شناسهٔ خبر: 3173172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی سمنان خبر داد

پیشرفت 30 درصدی مرمت آسیاب تاریخی طاووس در سمنان

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از پیشرفت 30 درصدی مرمت آسیاب تاریخی طاووس در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، مصطفی یغمائیان اظهار داشت: کار مرمت این بنای ارزشمند از آذر ماه امسال آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به واقع شدن این آسیاب در یکی از معابر اصلی شهر سمنان، مرمت آن می‌تواند نقش مؤثری در رونق گردشگری سمنان داشته باشد.

یغمائیان با بیان اینکه این بنا توسط مالکان رها شده و در حال تخریب بود، افزود: این اداره کل با استفاده از اعتبارات استانی، عملیات مرمت اضطراری و استحکام‏بخشی اثر را آغاز کرده است.

این مسئول گفت: پاک‏سازی محوطه داخلی و خارجی بنا از زباله و نخاله‌های ساختمانی، پی‌بندی و استحکام‌بخشی پی‌های آسیب‏دیده، بازسازی طاق‌های فروریخته سقف، مرمت ورودی و دیواره و عمارت‌روی ورودی، مرمت موضعی ایزوله قسمت‌هایی از بام‌های فروریخته و ساخت درهای حفاظتی از جمله اقدامات انجام شده برای مرمت این اثر تاریخی است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: ادامه مرمت و احیای کامل این بنای تاریخی نیازمند تخصیص اعتبارات لازم و مشارکت مالکان موقوفه است.

وی گفت: اعلام رضایت مالکان واحدهای مسکونی اطراف آسیاب طاووس از احیای این اثر و حفظ هویت فرهنگی مردم سمنان از جمله دستاوردهای ارزشمند مرمت این اثر تاریخی است.

آسیاب تاریخی طاووس یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهر سمنان با قدمت قاجاریه است که به شماره 2566 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/2249/ن/د1000

نظر شما