شناسهٔ خبر: 31210645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عرب ها به جاي دشمني با ايران، اسرائيل را فراموش نکنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - «عمرو موسي» دبيرکل پيشين اتحاديه عرب شنبه شب گفت: دشمني با ايران نبايد موجب فراموشي خصومت اسرائيل و حذف آرمان فلسطين از اولويت عرب ها شود، اتخاذ چنين موضعي، يک اشتباه سياسي است.

به گزارش ايرنا، موسي اين سخنان را در گفت و گوي اختصاصي با روزنامه «الغد» اردن بيان کرده است.
ديپلمات کارکشته مصري گفت: عرب ها بايد به خاطر رفتار ايران و ترکيه در پرونده سوريه و منطقه که موجب شد، عرب ها در پراکندگي خود و اختلافات با يکديگر بار ديگر بازنگري کنند، قدردان تهران و آنکارا باشند.
دبيرکل پيشين اتحاديه عرب افزود:در سايه حضور قدرت هاي بين المللي و منطقه، عرب ها در سايه چالش نقش ايران و ترکيه در سوريه بايد با يکديگر جمع شوند و براي آينده اين کشور به توافق برسند.
وي با حمايت از بازگشت دوباره سوريه به اتحاديه عرب که عضويت آن در سال 2011 به حالت تعليق درآمد، ياد آور شد: ما مي خواهيم، سوريه بار ديگر به عنوان يک کشور عربي محوري در منطقه، مطرح شود.
موسي افزود: با وجود اختلاف کشورهاي عربي براي بازگشت سوريه به اتحاديه عرب، و اختلاف نظر در خصوص اين که کدام گروه نماينده دمشق در اين سازمان باشد، حضور دوباره اين کشور در اتحاديه عرب را يکي از ارکان بازگشت دمشق به آغوش کشورهاي عربي دانست.
وي با تکرار سخنان خود در تاييد بازگشت سوريه به اتحاديه عرب گفت: بله من به خاطر وجود برخي پرونده هاي راهبردي که حل و فصل آن نيازمند حضور کشور سوريه است، موافق بازگشت دمشق به اتحاديه عرب هستم.
** خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه
موسي اضافه کرد: خروج آمريکا از منطقه، خواسته کشورهاي عربي در 10 سال گذشته بود، اما اکنون شرايط متفاوت است و در حال حاضرما خواستار باقي ماندن نظاميان آمريکايي هستيم، چرا که به خاطر اشتباهات عرب ها، جاي خالي آنها در منطقه احساس مي شود.
وي اعلام کرد: آمريکا يک ابرقدرت است و منافع عرب ها ايجاب مي کند، روابط و رفتار آنها با ايالات متحده جدي باشد، واشنگتن هم بايد با احترام با ما برخورد کند و منافع اعراب را محترم بشمارد.
دبيرکل پيشين اتحاديه عرب گفت: شيوه حضور آمريکا در منطقه دچار تغييرات شده است، خروج ايالات متحده از منطقه درست نيست، چرا که واشنگتن در موضوع فلسطين، سوريه و يمن حضور دارد، از سوي ديگر اهداف بلندمدت آمريکا در خاورميانه همچنان پابرجاست.
موسي اظهار کرد: اگر آمريکا نيروهايش را از يک کشور خارج کند، آنها را براساس منافع و اهداف اش در کشور ديگري مستقر خواهد کرد.
** ناتو عربي
موسي درخصوص تشکيل طرح جديد دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در خاورميانه موسوم به ناتو عربي تصريح کرد: برايم بسيار عجيب است که با وجود ائتلافات و توافقات دفاعي مشترک عربي، هدف از تشکيل ناتو عربي چيست؟
وي صحبت هايش را اين چنين ادامه داد که « اين رويکرد از بيرون از کشورهاي عربي شکل مي گيرد و سؤالات زيادي را براي عرب ها مطرح کرده است که واقعا اين سازمان به سود و عليه کدام کشور است و چه کسي از اين تنش واقعا سود خواهد برد.
** معامله قرن
موسي در خصوص معامله موسوم به معامله قرن گفت: به نظر مي رسد که اين مساله از حل و فصل نزاع فلسطيني ها و اسرائيل فراتر خواهد رفت و منجر به تشکيل يک ساختار جديد در منطقه مي شود.
وي افزود: راستش را بخواهيد، با توجه به جانبداري آمريکا از اسرائيل، من به اين مساله با ديده ترس مي نگرم، خداوند به خير بگذراند.
دبير کل پيشين اتحاديه عرب ادامه داد: در صورت حذف موضوع آوارگان فلسطيني و مساله بيت المقدس از راه حل فلسطين و نيز مساله شهرک نشينان، هيچ مسئول فلسطيني و عربي اين معامله را نخواهد پذيرفت.
وي اضافه کرد: روشن است که بدون حل مساله فلسطين، نمي توان مشکلات خاورميانه را حل و فصل کرد يا از ايران خواست سياست هايش را تغيير دهد و ترکيه را متقاعد کرد که دست از رهبري جهان عرب بکشد.
وي همچنين از نخبگان کشورهاي عرب خواست که در سايه فقدان نقش رهبران عرب، خود آينده جهان عرب را در دست گيرند.
وي اضافه کرد: يکي از دلايل اين که جهان کنوني ترجيح مي دهد به جاي عرب ها براي حل و فصل مشکلات با ايران و ترکيه گفت و گو کند ناشي از آن است که آنها رهبراني دارند که به نام خودشان سخن مي گويند.
موسي اضافه کرد: اصل آن است که سخنگوي کشورهاي عربي، اتحاديه عرب باشد، جايي که عرب ها در آن گردهم مي آيند و تصميم هاي خود را اتخاذ مي کنند، موضوعي که درخصوص مساله فلسطين در گذشته وجود داشت، به طوري که اين نهاد در دهه نخست قرن بيست و يکم، در خصوص برگزاري مذاکره با اسرائيل تصميم مي گرفت و در آن صورت به عنوان نماينده کشورهاي عربي راهي شوراي امنيت مي شد.
وي اضافه کرد: اتحاديه عرب که در گذشته، نقش رهبر جهان عرب را داشت، بايد در زمان کنوني نيز نقش خود را بازجويد و به خاطر آن که جايگزيني ندارد، آن را حفظ کرد.
وي در پايان افزود: جهان عرب اکنون با سياست فعال ايران از يک سو و سياست گسترده ترکيه در ابعاد مختلف روبه روست، دو کشوري که تلاش مي نمايند که رهبري خاورميانه را به دست آورند و نقش منطقه اي را از آن خود کنند.
شبس**9363**1488
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما