شناسهٔ خبر: 30063895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

عدم وجود سامانه جامع دلیل نبود آمار دقیق از قاچاق سوخت/قاچاق روزانه ۵.۵ میلیون دلار سوخت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همراه با سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح دلایل قاچاق سوخت در کشور پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «احمد انارکی محمدی» مهمان برنامه دیشب (سه شنبه 27 آذر ماه) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و در این برنامه به بررسی موضوع قاچاق سوخت از کشور پرداخت.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق، فرادستگاهی و فراسازمانی است، گفت: «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 26 دستگاه تشکیل شده است.»

 

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه ها باید با هم کار کنند تا شاهد نتیجه خوبی باشیم، گفت: «نبود سامانه جامع موجب می شود تا آمار دقیقی از قاچاق سوخت نداشته باشیم و همچنین اقتصاد ما پنهان است.»

 

انارکی محمدی با اشاره به نبود زیرساخت های لازم گفت: شفافیت در آمار و اطلاعات وجود ندارد.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره قانون مبارزه با قاچاق کالا گفت: «قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال 1392 برای نخستین بار به طور جامع و کامل نوشته شد. این قانون چند بار اصلاح شد و اکنون لایحه دولت در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.»

 

در ادامه این برنامه «حمیدرضا دهقانی نیا»، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سوخت شامل فراورده هایی مانند نفت سفید، نفت کوره، بنزین و نفت گاز(گازوییل) است، افزود: «آنچه که نقش مهمی در قاچاق سوخت ایفا می کند نفت گاز است. قیمت هر لیتر سوخت بر اساس فوب خلیج فارس 50 تا 60 سنت است که بر اساس نرخ دلار می توان ارزش این مقدار قاچاق سوخت را مشخص کرد.»

 

دهقانی نیا با اشاره به رشد 62 درصدی کشفیات قاچاق سوخت در 6 ماهه سال 97 نسبت به 6 ماهه سال 96 گفت: «بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، حدود 5 و نیم میلیون دلار در روز قاچاق سوخت انجام می شود.»

 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 25 تا 26 دستگاه تشکیل شده است و 2 نفر از نمایندگان مجلس هم عضو این ستاد هستند، افزود: «وظیفه این ستاد سیاستگذاری و برنامه ریزی است و بعد از آن هماهنگی برای اجرای این برنامه ها و نظارت بر آن است.»

 

مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه این ستاد اقدامات بزرگی را انجام داده است، افزود: «تفاوت فاحش قیمت سوخت داخل و کشورهای همسایه از علل مهم قاچاق سوخت است. 180 هزار کارت سوخت مهاجر در استان کردستان سوزانده شد.»

 

وی در ادامه این برنامه خبری با اشاره به راه اندازی سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سامانه رسید حواله و سامانه حواله های بارگیری شرکت نفت درباره نتایجی که پس از راه اندازی این سامانه ها ایجاد شده است، گفت: «اکنون هیچ بارنامه جعلی نداریم در حالی که 9 ماه پیش این گونه نبود.»

 

دهقانی نیا ادامه داد: «اقدامات ستاد موجب کنترل و کاهش قاچاق سوخت شده است. بیشتر حجم قاچاق سوخت مربوط به استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حوزه خشکی و دریاست. برخی اوقات زیرساخت های جلوگیری از قاچاق سوخت نیاز به هزینه هایی دارد که انجام نمی شود.»

 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در انتهای صحبت هایش به اقداماتی که از سوی این ستاد برای مبارزه با قاچاق پوشاک نیز شده اشاره کرد و در این باره گفت: «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح جامعی را برای مقابله با قاچاق پوشاک داشته است و با مدیران مجتمع های تجاری هم اتمام حجت کرده است و واحدهای بدون مجوزشناسایی شدند.»

 

این گزارش می افزاید: «سردار عزیزالله ملکی»، فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان نیز در تماس تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری به ارائه دیدگاه خود درباره قاچاق سوخت پرداخت و گفت: «در مرداد امسال طرح پایش پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت را اجرا کردیم و همان زمان اعلام کردیم که روزانه 950 هزار لیتر سوخت مازاد بر نیاز استان در حال توزیع است که مدیرعامل وقت شرکت پخش فراورده های نفتی هم تایید کرد.»

 

وی با اشاره به اینکه 24 میلیون لیتر سوخت را کشف کردیم، افزود: «با باند سازمان یافته قاچاق سوخت برخورد کردیم که به زودی اطلاعات آن را اعلام می کنیم. در 6 ماه نخست امسال 126 کانتینر حامل سوخت قاچاق را از مبادی رسمی گمرک کشف کردیم که 54 کانتینر با اظهار سنگ، روغن و الکل بود و بقیه قاچاق از دست رفته اعمال شد.»

 

«محسن ایرانگردی»، کارشناس حوزه انرژی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با تاکید بر اینکه در حوزه قاچاق سوخت می دانیم چه کنیم و سامانه های متعددی راه اندازی شد اما در اجرا مشکلاتی وجود داردف گفت: «دولت عزمی برای اجرای کامل برنامه ها ندارد.»

 

وی با بیان اینکه هر لیتر سوخت نیروگاه ها 50 ریال و تقریبا رایگان است، گفت: «بر این اساس هیچ طرحی برای مبارزه با قاچاق در حوزه نیروگاه ها صرفه اقتصادی ندارد و برای آن ها سرمایه گذاری برای جلوگیری از قاچاق، توجیه ندارد. همچنین سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری نیروگاه ها هم توجیه ندارد زیرا سوخت آن ها تقریبا رایگان است.»

 

ایرانگردی با بیان اینکه کارت آزاد جایگاه دار با نرخ 600 تومان سوخت را به کامیون های ترانزیتی عرضه می کنیم یعنی صرفه اقتصادی قاچاق آن حدود 5 هزار تومان است بنابراین جلوگیری از آن سخت است، افزود: «تلاش شده است که قیمت ها جهانی شود اما این گونه نشد.»

 

بنابراین گزارش، «بهرام شهریاری»، نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز در ارتباط تصویری با برنامه گفتگوی ویژه خبری درخصوص اقدامات انجام شده برای قاچاق پوشاک گفت: «جلسات متعددی را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشتیم که خروجی آن اطلاعیه برخورد جدی با نشان های محرز قاچاق پوشاک بود.»

 

وی افزود: «بر اساس این جلسات از ابتدای دی امسال نسبت به جمع آوری کامل و پلمب واحدهای تجاری عرضه کننده پوشاک خارجی فاقد شناسه کالا و فاقد نمایندگی رسمی اقدام می شود. قرار شد در نخستین گام با فروشگاه های برند در مجتمع های تجاری برخورد شود اما متاسفانه لابی هایی در مجلس شورای اسلامی و دولت در حال انجام است که جلوی این برخورد را بگیرند.»

 

«سید عبدالمجید اجتهادی»، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز نیز درباره قاچاق پوشاک و اقدامات انجام شده در این حوزه در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری نفی گفت: «قسمتی از بخش خصوصی مخالف برخورد با برندهای محرز قاچاق و مانع هستند.»

 

وی با بیان اینکه مصوبه به سازمان تعزیرات و وزارت دادگستری ابلاغ نشده است، افزود: «اکنون برنامه ریزی لازم انجام وکمیته عملیاتی و قضایی تشکیل شده است.»/

 

 

نظر شما