغال شده تکمیل کند. دولت آمریکا با طرح خود به دنبال از بین بردن قضیه فلسطین به عنوان یک آرمان و تبدیل آن به یک قضیه انسانی و اقتصادی است. همچنین دولت آمریکا با این اقدام می خواهد از سازمان آزادیبخش فلسطین باج خواهی کند و این سازمان را در تنگنا قرار دهد. دولت آمریکا می خواهد در صورت شرکت سازمان آزادیبخش در نشست بحرین اینگونه وانمود کند که این سازمان با طرح معامله قرن و بخش های اقتصادی و سیاسی آن موافقت کرده است و اگر شرکت نکند این سازمان را به سنگ اندازی در بهبود اوضاع اقتصادی مردم فلسطین متهم و دیگر طرف ها را جایگزین این جریان کند. افزون بر این، دولت آمریکا با برگزاری نشست منامه تلاش کرده است از طریق عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل، میان کشورهای عربی و فلسطین شکاف ایجاد کند. دولت آمریکا با برگزاری این نشست می خواهد با معرفی دشمنی دیگری غیر از اسرائیل برای کشورهای عربی ماهیت تنش ها را تغییر دهد و برگزاری نشست منامه در شرایطی که منطقه خلیج فارس با تنش هایی روبرو است بیانگر این موضوع است.

به نوشته خبرگزاری «القدس» فلسطین، «مصطفی ابراهیم» تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین بر این باور است دولت آمریکا از طریق طرح معامله قرن و نشست اقتصادی بحرین تصمیم به نابودی مساله فلسطین را دارد. نشست اقتصادی بحرین بخشی از اقدامات آمریکا برای نابودسازی قضیه فلسطین است بدون اینکه حق مردم فلسطین در برپایی کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس و بازگشت پناهجویان به رسمیت شناخته شود. همچنین در نشست بحرین برای عادی سازی روابط رژیم اسرائیل با کشورهای عربی تلاش خواهد شد و حضور کشورهای عربی در این نشست چراغ سبزی به آمریکا برای پیش بردن طرح معامله قرن است. شرایط ناگواری که نظام های عربی در آن به سر می برند واشنگتن را تشویق می کند تا به حمایت های خود از رژیم صهیونیستی ادامه دهد و برای از بین بردن رویای فلسطینی ها در برپایی دولت مستقل تلاش کند.

فرصتی اندک برای سوداگری قرن

به نوشته روزنامه «العربی الجدید»، نشست اقتصادی بحرین مرحله تازه ای از عادی سازی مجانی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است. اگرچه دولت آمریکا ادعا کرده است که هدف از برگزاری این نشست تقویت اقتصاد فلسطین است، اما این نشست مقدمه ای برای اعلام طرح دیکته های آمریکا با هدف از بین بردن قضیه فلسطین است. با توجه به این موضوع این نشست پیش از آنکه برگزار شود شکست خواهد خورد زیرا رژیم اسرائیل در ماه سپتامبر سرگرم انتخابات پارلمانی است و پس از آن آمریکا سرگرم انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد و اظهارات «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه مبنی بر تعویق طرح معامله قرن تا زمان تشکیل دولت جدید در نوامبر آینده هم بیانگر این شکست است.

روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در گزارشی دیگر از قول «یوسی بیلین» وزیر سابق دادگستری رژیم اسرائیل نوشت: می توان به نشست اقتصادی بحرین به عنوان نشستی نگاه کرد که اصلاً برگزار نشده است. زیرا همه شواهد نشان از این دارد که این نشست هیچ گونه نتیجه عملی به دنبال نخواهد داشت. طرف های شرکت کننده در این نشست یا از روی فشار روزافزون آمریکا در این نشست شرکت می کنند مانند کشورهای عربی یا اینکه سطح شرکت کنندکان بسیار پایین است. مخالفت کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین هم برای حضور در این نشست نشان می دهد که این نشست از حمایت بین المللی برخوردار نیست. نظام های حکومتی کشورهای عربی با چالش روبرو هستند. آنها از یک طرف از سوی آمریکا زیر فشار قرار گرفته اند تا در این نشست شرکت کنند و از سوی دیگر با فشار افکار عمومی روبرو هستند که مخالف شرکت در این نشست هستند. شکست نشست بحرین قطعی است. زیرا این نشست برپایه یک اندیشه غیر منطقی برگزار خواهد شد که در آن شکوفایی اقتصادی مقدمه برای حل سیاسی در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که عکس این قضیه درست است.

به نوشته صفحه عربی شبکه «آناتولی»، «مخیمر ابوسعده» استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر معتقد است که آمریکا با اولویت دادن به بخش اقتصادی طرح معامله قرن و سرمایه گذاری در کرانه باختری و نوار غزه تلاش کرده است طرف فلسطینی را که با بحران مالی روبرو است تشویق به پذیریش طرح معامله قرن و باج دهی کند. آمریکا اولویت را به بخش اقتصادی طرح داده است زیرا این کشور به خوبی می داند که بخش سیاسی طرح بسیار پیچیده است و با وجود مسائلی نظیر مساله قدس، پناه جویان و شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری امکان طرح آن سخت است.

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: بررسی طرح معامله قرن و بندهای آن در پایتخت یک کشور عربی موضوع تحقیر کننده ای است. این موضوع بیانگر شرایط ناگواری است که امت عربی در آن به سر می برد. در شرایطی که کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین برای پایان دادن به سلطه آمریکا بر مقدرات سیاسی و اقتصادی جهان تلاش می کنند تسلیم پذیری کشورهای عربی قابل پذیرش نیست. مردم فلسطین و گروه های مقاومت پرچم تسلیم را بالا نخواهند برد. آنها برگ برنده های بسیاری را در اختیار دارند. موشک های آنان دشمنان را به وحشت انداخته است. آنان دارای اراده هستند و بر خود تکیه کرده اند. محور مقاومت خلاء تسلیم شدن کشورهای عربی را پر کرده است. این محور معادلات قدرت را در منطقه به سود خود تغییر داده است. گروه های فلسطینی که موشک های خود را توسعه داده اند می توانند تل آویو را هدف قرار دهند. این گروه ها به تنهایی با طرح معامله قرن مقابله خواهند کرد. این در حالی است که کشورهای عربی تسلیم زورگویی های آمریکا و طرح معامله قرن شده اند.

نشریه المنار فلسطین در بخشی از گزارش خود به قلم «ابراهیم ابراش» آورد: دولت ترامپ تنها به دلیل بحران انتخاباتی در سرزمین های اشغال شده و شکست نتانیاهو در تشکیل دولت طرح معامله قرن را به تعویق نیانداخت بلکه مخالفت رسمی و مردمی فلسطین و بیشتر کشورهای جهان با طرح معامله قرن در این زمینه تاثیر گذار بود. همه مقامات آمریکایی هم درباره طرح معامله قرن اتفاق نظر ندارند. عقلای دولت آمریکا به خوبی می دانند که به راحتی نمی توان به تنش ها در منطقه خاورمیانه به ویژه تنش های میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها پایان داد و در این زمینه نیاز به موافقت فلسطینی ها است. فلسطینی ها هم در موضع مخالفت خود با طرح معامله قرن ثابت قدم هستند. شاید دولت آمریکا بتواند بخشی از ماهیت تنش میان برخی از طرف ها را تغییر دهد. اما وی نخواهد توانست قضیه فلسطین را از بین ببرد و سازمان ملل و تصمیم های آن را نادیده بگیرد. از این رو، فرصتی برای عملی سازی طرح معامله قرن وجود ندارد.

نظر شما