شناسهٔ خبر: 29652656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد سناتورهای آمریکایی از غیبت مدیر سیا در جلسه بررسی قتل خاشقجی

صاحب‌خبر -

­به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی اسوشیتدپرس ، نمایندگان سنای آمریکا از غیبت مقامات اطلاعاتی آمریکا در نشست توجیهی مربوط به واکنش آمریکا به قتل جمال خاشقجی انتقاد کردند.
سناتور باب منندز از ايالت نیوجرسی دولت ترامپ را به تلاش برای ممانعت از فعالیت سنا متهم کرد و غیبت جینا هاسپل مدیر سازمان سیا را منزجر کننده خواند.
منندز گفت : "اجازه دهید بگویم که غیبت جینا هاسپل مدیر سیا در این نشست اقدامی برای سرپوش نهادن بر موضوع حساس قتل جمال خاشقجی به عنوان عاملی تعیین کننده در روابط آمریکا و عربستان است. اعضای سنا در مورد این موضوع سوالاتی دارند و این منزجز کننده است که سنا از شنیدن توضیحات مدیر سیا محروم می شود. من برای وزیران خارجه و دفاع احترام قائل هستم اما برای تشریح اطلاعات سیا و جامعه اطلاعاتی به آنها نیازی ندارم. من باید این اطلاعات را به طور مستقیم از منابع اطلاعاتی دریافت کنم".
منندز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: "اگر همه اطلاعات دریافت شده ما درست باشد، جینا هاسپل در صورت شرکت در نشست امروز با اطمینان می گفت که ولیعهد عربستان سعودي در قتل خاشقجی نقش داشته است".
لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز با تاکيد بر ضرورت حضور هاسپل در جلسه توجیهی سنا تهدید کرد اگر این اتفاق رخ ندهد از رای دادن به لوایح مهم از جمله بودجه خودداری خواهد کرد.
گراهام در پاسخ به خبرنگاری که گفت بر اساس برخی گزارش ها از حضور مدیر سیا در نشست سیا جلوگیری شده است اظهار داشت: "در این صورت آنها برای رای دادن من به لوایح مربوط به حزب با مشکل روبرو خواهند شد.به صراحت می گویم که من اجازه نمی دهم امتیاز شنیدن توضیحات سیا را از من بگیرند. من این موضوع را - صرفنظر از اینکه ارزیابی سیا آن را تایید می کند یا خیر - که قتل خاشقجی بدون اطلاع محمد بن سلمان امکانپذیر نبوده است نادیده نمی گیرم. اگر جلسه توجیهی نتیجه ای را که من به آن رسیده ام تایید کند، از این پس مناسبات با عربستان مانند قبل نخواهد بود".
«دیک دوربین» سناتور دموکرات ایالت ایلینوی گفت تصمیم حاضر نشدن جینا هاسپل رئیس سازمان سیا را کاخ سفید گرفته است.
دوربین افزود : "قانع کننده ترین حضور در نشست امروز مربوط به صندلی خالی جینا هاسپل بود. من هیچ نشست توجیهی در مورد موضوعی با این درجه اهمیت را به یاد ندارم که در آن سنا از دسترسی به نهادهای اطلاعاتی آمریکا محروم شده باشد. نتیجه این غیبت این بود که بیشتر قسمت های شهادت حاضران جالب توجه بود اما قانع کننده نبود.بسیاری از ما بر این باورند که کشتن خاشقجی در استانبول و به این شکل بدون اطلاع و دستور ولیعهد عربستان امکانپذیر نبود. این حقیقتی است که این دولت هرگز علاقه ای نداشته است به آن اذعان کند. از ما هم خواسته شده است که بپذیریم این قتل بدون اطلاع وی صورت گرفته است. من این را نمی پذیرم".
باب کورکر سناتور جمهوری خواه ایالت تنسی نیز گفت: " ما با ولیعهدی روبرو هستیم که غیر قابل کنترل است. او قطر را تحت محاصره قرار می دهد، نخست وزیر لبنان را بازداشت می کند و اکنون هم شاهد قتل یک روزنامه نگار بودیم. فکر نمی کنم در این اتاق کسی محمد بن سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی نداند. اگر کسی در وزارت امور خارجه کسی را بکشد، آقای پمپئو به عنوان وزیر و مدیر آن نهاد مسئول خواهد بود. اما بن سلمان مسئولیت قتل را نمی پذیرد. اینکه او دستور قتل را داده است یا خیر - که من فکر می کنم او چنین دستوری داده است - تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی کند. یکی از نهادهای زیر مجموعه وی چنین جنایتی را مرتکب شده است ولی آنها هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند".

نظر شما