شناسهٔ خبر: 32551192 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا مطرح شد؛

لزوم تعامل قوی میان فرماندهان ناجا و قضات

رئیس قوه قضائیه بر لزوم ارتباط و تعامل قوی فرماندهان نیروی انتظامی و دادستان‌ها و قضات سراسر کشور تاکید کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری فرماندهان و مدیران ناجا با اشاره به مدل‌های مختلف دشمنی دشمنان در ۴ دهه انقلاب اسلامی افزود: برای مثال دشمن در دهه چهارم همه تلاشش این بود که کشور، پیشرفت نکند و موفق نشود.
وی گفت: امروز برای دشمن مشخص است که دست تفوق و برتری در همه جا با جبهه انقلاب اسلامی و در همه عرصه‌ها با نظام اسلامی است و دشمنان در این بین از هیچ توطئه‌ای فروگذار نکردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3444423"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2412870/3444423?width=350&height=250"></script></div>

رئیس دستگاه قضا به مسئولیت نیروی انتظامی در دفاع از حقوق مردم و دفاع از حقوق اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: امروز نیروی انتظامی و همه کسانی که کار امنیتی بر عهده شان است مسئولیت خطیری در دفاع از مردم و حقوق شهروندان و دفاع از حقوق اجتماعی مردم دارند و هر برخوردی که با ناامنی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود در راستای دفاع از مردم و حقوق مردم است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3444424"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2412870/3444424?width=350&height=250"></script></div>

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: نیروی انتظامی در جایگاه مدعی دفاع از حقوق مردم قرار دارد و در مقابل کسانی قرار می‌گیرد که می‌خواهند در امنیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور و مردم اخلال ایجاد کنند.
رئیس قوه قضائیه افزود: ما به دلیل میثاقی که با شهدا و امام شهدا بسته ایم و میثاقی که با رهبری فرزانه و مردم همیشه در صحنه داریم، هرگز اجازه نخواهیم داد کوچک‌ترین ناامنی، امنیت مردم را به مخاطره بیندازد.
وی گفت: هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم اخلال گران در امنیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بتوانند زندگی مردم را به مخاطره بیاندازند و هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که تحت تاثیر هوا‌های نفسانی یا متاثر از القائات دشمنان به دنبال اخلال در امنیت کشور هستند، میدان پیدا کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3444426"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2412870/3444426?width=350&height=250"></script></div>

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه هرگونه ناهنجاری و ناملایمات و ناامنی‌ها مردم را رنج می‌دهد، افزود: ما به هیچ وجه به رنج جامعه راضی نیستیم و رنج جامعه آنجاست که مردم احساس کنند در جایی اخلال در امنیت شان ایجاد شده است و همچنین احساس کنند فضای خصوصی و زندگی اجتماعی آن‌ها با تهدید و آسیب مواجه شده است که این رنج قابل تحمل نیست.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه امروز نیروی انتظامی در کسوت دفاع از حقوق مردم و در خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها و ناامنی‌ها قرار دارد از تلاش فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی قدردانی کرد.
وی در ادامه ارتباط میان نیروی انتظامی و قوه قضائیه را ارتباطی بسیار تنگاتنگ برای انجام وظیفه و ماموریتی مشترک خواند و گفت: این ارتباط نزدیک ایجاب می‌کند تعامل قوی میان فرماندهان نیروی انتظامی و دادستان‌ها و قضات باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3444427"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2412870/3444427?width=350&height=250"></script></div>

رئیس قوه قضائیه افزود: حتما در خصوص اجرای طرح‌های کلان نیروی انتظامی باید همکاری خوبی میان این نیرو با دستگاه قضایی و دادستان‌ها وجود داشته باشد تا طرح‌ها در راستای حفظ حقوق مردم و مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی با موفقیت مواجه شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3444428"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2412870/3444428?width=350&height=250"></script></div>
 
 نقش نیروی انتظامی در برقراری نظم وامنیت بسیار ارزشمند است
رئیس قوه قضائیه گفت: نقش نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت بسیار ارزشمند و خدمات نیروی انتظامی در برقراری امنیت مثال زدنی است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: نشست‌هایی از این دست برای نگاه به آنچه در سال گذشته داشته اند و تبیین برنامه‌های آینده بسیار ضروری و کار ارزشمندی است.
وی گفت: ایجاد نظم و امنیت در جامعه، آسایش فردی و اجتماعی، حفاظت و صیانت از ارزش‌های اسلامی نیاز به عزم و اراده جدی دارد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به نقش نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت اشاره کرد و افزود: نقش نیروی انتظامی در این خصوص بسیار ارزشمند است و اگر در جامعه اسلامی بخواهیم نوعی از ناهنجاری‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند و یا زندگی فردی و یا اجتماعی را تهدید می‌کند بخواهیم آسیب شناسی کنیم و در راستای آسیب شناسی جرم و آسیب‌هایی که یک جرم برای جامعه دارد بخواهیم یک کار دانشگاهی انجام دهیم بسیار زمینه کار به منظور بررسی، تحقیق و​پژوهش محققان، دانشمندان و پژوهشگران وجود دارد.
وی گفت: وقتی از ناحیه دشمنان اسلام تهدید می‌شویم به گستردگی همه کشور است و اگر تا دیروز تهدید در یک حوزه خاص بود امروز تهدید در حوزه‌های مختلف است، امروز شناخت این تهدید‌ها یک دیدبان با بصیرت و تیزبین نیاز دارد تا کاملا وضعیت را رصد کند و نقاط آسیب و آسیب پذیر را بشناسد و رصد کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3444430"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2412870/3444430?width=350&height=250"></script></div>
 نیروی انتظامی و پلیس مقتدر دوست همه آحاد جامعه است
رئیس قوه قضایه گفت: حضور نیروی انتظامی در جامعه و پلیس مقتدر که حرکتش حرکت اخلاقی است به عنوان یک دوست برای همه آحاد جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: حضور پلیس در این جامعه یک حضور قانونمدار، اخلاق مدار و اقتدارگرا و مبتنی بر عدالت اجتماعی است.
وی گفت: خصوصیات شهری که بر پایه ارزش‌های دینی است در آن اخلاق، معنویت، عقلانیت، قانون، عدالت اجتماعی در روابط جمعی و فردی حاکم است و در این جامعه است که پلیس دوست مردم می‌شود.
رئیس قوه قضائیه افزود: آهنگ حرکت مسئولان آموزشی و مسئولان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تصمیم‌گیران یک آهنگ است که باید به سمت تعالی برود و با هرگونه امری که مخالف پیشرفت و موجب ناهنجاری است مقابله می‌کند، این می‌تواند جامعه را پیشرفت بدهد و جامعه را به سمت عدالت رهنمود بدهد.
وی با بیان اینکه آخرین راهکار باید دادگاه و برخورد انتظامی باشد، گفت: باید فرهنگ‌سازان، مربیان و الگوسازان تلاش کنند انگیزه جرم شکل نگیرد، ابزار جرم در دسترس نباشد و بستر‌های فساد اصلاح شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بنابراین باید بستری در نظام اسلامی ما فراهم شود که فرد نتواند مرتکب جرم گردد و این امر در حوزه پیشگیری محقق می‌شود و هیچ دستگاهی نمی‌شناسیم که مسئولیت پیشگیری از جرم را نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت ما سنگین است و دشمنان می‌خواهند ناامنی‌ها را افزایش دهند، گفت: خبر‌هایی داریم که نشان می‌دهد بعضاً دشمنان به صورت مجانی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ناهنجاری اخلاقی در جامعه شکل بگیرد. سرمایه‌گذاری هنگفت می‌کنند که جامعه دچار ناامنی اقتصادی و اجتماعی شود و این کار‌ها، تصادفی نیست.
رئیس قوه قضائیه افزود: خبر‌هایی داریم که جرائمی سازمان‌یافته با انگیزه‌هایی مشخص وجود دارد برای گسترش فساد در جامعه اسلامی و معتقدیم کار اول بر عهده مرزبانان است. مرز اقتصادی و فرهنگی مرزبان‌هایی دارد که نباید بگذارند هنجار‌ها آسیب ببینند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: پلیس در همگام کردن مسئولان در امنیت اجتماعی و ایجاد نظم در جامعه نقش مؤثری دارد و امروز برخلاف خواسته دشمن از نظر امنیت در منطقه کشوری مطمئن هستیم و آما جرائم هم این را نشان می‌دهد.
وی افزود: ممکن است مردم از حرکت یک مسئول نارضایتی داشته باشند و این نارضایتی درباره معیشت، اقتصاد و ... باشد که البته حق آن هاست، اما اعتماد مردم به نظام و کارآمدی آن امری است که بر هیچکس پوشیده نیست و پشتوانه نظام این مردم هستند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: مردم پادگان‌ها را از خود می‌دانند و فقط دیوار‌های آن مرز‌های اداری ایجاد کرده و چیزی که در سایر کشور‌ها وجود ندارد و در کشور ما وجود دارد و آن ارتباط و دوستی پلیس با مردم است چرا که پلیس ما از مردم و در خدمت مردم است.
رئیس قوه قضائیه از مسئولان نیروی انتظامی درخواست کرد با نگاه آسیب‌شناسانه و نقادانه در دوره پیش‌رو حرکت کنند و در این زمینه ارتباط تنگاتنگی را با دستگاه قضا با بازنگری و تحول همراه کنند.
 
 ایجاد واحد‌های مشاوره برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا
رئیس قوه قضائیه گفت: برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا ایجاد واحد‌های مشاوره در مراکز نیروی انتظامی امری مبارک است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: در میدان عمل و اجرا امروز روشن است از نظر دشمنان انقلاب تهدید می‌شویم و این تهدید نسبت به آن چیزی است که داریم و به گستردگی همه داشته‌های ماست در واقع آنچه داریم مورد تهدید دشمنان است.
وی گفت: اگر دیروز تهدید در یک حوزه خاص بود امروز در حوزه‌های مختلف است لذا شناخت و رصد این تهدید‌ها در جایگاه یک دیده‌بان با بصیرت که بتواند شرایط را رصد کند و نقاط آسیب را بشناسد و بتواند در حوزه پیش‌بینی، پیشگیری و برخورد متناسب و بجا یک فعال و کنشگر در عرصه‌های اجتماعی و امنیتی باشد باید از هر گونه انفعال پرهیز کند و لازمه کنشگری فعال در حوزه امنیت؛ شناخت و داشتن اطلاعات از وضعیت موجود است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه وضعیت و شرایط باید رصد شود، افزود: امنیت اخلاقی وضعیت و شرایط اقتصادی و وضعیت اجتماعی و آسیب‌های آن اکنون مورد تهدید دشمن است و می‌خواهند شرایطی ایجاد کنند که جامعه آسیب‌زده باشد.
وی گفت: زمینه هوا و هوس‌ها وجود دارد، ولی آنکه دامن می‌زند و زمینه‌های ناامنی، اخلاقی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را روز به روز با فضای گسترده‌ای که از نظر رسانه‌ای (امپراطوری رسانه‌ای که در اختیار دارد) تهدید می‌کند امروز می‌خواهد جامعه‌ای که به نام دین و باور‌های دینی برپا، تثبیت و توسعه یافته شده است، دچار مشکل شود.
رئیس قوه قضائیه افزود: امروز کاملاً دشمنی‌ها قابل فهم است و می‌خواهند جامعه‌ای نباشد که مردمش تصمیم گرفته‌اند دین و آموزه‌های دینی بر آن حاکم باشد فقه و آموزه‌های آن حکومت کند و تصمیم گرفته که قانون خدا حکومت کند و، ولی فقیه جامع‌الشرایط که بیش از همه مقید به دین است بر این جامعه رهبری می‌کند.
وی گفت: برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا ایجاد واحد‌های مشاوره در مراکز نیروی انتظامی امری مبارک است که بهتر است برای افزایش فرهنگ صلح و سازش گسترش یابد.
رئیس قوه قضائیه افزود: در تهیه گزارش‌ها باید تأمل شود تا گزارش‌ها کامل و جامع ارائه شود چرا که این امر به کاهش اطاله دادرسی‌ها منجر می‌شود این در حالی است که برخی اطاله‌های دادرسی به دلیل عدم گزارش جامع از سوی برخی نهاد‌ها از جمله نیروی انتظامی است و به نظر می‌رسد نیازمند تحول بیشتر در زمینه ارسال گزارش‌های جامع هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: تأکید ما این است اگرچه در دوره دانشگاهی نیروی انتظامی فرهیختگان بسیار موفق داشته و در تقویت دانش حقوقی حضور خوبی داشته، اما مسئولان آموزشی باید دانش حقوقی و قضایی را به نیرو‌های میدانی آموزش دهند و دانش‌افزایی در این زمینه کمک‌کننده است.

نظر شما