شناسهٔ خبر: 33293251 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بيماري انسداد مزمن ريوي چيست؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بيماري انسداد مزمن ريوي عملکرد دستگاه تنفس را با مشکل مواجه مي‌کند و يکي از عوامل بروز آن، مصرف دخانيات است.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، بيماري انسداد مزمن ريوي ترکيبي است از دو اختلال تنفسي شايع به نام برونشيت مزمن يا التهاب نايژک‌هاي ريه و آمفيزم يا التهاب کيسه‌هاي هوايي ريه.
اين دو اختلال، بيماري‌هاي طولاني مدت و مزمني هستند که عملکرد دستگاه تنفس را با مشکل مواجه مي‌کنند.
هر کدام از اين دو اختلال ممکن است به تنهايي روي دهند، اما بسياري از افراد با هر دو اختلال درگير مي‌شوند و به اين علت آنها را افراد مبتلا به بيماري انسداد مزمن ريوي مي‌دانيم.
کدام عوامل در ايجاد بيماري انسداد مزمن ريوي موثر است؟
برونشيت مزمن و آمفيزم بيش از همه در افرادي مشاهده مي‌شود که دخانيات مصرف مي‌کنند يا قبلا مصرف مي‌کردند.
خطر ابتلا به اين بيماري با هر نخ سيگار افزايش مي‌يابد و افرادي که هر روز بيش از يک پاکت سيگار مصرف مي‌کنند، اغلب به بيماري آمفيزم مبتلا هستند.
عامل مهم ديگري که احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي‌دهد استنشاق مواد آلاينده صنعتي به ويژه در محيط‌هاي شهري است البته نقش ژنتيک را هم نبايد در ايجاد اين بيماري ناديده گرفت؛ چرا که درصد کمي از مبتلايان به آن داراي نوعي نقص ژنتيکي هستند.
در اختلال آمفيزم چه روي مي‌دهد؟
در اين اختلال کيسه‌هاي هواي ريه به تدريج تخريب مي‌شوند؛ به گونه‌اي که عمل دم و بازدم در فرد مبتلا به اين اختلال با مشکل همراه مي‌شود. اين اختلال باعث مي‌شود تا نايژه‌ها و نايژک‌ها به تدريج انعطاف‌پذيري و حالت طبيعي خود را از دست داده و فرآيند انتقال هوا به درون ريه‌ها با سختي بيشتري انجام شود.
اختلال برونشيت مزمن
در اين اختلال نوعي ماده مخاطي در مجاري تنفسي توليد مي‌شود که وظيفه آن مرطوب نگه داشتن اين مجاري است.
در اختلال برونشيت مزمن اين مخاط بيش از حد توليد مي‌شود که نتيجه آن سرفه‌هاي مداوم و ترشح مقدار زيادي خلط سينه است.
همچنين ممکن است با نازک‌تر شدن نايژه‌ها و از بين رفتن انعطاف‌پذيري آن‌ها، ورود و خروج هوا به درون ريه‌ها مشکل شده و تنفس با مانع مواجه شود؛ به گونه‌اي که فرد مبتلا به حالت نفس نفس زدن دچار شود البته بيشتر افراد عادي دوره‌هاي گذرا و کوتاه‌مدتي از برونشيت را در زندگي‌شان تجربه مي‌کنند که ممکن است حداکثر يک يا دو هفته طول بکشد، اما در برونشيت مزمن اين وضعيت براي ماه‌ها و سال‌ها پابرجا مانده و فرد مبتلا براي مدتي طولاني با مشکل سختي تنفس، ايجاد خلط سينه و سرفه‌هاي مداوم درگير مي‌شود.
ابتلا به بيماري انسداد مزمن ريوي چه احساسي در فرد به وجود مي‌آورد؟
فرد مبتلا در هنگام بالا رفتن از پله يا مکان‌هاي بلند دچار تنگي نفس مي‌شود، اما در شکل شديد آن حتي در زمان راه رفتن معمولي و آهسته نيز تنگي نفس شديد در فرد به وجود مي‌آيد.
به گونه‌اي که فعاليت‌هاي روزانه و عادي نيز دچار اختلال شده و با پيشرفت بيماري شدت اختلال در فعاليت‌هاي روزانه بيشتر مي‌شود.
تعجب‌آور نيست که افراد مبتلا به برونشيت مزمن ممکن است، نااميد، مضطرب، افسرده و يا درمانده شوند که اين نيز به نوبه خود زندگي آنها را با اختلال بيشتري روبه‌رو مي‌کند. افرادي که روحيه بهتري داشته باشند، بهتر مي‌توانند با اين بيماري سازگاري پيدا کنند.
در واقع سازگاري با محدوديت‌هايي که اين بيماري بر روش زندگي افراد تحميل مي‌کند، به علاوه حمايت خانواده و دوستان مي‌تواند اضطراب و افسردگي ناشي از اين بيماري را کاهش دهد.
آيا بيماري انسداد مزمن ريوي با مشکلات ديگري نيز همراه است؟
افراد مبتلا به برونشيت مزمن و آمفيزم آمادگي بيشتري براي ابتلا به عفونت‌هاي ريوي و پنوموني دارند و برخي مواقع لازم است که براي دريافت درمان‌هاي فوري در بيمارستان بستري شوند.
در اين مدت ممکن است سطح اکسيژن خون آنها پايين آمده و به علت نارسايي فرآيند گردش خون، پا يا قوزک پاي آنها متورم شود.
با بيماري انسداد مزمن ريوي چه بايد کرد؟
بنابر اعلام جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران، متاسفانه بسياري از افراد سيگاري تصور مي‌کنند که مصرف سيگار زيان‌هاي دائمي به ريه آنها وارد مي‌کند و هيچ راهي براي مقابله با آن وجود ندارد.
اگرچه درست است که تخريب بافت‌هاي ريه چندان قابل برگشت يا درمان نيست، اما ترک دخانيات در هر سن و در هر مرحله‌اي از پيشرفت بيماري مي‌تواند کيفيت زندگي و طول عمر افراد را افزايش دهد با ترک دخانيات احتمال ابتلاي شما به بيماري انسداد مزمن ريوي به تدريج کاسته خواهد شد.
در مورد افرادي که به اين بيماري مبتلا هستند، قطع مصرف دخانيات مي‌تواند تنگي نفس و ساير علائم بيماري را تا حدي تسکين داده و ميزان پيشرفت بيماري را کندتر کند.

نظر شما