شناسهٔ خبر: 32383387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در راستای افزایش سهم صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان

همکاری‌های مشترک نمایشگاهی تهران و باکو کلید خورد

توسعه همکاری‌های مشترک نمایشگاهی تهران و باکو با هدف افزایش سهم صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان در دستور کار مقامات اقتصادی دو کشور قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران و جمهوری آذربایجان روابط تجاری گسترده ای با یکدیگر دارند و تاکیدات روسای جمهور دو کشور بر لزوم توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی باعث شده است تا متولیان بخش های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برنامه ریزی های بسیاری را در راستای تحقق این مهم انجام دهند. در همین راستا به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان سفری به این کشور داشت که در خلال این سفر تفاهمنامه های همکاری بسیاری به امضای طرفین رسید.

 

بنابراین گزارش، سغر وزیر صمت که با همراهی تیم اقتصای کشورمان انجام شده بود دستاوردهای بسیاری داشت. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران که به همراه «رضا رحمانی» در سفر به جمهوری آذربایجان بود از رایزنی‌های جدید با مقامات ارشد جمهوری آذربایجان از جمله «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان، «شاهین مصطفی اف»، وزیر اقتصاد این کشور، «ساحل بابایف»، وزیر کار و تامین اجتماعی و «صفر مهدی اف»، رئیس گمرک جمهوری آذربایجان برای تسهیل در توسعه تجارت بین دو کشور و برطرف شدن موانع پیش رو از جمله موانع گمرکی خبر داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «بهمن حسین زاده» آورده است: «برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی ایران و آذربایجان در حوزه تجهیزات صنعتی و محصولات نهایی، راهی برای افزایش سهم صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان است.»

 

ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین ایران و آذربایجان، برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی دو کشور در حوزه تجهیزات صنعتی و محصولات نهایی از دیگر توافقاتی بود که مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها آن را یک گام رو به جلو برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در دو کشور و راهی برای افزایش سهم صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان دانست.

 

حسین زاده همچنین به جلسه مشترکی با مرکز توسعه تجارت خارجی آذربایجان در راستای توافقات اولیه برای برگزاری نمایشگاه در باکو و بالعکس در تهران و حضور در نمایشگاه‌های تخصصی دو کشور اشاره کرد و گفت: «مقرر شد تا فهرست رویداد‌های نمایشگاهی دوطرف تبادل شود تا پس از بررسی نسبت به حضور در این نمایشگاه‌ها اقدام شود.»

 

یادآور می شود: در حاشیه سفر وزیر صنعت به جمهوری آذربایجان ملیات ساخت کارخانه مشترک اتوبوس سازی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت کشورمان و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در منطقه صنعتی «حاجی قابول» جمهوری آذربایجان آغاز شد. در این سفر مرکز تجاری ایران در باکو با هدف ارائه خدمات مشاوره ای، حقوقی ، بازرگانی به تجار ایرانی و آذری ، توسعه تجارت منطقه ای افتتاح شد.

 

همچنین در جریان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به جمهوری آذربایجان، تفاهمنامه ایجاد کارخانه مشترک تولید انواع تریلی دو کشور نیز به امضا رسید. تفاهمنامه ایجاد کارخانه مشترک تولید تریلی در کوی صنعتی حاجی قابول در 110 کیلومتری جنوب باکو توسط «محمدرضا رستمی»، مدیر عامل شرکت خصوصی «مارال صنعت» ایران و «امین آخونداف» رییس شرکت خصوصی «آذرماش» جمهوری آذربایجان به امضا رسید.

 

بر اساس این تفاهمنامه، هر یک از شرکت های خصوصی ایران و جمهوری آذربایجان در این طرح صنعتی 50 درصد سهم خواهند داشت. ساخت این واحد تولیدی قرار است از ماه آینده در کوی صنعتی حاجی قابول آغاز شود. برای ساخت این واحد تولیدی، هر یک از شرکت های ایرانی و آذربایجانی پنج میلیون یورو سرمایه گذاری خواهند کرد./

نظر شما