شناسهٔ خبر: 3348328 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

در جریان نشست کمیته نیروهای مسلح سنا

تعطیلی ۷۰ شرکت حمل ‌و نقل كشور در رابطه با مشكلات رانندگان

​معاون وزیر راه و شهرسازی و رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در مراسم توديع و معارفه مديركل اداره راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان يزد با اشاره به ثبت افزون بر ۱۴ هزار شكايت در رابطه با مشكلات رانندگان، از تعطیلی دائم و موقت ۷۰ شرکت حمل‌‌ونقل در همين راستا خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهندس عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رييس این سازمان امروز در مراسم توديع و معارفه مديران كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد با اشاره به فعاليت ۶۰۰ هزار راننده در بخش حمل‌ونقل بار و مسافر كشور كه ۳۴۰ هزار نفر از آنان رانندگان كاميون هستند، در مورد پیگیری درخواست‌هاي‌ کامیون‌داران اظهار کرد: موضوع بيمه تكميلي رانندگان و خانواده‌هاي آنها را در دستور كار قرار دارد كه امید است با عملیاتی شدن آن بتوانيم رضايت اين قشر زحمت‌كش جامعه را فراهم سازيم.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از از تمام رانندگان و كاميونداران كشور خواست تا هرگونه خلل و كاستي در رابطه با وضعيت جاده‌ها، نحوه دريافت بار و پرداخت حق‌الزحمه از سوي شركت‌ها را از طريق سامانه ۳۰۰۱۴۱ و تلفن گوياي ۱۴۱ اين سازمان براي رسيدگي و رفع مشكلات در اين حوزه گزارش كنند. که تاکنون ۱۴ هزار و ۱۰۰ مورد شکایت در این راستا از سوی رانندگان مطرح شد که منجر به تعطیلی دائم و موقت ۷۰ شرکت حمل و نقلی شده است.

مهندس حسن نیا همچنين از تلاش براي اجراي مكانيزه فرآیند كنترل هزينه‌هاي حمل‌ونقل بار در سراسر كشور براي جلوگيري از اجحاف حق و حقوق فعالان خبر دادو گفت: رسيدگي به توزیع لاستيك مورد نیاز برای ناوگان سنگین کشور به صورت عادلانه ، پيگيري كرايه‌هاي تانكرهاي سوخت‌رساني و ساماندهی توزیع بار، نظارت بردریافت کمیسیون های دریافتی شرکت های باربری و برخورد قاطع با موسسه‌های متخلف، بيمه تامين اجتماعي رانندگان از ديگر موضوعات مورد بررسي و رسيدگي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي برای رفاه رانندگان حمل ونقل جاده ای می باشد.

معاون وزير راه‌وشهرسازي يكي ديگر از خواسته‌هاي رانندگان را عملياتي كردن تن كيلومتر بار ذكر كرد و گفت: اين موضوع نيز از طريق همكاري سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با وزارت متبوع، انجمن رانندگان و شركت‌هاي باربري و مركز تحقيقات وزارت راه‌وشهرسازي در دست بررسي و اقدام است. مهندس حسن‌نیا با اشاره به جابجايي ۹۰ درصد مسافر در كشور از طريق ۲۲۰ هزار كيلومتر جاده‌هاي كشور و نيز حمل سالانه ۶۰۰ ميليون تن كالا از اين طريق كه ۴۳۰ ميليون تن از آن داراي بارنامه است، استان يزد را به لحاظ موقعيت جغرافيايي در مركز ثقل راه‌هاي كشور خواند.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن قدرداني از خدمات محسن صادقيان مديركل اسبق اداره‌کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان، از سعيد برازنده مقدم كه سرپرستي اين اداره‌كل را در شش ماه گذشته برعهده داشت نيز تشكر كرد. مهندس حسن‌نیا در پايان نيز ابراز اميدواري كرد كه «علي عليخاني» به عنوان مديركل جديد اين اداره‌كل در استان يزد بتواند با بهره‌گيري از تجربيات گذشته خود و حمايت مسئولان استان، گام‌هاي خوب و موثري در اين استان كويري بردارد.

محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به تولید و جابجایی سالانه حدود ۲۲ تا ۲۴ میلیون تن بار از اين استان، اهميت استان يزد را كمتر از بنادر کشور ندانست و افزود: اين در حالي است كه استان یزد به عنوان دومین استان معدنی کشور در حمل‌ونقل کالا موثر می‌باشد. وی با اشاره به وضعيت مطلوب راه‌هاي روستایی استان گفت: حتي برخي از راه‌هاي روستایی، بار معادن استان واقع در اين مناطق را نيز به دوش می‌کشند. محسن صادقیان مديركل اسبق اداره راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان گفت: يزد نه تنها مبدا توليد و جابجايي بار است، بلكه به دليل موقعیت جغرافیایی، ميزبان و پذيراي مسافران عبوري و بارهای ترانزيتي از جنوب، شمال، شرق و غرب کشور است.

صادقیان وضعیت حمل‌ونقل امروز استان را مدیون همكاري انجمن‌های صنفی حوزه حمل‌ونقل استان دانست و عنوان کرد: همراهی و همکاری انجمن‌هاي رانندگان، شركت‌هاي باربري و ساير تشكل‌هاي اين حوزه با اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي گام موثری در بهبود و ترقی وضعیت حمل‌ونقل استان بوده است. این مسئول ادامه داد: شفاف‌سازی در بحث حمل و جابحایی بار در کشور می‌تواند منجر به جذب و جلب رضایت عمومی به ویژه رانندگان شود چرا كه نبود اين عامل در شرکت‌های باربری، تولیدکنندگان بار و حتی رانندگان در گذشته به نارضایتي كنوني آنها منجر شده است. وي تجهیز سالن پایانه بار يزد به سیستم مکانیزه پس از سال‌ها را از مهمترین اقدامات در این زمینه ذكر كرد و با اشاره به پيگيري راه‌اندازي سامانه توليد و جابجايي بار در استان، گفت: ايجاد اين سامانه در سطح کشور مي‌تواند با كوتاه كردن دست دلالان و واسطه‌ها، به رعایت حقوق رانندگان منجر شود.

علي عليخانی مدیرکل جدید اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در اين مراسم از يزد به‌عنوان پل ارتباطی بين استان‌هاي شمال و جنوب و نيز مناطق شرق و غرب كشور ياد كرد و گفت: اين استان هم به لحاظ توليد و هم از نظر ترانزيت بار از اهميت ويژه‌اي در كشور برخوردار است. وي بر ضرورت ایجاد بستری مناسب، امن و آرام در راه‌هاي استان براي عملكرد موفق بخش حمل‌ونقل جاده‌اي تاكيد كرد و گفت: تحقق اين مهم نياز به تلاش و دقت عمل بيشتري دارد و امید است كه مسئولان كشوري و استاني، نمايندگان مجلس و علماي استان و همچنين انجمن‌هاي صنفي حمل بار و مسافر و ديگر دستگاه‌ها و ارگان‌هاي مرتبط با اين حوزه، حمايت لازم را براي توسعه اين حوزه در استان مهم يزد داشته باشند.

شایان ذکر است علی علیخانی مدیرکل و معاون راهداری اداره‌کل راه‌وترابری استان چهارمحا‌ل‌وبختیاری، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان لرستان و خدمت در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای را در کارنامه کاری خود دارد. یادآور می‌شود معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدارهای جداگانه‌ای با مقامات استانی در مورد مشکلات رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای برون شهری گفتگو کردند.

نظر شما