شناسهٔ خبر: 33285151 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعتراض شبکه سمن‌های محیط زیستی خوزستان به انتخابات غیرقانونی

جمعی از فعالان و سمن های محیط زیستی استان خوزستان با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان به برگزاری انتخابات غیرقانونی و خلاف اساسنامه شبکه سمن‌های محیطزیستی تحت عنوان شبکه خوزستان، اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، جمعی از فعالان و سمن های محیط زیستی استان خوزستان با ارسال نامه‌ای خطاب به کریمی‌کیا مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان ‌به برگزاری انتخابات غیرقانونی و خلاف اساسنامه تحت عنوان شبکه خوزستان اعتراض کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

احتراما به استحضار می‌رساند پس از درج اطلاعیه ای(پیوست شماره 1) در فضای مجازی از سوی انجمنی که هیچ مستنداتی مبنی بر دارا بودن مجوز فعالیت یا ثبت ارائه نداده است( با شرح مستندات پیوست) جلسه ای بدون اطلاعیه رسمی برای اکثریت سمن‌های ثبت شده و در شرف ثبت خوزستان  و به شکل عجیب و خلاف مفاد اساسنامه شبکه موجود استان و مقررات رایج سمن‌ها، انتخاباتی فاقد وجاهت قانونی برگزار می‌شود که ضمن تاکید بر این مهم که اصل این‌گونه برگزار کردن انتخابات، غیرقانی و غیرنافذ است و هیچ انجمنی حق ندارد به صرف برگزاری جلسه‌ای عمومی، اقدام به برگزاری انتخابات نماید، سایر تخلفات صورت گرفته در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

1- مطابق آمار رسمی دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متولی از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست تعداد 68 سمن با موضوع فعالیت محیط زیست و منابع طبیعی و 6 سمن در زمینه های مرتبط با محیط زیست در استان خوزستان فعالیت می‌کنند لذا برگزاری انتخابات بدون آگهی رسمی قبلی و تنها با 22 انجمن ادعایی برخلاف مفاد اساسنامه پیوست است و رسما وجاهت قانونی ندارد. متاسفانه نماینده اداره کل نیز با آگاهی از تعداد انجمن‌های استان در نشست به عنوان ناظر شرکت داشته‌است!

2- در آگهی ادعایی منتشر شده (صرفا در فضای مجازی) و کمتر از 4 روز تا برگزاری جلسه و به شکل محدود، از سوی انجمنی ناشناس که هنوز وضعیت ثبت آن نامشخص است، به عنوان میزبان نشست شورای‌عالی سمن‌های استان خوزستان، موضوع نشست را نشست شورای‌عالی شبکه و قید "در خصوص اتفاقات اخیر" پیرامون شبکه مطرح نموده است! و هیچ اشاره‌ای در خصوص نشست فوق العاده نیز در آن نشده است! و پس از برگزاری نشست در اقدامی غیر قانونی و فریبکارانه اقدام به برگزاری انتخابات می نمایند! ضمن اینکه نشست فوق العاده نمی تواند به برگزاری انتخابات ختم شود بلکه می تواند ابتدا تصویب و زمان 15 روزه آگهی نیز انجام پذیرفته و سپس مطابق مفاد اساسنامه برگزار شود.

3- هیچ گونه اطلاعیه رسمی به اطلاع شرکت کنندگان و سایر 63 انجمن خوزستان پیش از برگزاری انتخابات نرسیده است که خلاف مفاد اساسنامه است. برگزاری نشست فوق العاده نیز مطابق اساس نامه با تعداد 22 انجمن به نسبت انجمن های موجود خلاف اساسنامه است.

4- آگهی روزنامه شده به اطلاع سمن‌ها نرسیده است ضمن اینکه علیرغم در دسترس بودن گروه های فضای مجازی و تلفن و فکس و ایمیل هیچگونه اطلاع رسانی در این خصوص نیز صورت نگرفته است.

5- متاسفانه برگزار کنندگان بدون توجه به شرایط ماه مبارک رمضان (اکثریت سمن های خوزستان در خارج از شهر اهواز فعالیت می کنند و شهرستانی محسوب می شوند) زمانی را برای این انتخابات غیر قانونی و نشست برگزیده اند که خلاف اخلاق اسلامی بوده و عملا امکان ایاب و ذهاب برای سمن های شهرستانی میسر نبوده و طبیعی ست که از حق طبیعی خود محروم شده اند ضمن اینکه برگزار کنندگان صلاحیت و شرایط انتخابات را نداشته و رعایت ننموده اند. (اساسنامه پیوست)
6- عدم برگزاری انتخابات از سوی شورای هماهنگی که مهلت فعالیت آن مطابق اساسنامه در 27 اسفندماه 97 به پایان رسید صرفا بخاطر شرایط فوق العاده سیل در خوزستان بوده که تا پایان فروردین ماه ادامه داشته است و عملا امکان برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات وجود نداشته و بزودی از سوی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست خوزستان فراخوان اعلام می شود.

7- انجمن انتشار دهنده اطلاعیه نشست هیچ گونه شناسنامه رسمی مبنی بر شماره ثبت یا مجوز پروانه یا فعالیت از خود اعلام ننموده است. و چنانچه مطابق اساسنامه در یکسال اخیر نتوانسته باشد شماره ثبت بگیرد رسما اجازه حضور در شورایعالی را نداشته و انتخابات و رای آن نیز باطل می باشد.(اساسنامه پیوست)

8- هیچ گونه هماهنگی یا مکاتبه ای پیش از برگزاری این نشست با دبیر شبکه یا اعضای شورای هماهنگی که از دلسوزان محیط زیست استان بوده و سال هاست زندگی خود را وقف این مهم نموده اند صورت نگرفته است.

9- مطابق ماده 13- شورای عالی متشکل ازتمامی نمایندگان رسمی سمن های استانی می باشد و عالی ترین مرجع تصمیم گیری است که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می گردد. تبصره1-ماده13

10- نقض آشکار ماده 15، ماده 16 و تبصره 1 و 2 ماده 16 و ماده 17و ماده 18

11- عدم اطلاع شواری نظارت از موضوع انتخابات پنهانی و غیر قانونی

لذا ضمن محکوم  کردن چنین بدعت‌های خلاف قانون و غیر اخلاقی از سوی چند تن از طراحان این جلسه، خواهشمند است نظر به ضرورت وحدت میان سمن های استان و جلب مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست استان و استفاده از حق قانونی تمامی سمن ها و مشارکت آنان در تصمیم گیری استفاده و ظرفیت تمامی سمن ها و موارد مطروحه فوق، به درخواست
های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی، امضاء کننده ذیل، درخواست برگزاری انتخابات قانونی و فراگیر با حضور تمامی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان با حضور نماینده محترم استانداری خوزستان را داریم.
خواهشمنداست دستور فرمایید بررسی و اقدام لازم مبذول فرمایند. در ضمن شورای


رونوشت :
اعضای محترم شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور
مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست خوزستان جناب آقای دکتر لاهیجان زاده
نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان جناب آقای دکتر داوودی


۱- هژیرکیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان دارای شماره ثبت ۱۵۰۱با گستره فعالیت استانی
۲-انجمن دارستان الوار اندیمشک شماره ثبت ۱۲۴
۳-عبدالرحیم طیبی(انجمن حامیان حیات وحش مارون)شماره ثبت(۵۱)
۴-انجمن سفیران بانگ زمین (دزفول به شماره ثبت ۳۰۷)
۵_ ساسان ساکی . انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش شماره ثبت ۸۸
۶_نسرین بوستانی_انجمن هواداران کارون زلال شوشتر۱۸۸
7_حسن انبیاء -انجمن حامیان طبیعت منگشت 54
۸_امین اله محراب_انجمن آوان سبز دزفول ثبت ۱۳۴
۹_عبدالحسین آذرباد_انجمن کنکاج دزفول ثبت ۴۱۳
۱۰- مراد ظهرابی- انجمن سبز پایان
۱۱.داریوش افضلی _انجمن نسیم سبز امیدیه _ثبت ۶۱
۱۲.روح اله رستمی_انجمن حامیان طبیعت پاک شهرک انقلاب
۱۳.رضاشهولی_جمعیت پاکسازان آتیه
۱۴.حبیب نریمانی_حامیان حیات وحش صفی آباد
۱۵.احسان کیانی انجمن پِرک،امید زاگرس
۱۶. عبدالمحمد باقر پور انجمن دوستداران کوهستان
۱۷.محمد نوه نجار انجمن حامیان طبیعت شهر امام
۱۸. ابوذر قلاوند انجمن دیده بان زاگرس اندیمشک شماره ثبت ۱۰۰
۱۹. عبدالصاحب عبودی.جمعیت فعالین محیط زیست بهبهان شماره ثبت ۸۱
۲۰. زهرا شهپری "انجمن نجات طبیعت ایذه" شماره ثبت "93"
۲۱.ذبیح الله موسوی انجمن پویندگان محیط زیست شوشتر
۲۲.حاتم چالوچی انجمن طبیعت سبز دز شماره ثبت۲۷۶
۲۳. موسسه عام المنفعه ی رفتگران طبیعت بهبهان (شماره ثبت ۱۱۸) - داریوش آشوری
۲۴. مریم حسین وند انجمن دوستداران محیط زیست لالی شماره ثبت ۲۰۰
۲۵.سبحان بندانی انجمن طنین طبیعت سوسن
۲۶.افسانه عربی فرد انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان شماره ثبت۱۴۳۹
۲۷.صالح محمدیان انجمن حامیان توسعه خوزستان شماره ثبت ۱۳۴۱
انتهای پیام/

نظر شما