شناسهٔ خبر: 32343583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نشست مطبوعاتي وزيران امورخارجه ايران و ترکيه در آنکارا؛

ظريف:دولت آمريکا قواعد بين‌المللي را ناديده گرفته است/ اوغلو:مخالف تحريم‌ها عليه ايران هستيم

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- وزيران امور خارجه ايران و ترکيه پس از دو دور برگزاري نشست مشترک با حضور در جمع خبرنگاران به تشريح نتايج گفت‌وگوهاي خود پرداختند .
به گزارش خبرگزاري آريا، در اين نشست وزير امور خارجه ترکيه تاکيد کرد: مخالف تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران هستيم و مجازات مردم ايران از طريق تحريم‌ها را نمي‌پذيريم.
چاووش‌اوغلو همچنين با بيان اينکه در روابط بين‌الملل دوستي و دشمني مطلق وجود ندارد گفت: اگر در دوره افول روابط، نيروهاي مسلح يک کشور را در ليست تروريسم قرار دهيد، موجب هرج‌ومرج مي‌شويد.
در اين نشست مطبوعاتي محمد جواد ظريف نيز گفت: دولت آمريکا در مسئله فلسطين و برجام قواعد بين‌المللي را ناديده گرفته است.
وزير امور خارجه همچنين گفت: از رويکرد ترکيه در قبال تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در ليست تروريستي آمريکا تشکر مي‌کنم. ما نيز همانند ترکيه معتقديم که قوانين و حقوق بين المللي بايد در همه امور رعايت شود.
به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه، ظريف با اشاره به ديدار روز گذشته‌اش با مقامات سوريه در دمشق گفت: اطلاعاتي در خصوص ديدارهايم در سوريه و مقامات اين کشور به آقاي چاووش‌اوغلو انتقال دادم. اين اطلاعات و موارد را به آقاي اردوغان نيز منتقل خواهم کرد. همچنين در خصوص تحولات اخير در آفريقا نيز با مقامات ترکيه بحث کرده و به گفتگوهاي‌مان ادامه خواهيم داد.
وي با بيان اينکه به همراه دوستان‌مان در ترکيه و روسيه تلاش براي گسترش صلح و ثبات در سوريه را ادامه خواهيم داد، ادامه داد: اين تلاش با تشکيل کميته قانون اساسي و حمايت از روند صلح ادامه خواهد يافت.
محمد جواد ظريف، در بخشي ديگر از صحبت هاي خود با بيان اين که  همکاري‌هاي  ايران با ترکيه در زمينه‌هاي مختلف ادامه دارد، افزود : امروز در خصوص همکاري‌هاي دو جانبه و ارتقاي آن به تبادل نظر پرداختيم. هر چند با هدف 30 ميليارد دلار فاصله داريم ولي تلاش ها همچنان ادامه دارد. همچنين درخصوص ايجاد مکانيزم هاي جديد و مختلف براي رفع تحريم هاي آمريکا و گسترش تجارت بين دو کشور رايزني کرديم .
ظريف در مورد حل بحران سياسي  سوريه نيز افزود : گفت‌وگوي طولاني با اسد داشتم. گزارشي از اين گفت‌وگو را به آقاي اردوغان منتقل مي‌کنم. ما دوست داريم که تمامي کشورهاي منطقه روابط خوب و رو به جلو داشته باشند.
 وي افزود : اميدواريم که در زمينه شوراي کميته قانون اساسي سوريه دو مورد حل و فصل بشود. نخست ترکيب اين کميته و دوم اصول کلي حاکم بر کار کميسيون است. البته جزئيات آن بايد توسط مردم سوريه مشخص شود.
اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان تاکيد کرد: در رابطه با تشکيل کميته قانون اساسي سوريه ما به همراه روسيه و ترکيه گفت‌وگوهاي سازنده‌اي داشته ايم و همين‌گونه گفت‌وگوهاي خوبي با سازمان ملل داشته ايم. طرف سوريه نيز گفت‌وگوي خوبي با نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور اين کشور داشته است .  
ظريف در مورد روند تلاش‌ها براي حل بحران سوريه اعلام کرد : جلسه آينده روند آستانه در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و ما اميدواريم که با همکاري دوستان ترک، روس و سازمان ملل و همچنين مشارکت طرف‌هاي سوري اين روند را يک مرحله ديگر جلوتر ببريم.
ظريف در بخشي ديگر از صحبت هاي خود با بيان اين که  تحريم هاي آمريکا عليه ايران خلاف قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد است ، گفت : راه‌هاي فراواني براي ادامه  همکاري‌هاي‌مان با ديگر کشورها وجود دارد و مکانيزم  اينستکس يکي از اين راه‌ها است.
وزير امور خارجه  با تاکيد بر اين که  به آمريکا اجازه نمي دهيم تجارت ما را با ساير کشورها زير سوال ببرد ، اظهار کرد : کل جهان مخالف اقدامات غير قانوني آمريکا است. اين اقدامات مخالف قطعنامه هاي شوراي امنيت است و حتما بايد جلوي اين اقدامات بايستيم.
 به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه  اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان در بخشي ديگر از صحبت هاي خود در اين نشست مطبوعاتي ، تصريح کرد : شايد براي خيلي ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادي ايران با بسياري از کشورها کاهش پيدا کرده است اما آمريکايي ها همچنان به فروششان به ايران ادامه داده اند. اين نشان دهنده سياست منافقانه آمريکا است. ما مشکلي براي تجارت با کشورها نداريم اما به آمريکا هم اجازه نمي دهيم که تجارت ما را با ساير کشورها زير سوال ببرد.






نظر شما