شناسهٔ خبر: 31178529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ايران به نشست ورشو/ تحليل ها از نشست ورشو؛ شکست آمريکا در تشکيل جبهه بين المللي عليه ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- تلاش واشنگتن براي تشکيل جبهه بين المللي عليه ايران، در کنفرانس ورشو با حمايت هاي لازم همراه نشد؛ اما آمريکا تلاش کرد نخست وزير رژيم صهيونيستي را با برخي کشورهاي عربي روبرو سازد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، شبکه تلويزيوني الميادين در گزارشي از آغاز کنفرانس ورشو، اعلام کرد، اهداف اوليه آمريکا در اين کنفرانس محقق نشده است.
خبرنگار الميادين گزارش داد: کنفرانس ورشو با غيبت برخي کشورهاي منطقه اي و اروپايي کار خود را در پايتخت لهستان آغاز کرد. تلاش واشنگتن براي تشکيل جبهه بين المللي عليه ايران، در اين کنفرانس با حمايت هاي لازم همراه نشد اما آمريکا در اين کنفرانس تلاش کرد نخست وزير اسرائيل را با نمايندگان کشورهاي عربي حاضر در کنفرانس روبرو سازد.
براساس اين گزارش اگر نخستين هدف کنفرانس ورشو را محاصره ايران بدانيم بايد گفت آمريکا در رسيدن به اين هدف، در جلب حمايت قدرت هاي اساسي غرب ناکام بوده است، اما با توجه به مشارکت برخي از کشورهاي خارج از محور آمريکا، تلاش دوم واشنگتن در ورشو يعني ساماندهي ديدار ميان نمايندگان کشورهاي عربي با نمايندگان اسرائيل موفق بود و آمريکا در اين زمينه پيروزي بي دردسري را به دست آورده است . نخستين ديدار علني نتانياهو با وزير امور خارجه سلطان نشين عمان بود و به نظر مي رسد ديدارهاي ديگر او با نمايندگان کشورهاي عربي هم در حاشيه دومين و آخرين روز نشست، انجام شود زيرا پس از کنفرانس سال 1991 مادريد، کنفرانس ورشو محل گردهمايي بالاترين آمار از نمايندگان کشورهاي عربي با نخست وزير اسرائيل است.
 شکست تشکيل ائتلاف نظامي جديد در خاورميانه در لهستان، براي آمريکا به معني پايان راه نيست. در اين باره ناتان تک سخنگوي عرب زبان وزارت امور خارجه آمريکا به الميادين گفت:« از نگاه ما تشکيل ائتلاف راهبردي خاورميانه که با مشارکت کشورهاي خليج شوراي همکاري خليج فارس به اضافه مصر و اردن عملي خواهد شد بسيار مهم است، چنين ائتلافي موارد مثبت زيادي دربر خواهد داشت اما هنوز زود است بخواهيم درباره جزئيات آن توضيح دهيم، ما در پي آنيم تا جهت تشکيل چنين ائتلافي برنامه ها را به پيش ببريم، اين طرح بعد نظامي، سياسي و ديپلماتيک دارد.
 سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا بر اين نکته نيز تاکيد دارد که کشورش اصرار دارد حمايت هاي مالي ايران به هم پيمانانش در منطقه به ويژه سوريه، لبنان و يمن نيز بايد هدف قرار بگيرد.
شکست اميدهاي دولت آمريکا در تشکيل جبهه بين المللي منطقه اي عليه ايران موجب شد تا کنفرانس ورشو تا حد تريبوني تنزل کند که در آن ائتلاف غير علني ميان کشورهاي عربي و اسرائيل به ائتلافي علني تبديل شده است.
 شايان ذکر است ديپلمات‌هاي ارشد کشورهاي بزرگ اروپايي چون فرانسه گفته‌اند به ورشو نخواهند رفت. روسيه و چين هم به اين کنفرانس اعتنايي نکرده‌اند و مسکو حتي از آن انتقاد کرده است.
فدريکا موگريني هم از حضور در اين کنفرانس عذر خواسته است.
بيشتر کشورهايي که به اين کنفرانس دعوت شده اند در سطوح پايين و به صورت محدود در کنفرانس ورشو حضور يافته اند.

انديشکده آمريکايي: نشست ورشو شکست خورد
انديشکده آمريکايي «استراتفور» به دنبال پايان نشست دو روزه «ورشو»، در گزارشي تاکيد کرده که واشنگتن يک بار ديگر در رسيدن به اهداف ضد ايراني خود ناکام مانده است.
به دنبال پايان نشست ضد ايراني لهستان، انديشکده آمريکايي «استراتفور» درباره اين نشست به شکست آمريکا در رسيدن به اهداف ضد ايراني خودش اذعان کرده و گزارشي با اين عنوان منتشر کرده است: «خاورميانه: در نشست ورشو هيچ پيشرفتي براي آمريکا درباره ايران صورت نگرفت».
استراتفور نوشت: «نشست دو روزه به رهبري آمريکا در ورشو درباره امنيت خاورميانه 14 فوريه پايان يافت. در اين گردهمايي مقام‌هاي 60 کشور فرصتي براي صحبت درباره استراتژي‌هاي تقويت امنيت خاورميانه فراهم کرد و همچنين فرصتي براي رايزني‌هايي درباره وعده آمريکا براي رونمايي از طرح صلح اسرائيل-فلسطين بعد از انتخابات نهم آوريل اسرائيل ايجاد کرده بود اما فقط يک سوم از کشورهاي شرکت‌کننده، وزراي خارجه خودشان را به نشست فرستادند».
انديشکده آمريکايي درباره دليل حضور نيافتن وزراي خارجه اکثر کشورهاي جهان در نشست ورشو نوشت: «بخشي از دلايل (عدم حضور وزراي خارجه) ناشي از اين واقعيت بود که آمريکا اين نشست را تبديل به يک اجلاس ضد ايراني کرده بود».
استراتفور ادامه داد: «البته پيشرفت‌هايي در زمينه بهبود روابط بين کشورهاي عربي خليج (فارس) و اسرائيل شامل ديدار بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل با وزير خارجه عمان در حاشيه نشست صورت گرفت. همچنين وزير خارجه بحرين اعلام کرد که "به ترديج" منامه روابش با اسرائيل را عادي‌سازي خواهد کرد».
طبق گزارش اين انديشکده آمريکايي، «نشست (ورشو) به جاي برجسته کردن همگرايي و اتفاق نظر در مسائل مربوط به امنيت خاورميانه، تاکيدي بر واگرايي و اختلاف نظر بود. از همه قابل ملاحظه‌تر اينکه، استدلال‌هاي آمريکا درباره لزوم اتخاذ مواضع سرسختانه عليه ايران در همراه کردن بسياري از مقام‌هاي اروپايي با اين مواضع بار ديگر شکست خورده است».

ظريف: اجلاس ورشو از پيش شکست خورده بود
وزير امور خارجه کشورمان گفت: نتانياهو اعلام کرد که در ورشو براي جنگ متحد مي شوند در حاليکه اين اتحاد فشلي بود.
"محمد جواد ظريف" که براي شرکت در پنجاه و پنجمين اجلاس امنيتي مونيخ پنج شنبه شب وارد اين شهر شد با اشاره به اتفاق هاي اخير از جمله حمله تروريستي در ايران ، ديدار سران سه کشور ايران ، روسيه و ترکيه و‌کنفرانس ورشو گفت: آمريکا با سياست ها و انتخاب هاي غلط باعث شده است تا "دونالد ترامپ" اعلام کند هفت تريليون دلار در منطقه خاورميانه هزينه کرديم و به جايي نرسيديم.
وي گفت: احساس مي کنم اگر غربي ها به ويژه آمريکا هر چه سريعتر اشتباهات 40 سال اخير خود را درک کنند، زندگي را براي خودشان و منطقه راحتتر مي کنند.
وزير امور خارجه کشورمان اجلاس ورشو را اجلاسي از پيش شکست خورده خواند و گفت: نتانياهو به طور رسمي اعلام کرد که در ورشو براي جنگ متحد مي شوند در حاليکه اين اتحاد فشلي بود که به نتيجه نرسيد.

قاسمي: بيانيه پاياني کنفرانس ورشو سند شکست و ناکامي آن است
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واکنش به بيانيه پاياني کنفرانس ورشوي لهستان گفت که اين بيانيه سند شکست و ناکامي اين کنفرانس است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به بيانيه پاياني کنفرانس ورشو گفت: به رغم تلاش‌هاي گسترده واشنگتن براي برگزاري يک نشست فراگير و ايجاد يک ائتلاف جديد عليه جمهوري اسلامي ايران، تعداد و سطح پايين شرکت کنندگان که آنان نيز از همراهي با هر گونه تصميم ضد ايراني امتناع کردند، در فرجام اين نشست از پيش شکست خورده، بيانيه پاياني آن را به سندي بي خاصيت تبديل کرد؛ متن و نوشته‌اي که تنها از سوي دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصميم بود.
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه تأکيد کرد: براي همه دورانديشان و تحليل‌گران و سياستمداران برجسته و فهيم جهان اين شکست کاملاً از قبل و از همان آغاز طرح اوليه آن قابل تصور و پيش بيني بود. کنفرانسي تحت عنوان صلح و امنيت در خاورميانه چگونه مي‌تواند موفق باشد؛ در حالي که بازيگران اصلي منطقه همچون ايران، ترکيه، لبنان، سوريه، عراق و فلسطين در آن حضور ندارند و کشورهاي مهمي چون چين و روسيه، و بسياري از کشورهاي مهم اروپايي و غيراروپايي در آن حضور نداشته و يا صرفاً در سطح بسيار پايين و کمرنگي در آن شرکت کردند؟
سخنگوي وزارت خارجه همچنين اظهار کرد: رفتار و کردار عصبي و متشنج وزير خارجه و معاون رئيس جمهوري آمريکا در سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها که علناً از اروپا گله و شکايت کرده و از سر ضعف اصرار به خروج آنها از برجام کردند، بهترين گواه و نشانه ناکامي و ناتواني آنان در تحقق اهداف مورد نظرشان از اجلاس ورشو است.
قاسمي خاطرنشان کرد: ايالات متحده آمريکا از يک سو باني کنفرانس صلح و امنيت در خاورميانه مي‌شود اما از سوي ديگر با خروج يک‌جانبه و خلاف تمام موازين بين‌المللي از برجام، و با سياست‌هاي رياکارانه خود تنش و درگيري و حمايت از تروريسم و نزاع و خصومت در ميان ملت‌هاي منطقه را افزايش داده و ناامني، بي ثباتي، فقر، جنگ و افراط گرايي را گسترش مي‌دهد.
وي در پايان تصريح کرد: به رغم تمامي سياست‌هاي خصمانه و تجاوزکارانه آمريکا و رژيم اشغالگر قدس مبارزه و مقاومت براي برقراري منطقه‌اي امن، با ثبات و عاري از حضور قدرت‌هاي بيگانه و متجاوز ادامه خواهد يافت و آمريکا بايد هر چه سريع‌تر با درک واقعيات اين منطقه حساس از جهان از ادامه اين گونه کينه‌توزي‌هاي بي‌حاصل دست بردارد.

بيانيه پاياني کنفرانس ورشو
بيانيه مشترک نشست ”وزيران براي پيشبرد آينده اي همراه با صلح و امنيت در خاورميانه“ که در ورشو، لهستان برگزار شد، در پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريکا منتشر شد.
دفتر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا 14 فوريه 2019، بيانيه مشترک نشست ”وزيران براي پيشبرد آينده اي همراه با صلح و امنيت در خاورميانه“ را در پايگاه اينترنتي اين وزارتخانه به شرح زير منتشر کرد:
وزيران خارجه و نمايندگان 62 کشور 14-13 فوريه 2019 (25-24 بهمن 1397) در نشستي که با سازماندهي مشترک وزيران خارجه لهستان و آمريکا براي تلاش در جهت خاورميانه اي امن تر و باثبات تر در ورشو، لهستان برگزار شد، ديدار کردند.
شرکت کنندگان در اين نشست در اين باره تبادل نظر کردند که چگونه تروريسم، توليد و گسترش تسليحاتي، و تشديد درگيري ها در خاورميانه تهديدي براي امنيت و صلح منطقه اي و بين المللي است .
شرکت کنندگان همچنين درباره خطرات ناشي از توليد و گسترش تسليحات و توسعه برنامه هاي موشک هاي بالستيک در منطقه بحث کردند. آنها در عين حال به تبادل نظر درباره راههاي رسيدگي به بحران هاي بشردوستانه در منطقه، مقابله با افراط گرايي خشونت آميز، مبارزه با تهديدها عليه زيرساخت هاي سايبري و انرژي، و بر هم زدن شبکه هاي مالي غيرقانوني پرداختند.
مشارکت گسترده و سازنده در اين نشست در سطح وزيران ثابت مي کند که جامعه بين المللي به مقابله با عوامل بي ثباتي در منطقه پايبند است. بسياري از کشورهاي شرکت کننده تمايل خود را براي ادامه اقدام جمعي به منظور پيشبرد آينده اي خوب تر براي منطقه و مردم آن اعلام کردند.
در اين راستا، لهستان و آمريکا خرسند هستند تشکيل کارگروههاي بين المللي را اعلام کنند که تلاش ها به سوي راه حل هاي ملموس در مناطقي که فهرست آن در زير آمده است، هدايت خواهند کرد. اين گروهها قصد دارند به منظور پيشبرد منافع مشترک جامعه بين المللي در حمايت از صلح و ثبات در منطقه، در سطح کاري در کشورهاي مختلف جهان تشکيل نشست دهند. اطلاعات بيشتر درباره اين کارگروهها، هفته هاي آينده منتشر خواهد شد.
1-مبارزه با تروريسم و تامين مالي غيرقانوني
مقابله با توليد و گسترش تسليحاتي و توسعه موشکي:
2-توليد و گسترش موشکي
3- امنيت دريايي و هوايي
مبارزه با تهديدهاي سايبري و نوظهور :
4-امنيت سايبري
5-امنيت انرژي
آوارگان و مسائل بشردوستانه:
6-آوارگان و مسائل بشردوستانه
7-بازداشت هاي غيرعادلانه و حقوق بشر
رؤساي اين نشست همچنين از اعلام اين امر استقبال مي کنند که ”مؤسسه امور بين المللي لهستان“ قصد دارد با يک مؤسسه مطالعاتي آمريکا در تشکيل يک مجمع جهاني کارشناسان موسوم به ”گروه مطالعه راهبردي خاورميانه“ همکاري کند. اين مجمع مي تواند اين امکان را براي دانشگاهيان و کارشناسان سراسر جهان فراهم کند تا دانش راهبردي خود را براي حمايت از تلاش هاي مستمر اين کارگروهها ارائه کنند.
آمريکا و لهستان منافع مشترک زيادي در منطقه دارند. از جمله اين منافع عبارتند از: حمايت از رعايت حقوق بشر، مقابله با افراط گرايي خشونت آميز، پيشبرد هنجارهاي بين المللي منع توليد و گسترش (تسليحاتي)، و رسيدگي به چالش هاي بشردوستانه. کشورهاي ما اميدوارند اين نشست در سطح وزيران، و نشست هاي بعدي کارگروهها، آغاز روند ورشو باشد؛ تلاشي جمعي و پويا که در خصوص اين مسائل و ديگر مسائل مهم منطقه پيشرفت مي کند.
علاوه بر اين، لهستان و آمريکا پيشنهاد مي کنند شرکت کنندگان حاضر در اين نشست، براي بحث درباره پيشرفت (کار) کارگروهها، در آينده، بار ديگر تشکيل نشست دهند.


نظر شما