شناسهٔ خبر: 33366157 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در ادامه توسعه روابط ایران و عمان صورت گرفت:

افتتاح خط پروازی جدید مسقط -تهران- مسقط

طی پنج سال گذشته زیرساخت های بسیاری از جمله ۶ خط مستقیم هوایی بین شهرهای ایران و عمان ایجاد شده است که در ادامه این مسیر امروز خط پروازی جدید مسقط -تهران- مسقط افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عمان در خلال سال های متمادی نقش میانجی را میان ایران و کشورهای غربی ایفا کرده است. سلطان قابوس پس از انقلاب ایران برای اولین بار بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دولت به ایران آمد تا بتواند از بسته شدن سفارت انگلیس جلوگیری کند. همچنین عمان در ادامه مذاکره هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا نقش مؤثری داشت.

 

دو کشور در کنار روابط سیاسی دارای روابط اقتصادی و تجاری نیز بوده اند تا جایی که بررسی روند تجارت ایران و عمان در بازه زمانی سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که صادرات به عمان طی ۱۰ سال گذشته روندی مثبت داشته و در سالهای اخیر سرعت و شدت بیشتری نیز به خود گرفته است. مقایسه آمارهای هفت ماه ابتدایی سال 97 با مدت مشابه سال 96 نشان می‌دهد که حجم تجارت ایران و عمان ۲۹۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

 

بر این اساس میزان مبادلات تجاری ایران و عمان طی پنج سال گذشته 200 میلیون دلار بوده و این آمار سال 97 به 1.2 میلیارد دلار افزایش یافته است. طی پنج سال گذشته زیرساخت های بسیاری از جمله 6 خط مستقیم هوایی بین شهرهای 2 کشور از جمله تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، کیش و قشم و چهار خط کشتیرانی میان بنادر 2 کشور برای بهبود روابط تجاری ایجاد شده است.

 

حالا در ادامه توسعه روابط تجاری دو کشور خط هواپیمایی عمانی« سلام ایر» از مسقط به تهران و بالعکس امروز یکشنبه ۱۹ خرداد با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، مقامات ارشد سازمان هواپیمایی عمان و مدیرعامل شرکت «سلام ایر» افتتاح شد.

 

بر اساس اعلام سفارت ایران در عمان، این خط پروازی در گام اول هفته‌ای سه پرواز در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه خواهد داشت. شرکت سلام ایر شرکتی خصوصی است که اخیراَ پروازهایی را در مسیرهای نزدیک راه اندازی کرده و ۲ سال قبل اولین پرواز خود را در مسیر مسقط- شیراز برقرار کرد و در آینده نزدیک سومین پرواز خود را در مسیر مسقط-مشهد برقرار می کند. در حال حاضر شرکت عمانی عمان ایر نیز در مسیر مسقط-تهران و مسقط - مشهد فعال است.

 

حجت الاسلام نوری شاهرودی در سخنانی در این مراسم اظهار کرد: «راه اندازی این خط پروازی در چنین شرایطی نشانه عمق روابط دوستانه میان دو کشور ایران و عمان است. جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران و امکانات وسیعی که در بخش‌های مختلف اقتصادی، علمی، پزشکی و… در ایران وجود دارد، فرصتی برای مردم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها و روابط است و این اقدام شرکت سلام ایر که با هدف تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور صورت گرفته جای تقدیر و تشکر دارد.»

 

یادآور می شود: روابط اقتصادی ایران و عمان از سال ۱۳۴۹ با صدور مواد پاک کننده و روغن آغاز شد و متعاقب آن بانک ملی و هواپیمایی ایران دفاتر خود را در مسقط گشودند. به نظر می رسد در سال های اخیر «افزایش حجم مبادلات تجاری» و از «سر گرفتن و توسعه روابط بندری» زمینه رشد روابط اقتصادی میان ایران و عمان را فراهم آورد و جایگاه عمان را به عنوان پایگاه جدید اقتصادی ایران در منطقه تقویت کند./

نظر شما