شناسهٔ خبر: 33016534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

با تصویب مجلس

مجرمان اسیدپاشی به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شوند

صاحب‌خبر -
نمایندگان در مصوبه‌ای قصاص نفس یا عضو را برای مجرمان اسیدپاشی تعیین کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان ملت در جلسه علنی دیروز مجلس پس از موافقت با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، در ماده ۱ این طرح تصویب کردند که هر کس عمداً با پاشیدن اسید یا هرگونه ترکیبات شیمیایی با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.
طبق تبصره این ماده ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.
نمایندگان همچنین مقرر کردند: هر گاه شخصی مرتکب جرم اسیدپاشی شود و مجازات آن قصاص نباشد و این حکم به هر علتی مانند فرار مرتکب یا مصالحه اولیای دم، اجرا نشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش به حبس ۵ تا بیش از ۲۵ سال محکوم می‌شود.
گفتنی است مجرم در جنایت منجر به تغییر شکل دائمی‌صورت بزه دیده به حبس تغزیری
درجه ۱(حبس بیش از ۲۵ سال)، در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد به حبس تعزیری درجه ۲(حبس بیش از ۱۵ تا ۲۵ سال)، در جنایتی که میزان دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد به حبس تعزیری درجه ۳(حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال) و در جنایتی که میزان دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد به حبس تعزیری درجه ۴ (حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال)محکوم می‌شود.
نمایندگان در تبصره ۱ این ماده تصویب کردند: به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست، دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از
‌بیت‌المال پرداخت می‌شود همچنین در مواردی که مرتکب شناسایی نشود، دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.
خبر دیگر آن که نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه مخالفت کردند.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده ای درباره عدم اجرای افزایش حقوق‌ها
‌گفت: در این باره کمیسیون برنامه و بودجه رسیدگی می‌کند قرار است نتیجه را به ما بدهند. ما پیگیری می‌کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما